pkuvaas Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Hei! Flyttet nettop ut av et hus som jeg og tre kamerater har leid i 15 måneder. Vi har klart å lage noen riper i parketten i stua pga et par elendige IKEA-stoler. For tre uker siden (etter å ha ryddet og vasket huset), gikk jeg og huseier rundt og inspiserte huset for å se eventuelle skader... Da vi kommer til stua, og ripene på gulvet, sier huseier at hele gulvet må pusses ned og lakkeres, og at dette skal betales fra depositumskonto. Han legger også til at vi derfor ikke bør regne med å få noe ut av depositumskontoen pga kostnadene for gulvet... Men depositumet er på 36000kr , og jeg klarer ikke helt å se for meg at det kan bli fullt så dyrt å reparere disse ripene. Men er det ikke slik at når man leier ut hus/leilighet med parkett-gulv, må man regne med en viss slitasje. Hvis vi ikke blir enige om dette må vi trolig få en takstmann til å bedømme skadene, for å finne ut om det regnes som normal slitasje. Hvem skal i såfall betale denne takstmannen? Som jeg nevnte tidligere, er det nå tre uker siden huseier og jeg gikk igjennom huset. Han sa da at han skulle kontakte folkene som driver med parkettgulv for å få et prisoverslag over hva det vil koste, og så ringe meg og fortelle hva han finner ut. Dette skjedde jo ikke, så jeg ringte han tidligere idag. Jeg spurte om han hadde snakket med noen snekker. Han svarte at han hadde ringt dem tidligere på dagen, men ingen svarte. Dette er jo åpenlyst noe han skulle ha gjørt 21 dager tidligere, men har tydeligvis ikke fått til. Så det jeg lurer på er: Er det noen som vet reglene for hva som defineres som "normal slitasje"? Er det noen regler for hvor lenge huseier kan drøye denne prosessen med å finne priser? - Kan jo ikke forvente at vi bare skal gå å vente i en evighet heller. Er tross alt snakk om 36000 kroner... Takk på forhånd Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Ring og skaff en til å gjøre det selv...da har du full kontroll på hele prosessen og prisene... Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Virket i drøyeste laget det ja. Det du bør gjøre er å ordne fiks selv, så kan du få tilbake de 36k'a dine. Lenke til kommentar
pkuvaas Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 problemet er da at jeg allerede har flyttet ut for over tre uker siden, og har ikke nøkler til huset lenger. Muligheten er ikke der lenger for å fikse skadene selv. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Depositumskontoen regner jeg med står under en av leietakerne, og er sperret for uttak slik det skal være? Tråden flyttes over i vårt jussforum. Der får du bedre hjelp ang dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå