roligvold Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Hei Trenger tips til et nogenlunde kjapt skjermkort uten vifte. Ikke brukes til spill, men til enkel hjemmevideoredigering og photoshop. pci express helst :-) Tips? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Men sidne jeg ikke vet maks pris så har jeg funnet et veldig bra skjermkort uten vifte til deg Du kan tilogmed spille store spill på det http://www.amentio.no/datautstyr/Skjermkort/PCI_express/Gigabyte/Gigabyte-GV-R577SL-1GD---Grafikkadapter-GV-R577SL-1GD-1150076.aspx Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Men sidne jeg ikke vet maks pris så har jeg funnet et veldig bra skjermkort uten vifte til deg Du kan tilogmed spille store spill på det http://www.amentio.no/datautstyr/Skjermkort/PCI_express/Gigabyte/Gigabyte-GV-R577SL-1GD---Grafikkadapter-GV-R577SL-1GD-1150076.aspx takke takk :-) Bra pris. veit du om det blir ille varmt uten vifte hvis jeg f.eks konverter ..la oss si.. 2 gig til flv i corel VS? eller om jeg behandler et 40 mb bilde i photoshop? :-) Og.. ikke minst vil mitt hovedkort godta det? ECS Elitegroup G31T-M7 Socket 775, DDR2, PCI-E, VGA, mATX (G31T-M), er specs på hovedkort. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Har du sån passelig luftgjennomstrømning i kabinettet, skal det gå fint Å husk, du har jo garanti også viss den brenner opp hehe. Å det passer til hovedkortet ditt. Hvor bra det er til å konventere vet jeg ikke helt. Har aldri sotte meg inni det der Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Har du sån passelig luftgjennomstrømning i kabinettet, skal det gå fint Å husk, du har jo garanti også viss den brenner opp hehe. Å det passer til hovedkortet ditt. Hvor bra det er til å konventere vet jeg ikke helt. Har aldri sotte meg inni det der Har et kort som heter PointOfView GeForce 9500GT 512MB PCI-E skjermkort (R-VGA150908) nå, og det kjører vel en maks varme på ca 46 grader, kan stige til 55 om drar det hardt på vid konvert. (jeg spiller aldri) så da må din anbefaling være bra tror jeg. Skader ikke prøve. Takk igjen! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Men sidne jeg ikke vet maks pris så har jeg funnet et veldig bra skjermkort uten vifte til deg Du kan tilogmed spille store spill på det http://www.amentio.no/datautstyr/Skjermkort/PCI_express/Gigabyte/Gigabyte-GV-R577SL-1GD---Grafikkadapter-GV-R577SL-1GD-1150076.aspx takke takk :-) Bra pris. veit du om det blir ille varmt uten vifte hvis jeg f.eks konverter ..la oss si.. 2 gig til flv i corel VS? eller om jeg behandler et 40 mb bilde i photoshop? :-) Og.. ikke minst vil mitt hovedkort godta det? ECS Elitegroup G31T-M7 Socket 775, DDR2, PCI-E, VGA, mATX (G31T-M), er specs på hovedkort. Skjermkort er skjeldent involvert i slike type operasjoner. Bare fordi det har med vising av bilder på skjerm din så betyr det ikke at det gjør alle jobber som har med bilder/video å gjøre. Dette er det som regel CPUen som må jobbe med. Det er hovedsakelig kun dekoding av videomateriale ved avspilling der skjermkortet spiller inn. Det finnes unntak dog. Noen kort kan hjelpe med encoding, 3D rendering, og i noen tilfeller også hjelpe med filtering i photoshop og andre programmer - men da må du i så fall både bruke programmer som har spesifikk støtte for dette (som regel bare profesjonelle verktøy) samt kjøpe et kort som har mulighet for sånt. kort som har støtte for CUDA for eksempel kan avlaste noen sånne ting om softwaren støtter det. De ligger dog som regel litt opp i prisklasse. I slike tilfeller der skjermkortet bruker f.eks. CUDA for å avlaste så vil det bli varmere ja, men ikke mer enn det skal tåle. Hvis du ikek skal kjøpe ny maskin (i så fall hadde en i3 med innebygget IGP vært en god ide) men i stedet bare kjøpe et nytt kort så hadde jeg kjøpt det billigste PCI-E skjermkortet du finner. Slike ligger normalt mellom 2-300kr. -Stigma Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Men sidne jeg ikke vet maks pris så har jeg funnet et veldig bra skjermkort uten vifte til deg Du kan tilogmed spille store spill på det http://www.amentio.no/datautstyr/Skjermkort/PCI_express/Gigabyte/Gigabyte-GV-R577SL-1GD---Grafikkadapter-GV-R577SL-1GD-1150076.aspx takke takk :-) Bra pris. veit du om det blir ille varmt uten vifte hvis jeg f.eks konverter ..la oss si.. 2 gig til flv i corel VS? eller om jeg behandler et 40 mb bilde i photoshop? :-) Og.. ikke minst vil mitt hovedkort godta det? ECS Elitegroup G31T-M7 Socket 775, DDR2, PCI-E, VGA, mATX (G31T-M), er specs på hovedkort. Skjermkort er skjeldent involvert i slike type operasjoner. Bare fordi det har med vising av bilder på skjerm din så betyr det ikke at det gjør alle jobber som har med bilder/video å gjøre. Dette er det som regel CPUen som må jobbe med. Det er hovedsakelig kun dekoding av videomateriale ved avspilling der skjermkortet spiller inn. Det finnes unntak dog. Noen kort kan hjelpe med encoding, 3D rendering, og i noen tilfeller også hjelpe med filtering i photoshop og andre programmer - men da må du i så fall både bruke programmer som har spesifikk støtte for dette (som regel bare profesjonelle verktøy) samt kjøpe et kort som har mulighet for sånt. kort som har støtte for CUDA for eksempel kan avlaste noen sånne ting om softwaren støtter det. De ligger dog som regel litt opp i prisklasse. I slike tilfeller der skjermkortet bruker f.eks. CUDA for å avlaste så vil det bli varmere ja, men ikke mer enn det skal tåle. Hvis du ikek skal kjøpe ny maskin (i så fall hadde en i3 med innebygget IGP vært en god ide) men i stedet bare kjøpe et nytt kort så hadde jeg kjøpt det billigste PCI-E skjermkortet du finner. Slike ligger normalt mellom 2-300kr. -Stigma har jo et billig kort i nå, og ny maskin trenger jeg ikke ennå. kjører w7, 32 bit, med 3,2 maks minne (4g innebygd) og bra cpu, men det begynnmer og bli "rosa" ...skjermkort svikter, så må ha nytt, og tenkte det var billig investering. Glemte kansje og nevne det må ha TV utgang også. Har kun CRT ennå (gammeldags jeg) en 38 tommer crt, som kjører ut med ..er det vga det heter? til en scart adapter.. kjører 2 skjermer samtidig, min pc skjerm som er flat, og til min crt tv som bruker skjeldent til en film nu og da, da jeg bvuker dvd spiller i pc) Så egentlig behøver jeg ca samme kort, type samme pris, så lenge det ikke svikter til rosa flimring...? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Det høres lik ut ja. Skjermkortet som du trenger trengs egentlig bare for å gi bilde på skjermen - som krever veldig lite teknologimessig. hardware decoding av video er også fint å ha - men det har de fleste billige kort disse dager også, ihvertfalll de som er fra de siste par generasjonene og du betaler egentlig ikke noe særig "ekstra" for slik funskonalitet. Høyere prisklasse kort gir deg egentig hovedsakelig bare mer 3D ytelse - og det trenger du ikke ved midnre du skal spille. Det eneste unntaket er som sagt som du bruker profesjonelle programmer med CUDA støtte som du vet du skal arbeide veldig mye i. Da kan nymotens kort i noen tilfeller bruke sin 3D ytelse til andre oppgaver også som å rgen ut 3D rendering fortere enn CPUen - men i slike tilfeller må du ha klart på forhånd at du har støtte i softwaren du bruker for dette er et unntak og ikke en regel at du har slik type støtte. For de fleste vanlige bruksområder og programmer er det ikke brukt og sendes direkte til CPU i stedet. Bare ta en titt på denne listen: https://prisguiden.no/kategorier/skjermkort og finn et kort som har de utgangene du trenger så bør du ha det du trenger for ditt bruksområde. Jeg ser ingen grunn til å legge mer penger i det enn nødvendig ved mindre du skal spille med det. Forresten... når du iser at skjermen blir rosa så må du være obs på at dette er mer typisk skjer når det er dårlig kotnakt i en kabel mellom skjermkortet og skjermen (mest på analoge skjermer som CRT som du har). Jeg ville først undersøkt at det ikke faktisk bare er en dårlig konakt du har med å gjøre før du erstatter sjermkortet. kanskje trenger du ikke å kjøpe nytt i det hele tatt... -Stigma Endret 22. desember 2010 av Stigma Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Det høres lik ut ja. Skjermkortet som du trenger trengs egentlig bare for å gi bilde på skjermen - som krever veldig lite teknologimessig. hardware decoding av video er også fint å ha - men det har de fleste billige kort disse dager også, ihvertfalll de som er fra de siste par generasjonene og du betaler egentlig ikke noe særig "ekstra" for slik funskonalitet. Høyere prisklasse kort gir deg egentig hovedsakelig bare mer 3D ytelse - og det trenger du ikke ved midnre du skal spille. Det eneste unntaket er som sagt som du bruker profesjonelle programmer med CUDA støtte som du vet du skal arbeide veldig mye i. Da kan nymotens kort i noen tilfeller bruke sin 3D ytelse til andre oppgaver også som å rgen ut 3D rendering fortere enn CPUen - men i slike tilfeller må du ha klart på forhånd at du har støtte i softwaren du bruker for dette er et unntak og ikke en regel at du har slik type støtte. For de fleste vanlige bruksområder og programmer er det ikke brukt og sendes direkte til CPU i stedet. Bare ta en titt på denne listen: https://prisguiden.no/kategorier/skjermkort og finn et kort som har de utgangene du trenger så bør du ha det du trenger for ditt bruksområde. Jeg ser ingen grunn til å legge mer penger i det enn nødvendig ved mindre du skal spille med det. Forresten... når du iser at skjermen blir rosa så må du være obs på at dette er mer typisk skjer når det er dårlig kotnakt i en kabel mellom skjermkortet og skjermen (mest på analoge skjermer som CRT som du har). Jeg ville først undersøkt at det ikke faktisk bare er en dårlig konakt du har med å gjøre før du erstatter sjermkortet. kanskje trenger du ikke å kjøpe nytt i det hele tatt... -Stigma Takker! En av grunnen uten vifte er at nuværendekort "bråker" litt mye til å være stue PC. .. hører vifta bra når man ser på film, ikke støy som i bråk, men man hører den. Joda, vifta og kort er over 1 år, og det er nok litt slitt. har "støvsuga" og rensa kort nu og da, og brukt antistatisk armbånd når man fikler i pc, så man ikke ødelegger noe. Og man renser vifta på kort med q-tip osv. Men har oppdaga att kortet som "bråker" ikke cpu vifta. Skal dobbeltsjekke kontakt mellom flatskjerm og kort igjen, den rosa fargen (selv om den er svak) kommer og går..og er litt irriterende for en hobby fotograf. Ikke dyreste skjerm jeg har heller, og den går ikke i dvi eller hdmi kontaken, men i den gamle ..er det crt? kontakten det heter? Skjerm er en belinea 2225, skjerm. om det sier deg noe. så man sparer til en bedre skjerm også. Sitter jo med en laptop i tilegg med MYE bedre bilde, en min stasjonære. Og den laptoppen (mini pc på 10.1") HP 2140, overrasker på foto-visning pga meget klar skjerm. Ser jo at min stasjonære er gammeldags nå:-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 På skjermkort er det normalt snakk om VGA utgang (gammel type analog) og DVI (digital som har blitt brukt en stund men fases ut på sikt) og noen ganger også S-video (gammelt format hovedsakelig til bruk med eldre CRT Tver som ikke kan ta noe bedre signal). Se bilde om du er usikker: http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/setup/hwandprograms/67360-video-card-annotated.jpg Hvis det er støyen som plager deg så før du gå for et passivt kjølt skjermkort ja - dog PSUen din og CPUkjøleren din fremdeles vil lage noe lyd. Noe som er verdt å nevne er at kvaliteten på skjermkortet ikke vil ha noe å si på kvaliteten på bildet. Siden alt dette er digitalt fra skjermkortet din side så er bildet identisk uansett skjermkort, ihvertfall i 2D modus. Om du har store kvlaitetsforskjeller mellom skjermene så er det nok forskjeller i skjermene som gjør dette (og der er det selvfølgleig store forskjeller mellom gamle/billige skjermer og nye eller dyre skjermer). -Stigma Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 På skjermkort er det normalt snakk om VGA utgang (gammel type analog) og DVI (digital som har blitt brukt en stund men fases ut på sikt) og noen ganger også S-video (gammelt format hovedsakelig til bruk med eldre CRT Tver som ikke kan ta noe bedre signal). Se bilde om du er usikker: http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/setup/hwandprograms/67360-video-card-annotated.jpg Hvis det er støyen som plager deg så før du gå for et passivt kjølt skjermkort ja - dog PSUen din og CPUkjøleren din fremdeles vil lage noe lyd. Noe som er verdt å nevne er at kvaliteten på skjermkortet ikke vil ha noe å si på kvaliteten på bildet. Siden alt dette er digitalt fra skjermkortet din side så er bildet identisk uansett skjermkort, ihvertfall i 2D modus. Om du har store kvlaitetsforskjeller mellom skjermene så er det nok forskjeller i skjermene som gjør dette (og der er det selvfølgleig store forskjeller mellom gamle/billige skjermer og nye eller dyre skjermer). -Stigma Sitter og tester div inst på skjerm jeg nå da, da du fikk megb til og mistenke at skjermen er selveste problemet, ikke kortet. og på skjerm har jeg noe som heter: 9300k sRGB 6500K Og user preset... På user preset står alt på 100% Det blir mest rosa på sRGB og user preset. De andre blir kansdje litt blåaktig, altså litt "kalde" når man ser på hvit bakgrunn. Kort eller skjerm man må bytte da tror du? Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 På skjermkort er det normalt snakk om VGA utgang (gammel type analog) og DVI (digital som har blitt brukt en stund men fases ut på sikt) og noen ganger også S-video (gammelt format hovedsakelig til bruk med eldre CRT Tver som ikke kan ta noe bedre signal). Se bilde om du er usikker: http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/setup/hwandprograms/67360-video-card-annotated.jpg Hvis det er støyen som plager deg så før du gå for et passivt kjølt skjermkort ja - dog PSUen din og CPUkjøleren din fremdeles vil lage noe lyd. Noe som er verdt å nevne er at kvaliteten på skjermkortet ikke vil ha noe å si på kvaliteten på bildet. Siden alt dette er digitalt fra skjermkortet din side så er bildet identisk uansett skjermkort, ihvertfall i 2D modus. Om du har store kvlaitetsforskjeller mellom skjermene så er det nok forskjeller i skjermene som gjør dette (og der er det selvfølgleig store forskjeller mellom gamle/billige skjermer og nye eller dyre skjermer). -Stigma Sitter og tester div inst på skjerm jeg nå da, da du fikk megb til og mistenke at skjermen er selveste problemet, ikke kortet. og på skjerm har jeg noe som heter: 9300k sRGB 6500K Og user preset... På user preset står alt på 100% Det blir mest rosa på sRGB og user preset. De andre blir kansdje litt blåaktig, altså litt "kalde" når man ser på hvit bakgrunn. Kort eller skjerm man må bytte da tror du? Må rette på selv, og si at det er like "rosa" når jeg ser på lcd skjerm fra siden av... man flytter synsflelt litt.. så alt var visuelt :-( Lenke til kommentar
phlake Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Skjermen er nok sliten ja, i hvert fall hvis alt står på fullt nå. Jeg har lysstyrke/kontrast etc på rundt 50% på skjermen min, så jeg har nok å gå på når den etter hvert begynner å blekne. Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Det er jo ikke "rosa" på min crt TV som jeg kjører film på. Har i Lord of the rings DVD nå, på skjerm 2 som er TV. Kun LCD skjerm..så da satser jeg på skjerm som er på vei ned i grava... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Når du har 2 skjermer så er det jo enkelt å sjekke - om det bare en èn av skjermene som viser et problem så er det sansynligvis skjermen osm er problemet og ikke skjermkortet. Hvis du da også har utelukket muligheten for kontaktproblem så er det kanskje på tide å bytte ut skjermen. Heldigvis er det masse gode skjermer til spottpriser i 22-24" størrelsen tilgjengelig nå. Når jeg kjøpt min 24" kostet de ca 14.000 for samme modell her i Norge, og nå får du tilsvarende gode skjermer (om ikke bedre på mange måter) til så lite som 2000kr. Det er dog gjerne verdt å investere en tusing eller to til i det om du driver med design. En god skjerm kan du benytte i mange år tross alt. Husk også gjøre litt research for kjøp. Noen skjermer er spesiellt gode på farger osv. som er viktig med photoshopping og slikt - mens andre skjermer er spesiellt godt egnet til spilling (raskere reaksjonstid osv.) men ikke like gode på andre områder. Kjøp en skjerm som bruker en paneltype som er best på den type bruk du skal ha det til så får du mest for pengene. Husk forresten at du har 5 års reklamasjonsrett på skjermen din gitt at den er kjøpt i norge - så bruk den rettigheten om du fremdeles er innenfor rettstiden for det. -Stigma Endret 22. desember 2010 av Stigma Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Når du har 2 skjermer så er det jo enkelt å sjekke - om det bare en èn av skjermene som viser et problem så er det sansynligvis skjermen osm er problemet og ikke skjermkortet. Hvis du da også har utelukket muligheten for kontaktproblem så er det kanskje på tide å bytte ut skjermen. Heldigvis er det masse gode skjermer til spottpriser i 22-24" størrelsen tilgjengelig nå. Når jeg kjøpt min 24" kostet de ca 14.000 for samme modell her i Norge, og nå får du tilsvarende gode skjermer (om ikke bedre på mange måter) til så lite som 2000kr. Det er dog gjerne verdt å investere en tusing eller to til i det om du driver med design. En god skjerm kan du benytte i mange år tross alt. Husk også gjøre litt research for kjøp. Noen skjermer er spesiellt gode på farger osv. som er viktig med photoshopping og slikt - mens andre skjermer er spesiellt godt egnet til spilling (raskere reaksjonstid osv.) men ikke like gode på andre områder. Kjøp en skjerm som bruker en paneltype som er best på den type bruk du skal ha det til så får du mest for pengene. Husk forresten at du har 5 års reklamasjonsrett på skjermen din gitt at den er kjøpt i norge - så bruk den rettigheten om du fremdeles er innenfor rettstiden for det. -Stigma Takker for svar Stigma, du har hulpet. Denne 5 års reklamasjonen er nok rett (kjøpt av www.multicom.no) men trøbla masse med de pga et simpelt lydkort de glemte og levere, og har vel aldri krangla med noen så mye for å få det jeg hadde krav på og betalt for. Så jeg hiver egentlig skjermen enn og ta opp noe som helst med multicom igjen. Huff da.. dårlig reklame for de her, men shit au. Tør ikke og krangle med de i mange uker for og få en bra skjerm. Ikke tid til sånt. Vil jo ha skjerm, ikke krangle om den. Så da går egentlig spm til, bra skjerm anyone? Tips? Maks 24" :-) Maks pris...tja 1500 -2000? og IKKE fra multicom Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Har du sån passelig luftgjennomstrømning i kabinettet, skal det gå fint Å husk, du har jo garanti også viss den brenner opp hehe. Lærte ikke for å lenge si at det er ens eget ansvar å ha tilstrekkelig kjøling av skjermkortet, passivt eller ei :-) Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Har du sån passelig luftgjennomstrømning i kabinettet, skal det gå fint Å husk, du har jo garanti også viss den brenner opp hehe. Lærte ikke for å lenge si at det er ens eget ansvar å ha tilstrekkelig kjøling av skjermkortet, passivt eller ei :-) Funka røykvarsler ? ;-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Har du sån passelig luftgjennomstrømning i kabinettet, skal det gå fint Å husk, du har jo garanti også viss den brenner opp hehe. Lærte ikke for å lenge si at det er ens eget ansvar å ha tilstrekkelig kjøling av skjermkortet, passivt eller ei :-) Funka røykvarsler ? ;-) hehe! Det var vel heller det at jeg erfarte at det ikke nyttet å tro at du kunne sette et GTX 480 i et kabinett uten vifter, og vist varmen tok at du fikk igjen på garantien. Jeg gjorde det heldigvis ikke i praksis da det ble oppdaget i betingelser for bruk av produktet :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå