Gå til innhold

Søke jobb, spørre hvor man ligger ann/hvorfor man ikke er aktuell?

Anbefalte innlegg

Har søkt på noen jobber i det siste, og vært på noen intervjuer.

På steder man kun har fått "bekreftelse på mottatt søknad, aktuelle kandidater vil bli kontaktet", er det idiotisk å ringe og høre hvor man ligger ann selv om man ikke har blitt kontaktet? Og eventuelt høre hvilke punkter man ikke nådde så høyt i forhold til hva de så for seg?

Hvordan er det å spørre om tilbakemelding på de stedene man også har vært innkalt til intervju?

Så i grunnen, er det greit å spørre om tilbakemelding enten man har vært til intervju eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ringte en gang til et firma og spurte om hvorfor jeg ikke ble innkalt til intervju.

Det som skal sies er da at en klassekamerat som hadde tatt akkurat de samme fagene som meg (NTNU) ble innkalt og endte opp med å få jobben.

Vi sammenlignet søknadene våre, men fant egentlig ikke de store avvikene.

Jeg ringte dem etter han hadde takket ja til jobben og den biten var ute av verden, mest for å høre hva de sorterte meg ut på.

Jeg fikk egentlig ikke noe godt svar.

Det gjorde meg ikke så mye da jobben var i en annen by enn jeg hadde håpet (det stod ikke spesifisert i annonsen og de hadde kontor i 2 byer).

Var senere til intervju hos samme firmaet for en annen jobb (da i riktig by). Da opplevde jeg å ikke få tilbakemelding i det hele tatt, fikk høre gjennom bekjente at "nei der ansatte de en for 2 uker siden som alt har begynt i jobben".

Lenke til kommentar

Har mye gode erfaringer med å be om tilbakemeldinger, selv spør jeg alltid når jeg har vært innkaldt til intervju. Hvis man ikke har blitt inkaldt til interviju er det meningsløst å mase, for da har du blitt lagt i "fjernarkivet" også kjent som papirsøppelen:P. De fleste arbeidsgiver i mer formelle stillinger er ofte glade for å bli spurt, og jeg har og fått se notatene de har gjort seg under og etter intervjuet, mye som overasker, og man får se hvordan en som ansetter tenker. Skader aldri å spør, så lenge man gjør det høfflig og litt ydmykt, man kan bare få et "nei", så ingen farer med å gjør det.

Lenke til kommentar

Har samme erfaringene som frankhaugen her. Siste spørsmålet mitt i ett intervju er rett og slett om jeg kan få en tilbakemelding hvis jeg ikke får jobben/får bli med videre i intervjurundene med info om hvorfor jeg ikke ble valgt. Stort sett er de veldig positive til slikt, og gir ok tilbakemeldinger. Varierer jo noe hva slags tilbakemeldinger en får, da noen arbeidsgivere er redde for å såre deg og synes det er vanskelig å si at du, som person, ikke passer helt inn i bedriften. Ber du om tilbakemelding må du huske på at tilbakemeldingene kan bli litt personlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...