Gå til innhold

Skifte minnekort mellom to telefoner

Firmus

Anbefalte innlegg

Jeg får meg en ny mobil til jul (LG Optimus One). Med den medfølger det et 2 GB minnekort, noe som er litt snaut da jeg har planer om å ha litt musikk på den. Min mor skal ta over min gamle telefon (Nokia 5800 XpressMusic) som innehar et 8 GB-kort. Hun har ikke behov for så mye, derfor tenkte jeg å bytte kort.

Så kommer spørsmålet; går det helt fint å bare bytte, eller er det noe jeg må passe på? Må jeg f.eks slette alt av mapper og filer på det største kortet før jeg setter det inn i den nye telefonen? Jeg tenker spesielt ettersom det er ulikt OS på telefonene.

Endret av Firmus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nok vært greit og fjerna mapper. Da får du ivertfall mye bedre system på ting.

Du kan jo bare sette det inn uten problem, men det blir jo litt kluss... Som f.eks programmer du har på det som ikke virker osv. Anbefaler og flytte det du skal ha over på pc, Formatere minnebrikka, og sette den i telefonen(den nye) så den lager alle mappene og så flytte over musikk,bilder etc...

Lenke til kommentar

Okei, takk! Så lenge det ikke gjør noe skade på verken telefon eller minnekort er det jo greit =)

Jeg kommer nok uansett til å følge rådet ditt og formatere kortet, for jeg liker å ha system. Grunnen til at jeg lurte var fordi det er mange mapper på minnekortet som ikke jeg har opprettet. Tenkte kanskje det ville bli noe krasj om et annet OS begynte å snuse i dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Går fint, så lenge det ikke er en Windows Mobile 7-telefon. Formattering i den enheten hvor den skal brukes er alltid lurt, ta backup av ev. data først. Husk å slå av telefonen før du tar ut kortet, Micro-SD er ikke hot-plug (fant jeg plutselig ut her en dag, kostet meg noen timers jobb, og tapte data).

Lenke til kommentar

Sjekk at kortet er støttet (størrelse og teknologi). Hvis ja, formater kortet i en PC før du setter det i telefonen.

Micro-SD og Micro SDHC går vel for å være det samme, så vidt jeg har forstått. Jeg kan formatere kortet på PCen mens det fremdeles står i telefonen, vel? For ellers får jeg ikke tilgang til det. Jeg har ikke en slik kortleser på PCen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke sikker at alle enheter som støtter SD også støtter SDHC: Sjekk specs.

Formatere i telefon går som regel fint, men G.... N... over fant ikke kortet i telefon 2, og da kan det være en ide å formatere det i en PC. Du trenger selvsagt en minnekortleser for det, selv om du også kan forsøke å formattere det fra PCen dersom du når det som en USB-lagringsenhet fra den.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å koble Nokiaen over pcen med usb-kabel, formaterte minnekortet fra pcen og tok det rett ut og inn i HTC Desire'n. Funket ikke. Og har fått hørt at jeg bør gjøre det rett fra PC selv, men har heller ikke minnekortleser. Om trådstarter får det til vil jeg gjerne vite det, siden jeg da kan prøve på det samme selv. Har tenkt å kjøpe meg et på 16 GB, men hadde vært kos med litt mer plass nå før jeg gjør det uansett.

Lenke til kommentar

Sjekk at kortet er støttet (størrelse og teknologi). Hvis ja, formater kortet i en PC før du setter det i telefonen.

Micro-SD og Micro SDHC går vel for å være det samme, så vidt jeg har forstått. Jeg kan formatere kortet på PCen mens det fremdeles står i telefonen, vel? For ellers får jeg ikke tilgang til det. Jeg har ikke en slik kortleser på PCen.

Dette blir det samme som "standard" SD-kort og SDHC bare i mindre format. microSD står for micro Secure Digital og microSDHC står ganske enkelt for micro Secure Digital High Capacity. Uten at jeg er skråsikker på kompatibilitet så vil jeg tippe at de fleste enheter kan bruke begge deler (nå til dags), men ville tatt en sjekk først. Jeg tør si nesten 100% sikkert at en enhet som støtter microSDHC også vil kunne benytte seg av microSD, men med noe dårligere ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Alt (såvidt jeg vet) som støtter SDHC støtter også SD, men ikke nødvendivis motsatt. Som sagt: Sjekk specs, som sier både teknologi og max størrelse som er støttet.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å koble Nokiaen over pcen med usb-kabel, formaterte minnekortet fra pcen og tok det rett ut og inn i HTC Desire'n. Funket ikke. Og har fått hørt at jeg bør gjøre det rett fra PC selv, men har heller ikke minnekortleser. Om trådstarter får det til vil jeg gjerne vite det, siden jeg da kan prøve på det samme selv. Har tenkt å kjøpe meg et på 16 GB, men hadde vært kos med litt mer plass nå før jeg gjør det uansett.

Jeg formaterte kortet først på mobilen, deretter formaterte jeg resten på PCen. Det fungerte utmerket og jeg har det største minnekortet på min nåværende telefon.

Takk for hjelpen, alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...