Gå til innhold

Hjelp til bestilling av skattekort!

Chib

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bestille skattekort for 2010, men forstår ikke hvordan jeg gjør dette over nettet. Har hatt to jobber i år, én sommerjobb og en vinterjobb, og etter sommerjobben fikk jeg hjelp av mitt lokale skattekontor. Dette fordi jeg fikk tak i nummeret deres gjennom noen andre. De gjorde alt for meg over telefon, og de eneste opplysningene jeg trengte å oppgi, var personnummer og forventet inntekt, tror jeg. Mao. meget enkelt. Jeg fikk kortet i posten, og alt var som det skulle.

Nå har jeg hatt en jobb til, og tjent betydelig mer i forhold til det som står som forventet inntekt på mitt gamle skattekort. Jeg må derfor bestille et nytt skattekort nå.

Uheldigvis har jeg klart å rote bort dette nummeret, og dette står ikke oppført i telefonkatalogen. Når jeg går inn på Skatteetaten.no, ser jeg at man kan bestille kort over nettet. Jeg har prøvd dette, men møter da på to problem: 1) Jeg er usikker på hva jeg skal fylle inn... Her blir jeg spurt om gjeld og formue, og dette vet jeg ikke... Skal jeg fylle ut studiegjeld selv om jeg fremdeles er å betrakte som student? Skal jeg oppgi formue for nåværende tidspunkt bare? Trenger de dette for å sende meg skattekortet? I tillegg er det en hel haug med andre ting jeg ikke vet hva er, men som jeg antar at jeg heller ikke skal bry meg om...

2) Jeg kan ikke bestille skattekort for 2010, ser det ut til... Når jeg trykker bestill nytt skattekort, kommer jeg til en side hvor man kan bestille skattekort for 2011!

Pga. alle spørsmålene mine rundt dette, har jeg derfor forsøkt å ringe Skatteetaten sitt hovednummer, og håpet at de kan hjelpe meg. Men her er det enorm kø for tiden. Når jeg ringte i dag, var jeg nr. 274 i køen (bokstavlig talt, altså... Jeg var nummer tohundreogsøttifire i køen).

Er det håp, eller må jeg betale 50% skatt i år? O.o

(Når jeg tok det over telefon i sommer, var det gjort på 3 minutter)

Ps. Én ting til: På Skatteetaten.no stod det var man burde endre bostedadresse så man fikk tilsendt kortet på rett adresse, dersom adressen man er registrert på, ikke lenger er der man bor. Jeg endret adresse, men ble da også meldt som flyttet i folkeregistret. Jeg tror kanskje dette ikke blir riktig. Selv om jeg til vanlig bor og oppholder meg i den kommunen jeg nå er registrert i, er jeg formelt å betrakte som boende i min gamle... Iallfall tror jeg det. Jeg kjenner mange andre som har flytte på samme måte, men fremdeles er registrert i sin gamle kommune... Så hva er riktig her?

Tusen takk til alle snille sjeler som tar seg tid til å hjelpe meg ut her. Trenger det virkelig. :S

Endret av Conway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skattekortet er for forskuddstrekk, og det er vel litt send å bestille det nå. Du har vel fått lønn utbetalt? Og arbeidgiver har trukket skatt? Da må du bare vente til april.

Lenke til kommentar

Resultatet (hvor mye du skal betale i skatt) når det endelige oppgjøret kommer blir det samme uansett skattekort/frikort. Jeg ville ikke brydd meg om å endre skattekort så sent på året, ettersom stort sett alle lønnsutbetalinger og forskuddstrekk for de jobbene du har hatt i 2010 allerede er utført, og det er kun disse som skattekortet brukes til. Hadde du hatt korrekt skattekort i hele 2010 hadde du blitt trukket litt mer i forskuddstrekk på hver lønning, og dermed ville regnestykket (utregnet skatt minus trukket skatt), for hvor mye du får tilbake/i baksmell blitt bedre for deg. Det er imidlertid liten hjelp i å endre skattekortet for 2010 når (nesten) hele året er gått, da er det ikke flere lønninger å trekke skatt av.

Forbered deg på en baksmell i juni, eller å betale inn noe tilleggsforskudd når selvangivelsen kommer i april.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar, begge to! (:

Har ikke fått lønn enda for julejobben jeg har hatt. Men viss jeg har skjønt det rett, så kan jeg i så fall bare bruke mitt gamle skattekort, som er oppført med en trekkprosent på 10 %, mener jeg... Og en forventet inntekt på 45.000... Og i så fall vil jeg få litt i baksmell i juni? Siden jeg nå har tjent inn ca. 15.000 mer...

Stemmer det at det blir sånn?

Lenke til kommentar

Hvis du har fått ditt gamle skattekort tilbake fra forrige arbeidsgiver så er det ingen problem og levere dette til din nye arbeidsgiver.

Hvis du forventer at et skattetrekk etter den satsen som står på det skattekortet kan gi deg baksmell i juni så er det ingen ting i veien for å spørre arbeidsgiver om de kan trekke mere i skatt. Så lenge du trekkes mer en hva som står på skattekortet kan du trekke akkurat hvor mye du vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...