Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Hmm, logga inn i Obosbanken for å sjekke innskutt beløp, men dette står ikke her. Står kun beholdningen, sum av renter og innskudd.

Før jeg flytte den over dit stod begge deler oppgitt hos DNB.
Jeg regner med at jeg fortsatt kan få greie på dette, slik at jeg vet hvor langt jeg har igjen opp til maksgrensen for innskutt beløp ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit spørsmål vedrørande avslutting av BSU og uttak av pengane. Du kan spare til og med året du fyller 33 og sparinga for det året må stå på konto ved årsslutt. Kan ein då ta ut heile summen og avslutte kontoen i januar året ein fyller 34?

Du kan når som helst ta ut pengene og avslutte kontoen, men du må betale tilbake skattefordelen. For å få skattefordel for sparing det året du fyller 33 må du la pengene stå på konto til første bankdag neste år. Hvis du da tar ut pengene, må du bruke de på nedbetaling av lån på bolig anskaffet etter at du opprettet BSU-kontoen, eller på anskaffelse av ny bolig, om du ikke vil betale tilbake skattefordelen,.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ta hensyn til skatt på renteinntekter fra BSU og skattefradraget du får på betale renter på boliglånet ditt.

Bare hvis du skal regne hvor mye du sparer i kroner og øre. Siden skattesatsen er den samme på både renteinntekter og renteutgifter holder det å se på rentene for å vurdere hva som lønner seg. (Men altså ikke hvor mye det lønner seg)
Lenke til kommentar

Kan man ta hele BSU-beløpet og betale det inn som et stort avdrag på boliglånet, eller må det betales som månedlige avdrag fra BSU-kontoen? Sist jeg hørte ned banken, måtte det gjøres som månedlige avdrag, noe jeg syntes var litt rart. Hadde foretrukket det første.

Kva bank er det? Eg har alltid trudd at du kan velje sjølv om du vil betale ned større beløp eller faste nedbetalingar over tid.

Lenke til kommentar

Hmm, logga inn i Obosbanken for å sjekke innskutt beløp, men dette står ikke her. Står kun beholdningen, sum av renter og innskudd.

Før jeg flytte den over dit stod begge deler oppgitt hos DNB.

Jeg regner med at jeg fortsatt kan få greie på dette, slik at jeg vet hvor langt jeg har igjen opp til maksgrensen for innskutt beløp ...

Dette får du helt sikkert svar på av kundeservice i banken. Chat pleier å funke fint og kan gi svar på det. De kan dog bare se det som er innskutt hos seg selv, tror jeg. Jeg hadde SPV og nå DnB (hadde 1 årlig innskudd før den ble flyttet til dnb) og dnb virket dog kun å ha kontroll på beløpene fra jeg flyttet kontoen til dem.

Lenke til kommentar

Kan man ta hele BSU-beløpet og betale det inn som et stort avdrag på boliglånet, eller må det betales som månedlige avdrag fra BSU-kontoen? Sist jeg hørte ned banken, måtte det gjøres som månedlige avdrag, noe jeg syntes var litt rart. Hadde foretrukket det første.

Hørtes merkelig ut. "Normalen" er vel å skyte inn hele beløpet, mens mindretallet bruker det som trekkonto for vanlige terminbeløp.

Lenke til kommentar

Kan man ta hele BSU-beløpet og betale det inn som et stort avdrag på boliglånet, eller må det betales som månedlige avdrag fra BSU-kontoen? Sist jeg hørte ned banken, måtte det gjøres som månedlige avdrag, noe jeg syntes var litt rart. Hadde foretrukket det første.

Hvis du har fastrente kan det være grunnen. Da har man ingen rett til førtidig tilbakebetaling, i alle fall ikke uten å erstatte bankens rentetap. Hvis du har flytende rente er det veldig rart at de ikke aksepterer en enkelt nedbetaling.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette får du helt sikkert svar på av kundeservice i banken. Chat pleier å funke fint og kan gi svar på det. De kan dog bare se det som er innskutt hos seg selv, tror jeg. Jeg hadde SPV og nå DnB (hadde 1 årlig innskudd før den ble flyttet til dnb) og dnb virket dog kun å ha kontroll på beløpene fra jeg flyttet kontoen til dem.

Hmmm håper det lar seg gjøre å finne ut av.

Hadde 270.000 tilsammen med innskudd og renter da jeg flytta. Hos OBOS står det nå 295.000, der 270.000 er "låst" beløp.

 

Hvis jeg nå må stoppe sparing om 5.000 kr med 3 år igjen så går jeg glipp av temmelig mye!

 

Edit: Fikk svar, de så beløpene hver for seg. 219.000 var innskutt før de 25.000 i år, så da får et par år til med 5.000 i skattelette.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Neste år vil jeg bo utenlands. Eneste inntekt i Norge vil være utleie av leiligheten. Noen som vet om jeg får skattefradraget fra BSU (og lånekostnader for så vidt)? Regner med å leie ut for rundt 15K i måneden.

 

Har prøvd skattekalkulator, men ikke sikker hvor jeg fyller inn inntekt fra leiligheten... kapitalinntekt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du har fastrente kan det være grunnen. Da har man ingen rett til førtidig tilbakebetaling, i alle fall ikke uten å erstatte bankens rentetap. Hvis du har flytende rente er det veldig rart at de ikke aksepterer en enkelt nedbetaling.

Jeg klarte såvidt å skrape sammen egenkapitalen uten å bruke BSU. Planen var å bruke BSU til å gjøre et solid hogg i lånet året jeg fyller 34, ev. når lånerenta passerer BSU-renta. Men dette er altså ikke mulig ifølge DNB. Kun månedlige avdrag. Har heller ikke fastrentelån. Hvilken bank har du eplekasse?

Lenke til kommentar

Jeg klarte såvidt å skrape sammen egenkapitalen uten å bruke BSU. Planen var å bruke BSU til å gjøre et solid hogg i lånet året jeg fyller 34, ev. når lånerenta passerer BSU-renta. Men dette er altså ikke mulig ifølge DNB. Kun månedlige avdrag. Har heller ikke fastrentelån. Hvilken bank har du eplekasse?

 

Då trur eg du må ta kontakt med ein ny kundebehandlar. Eg spurte akkurat DNB kundeservice og fekk som svar:

 

Du kan velge når du avslutter om du ønsker at det skal være et engangsbeløp eller trekkonto.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarte såvidt å skrape sammen egenkapitalen uten å bruke BSU. Planen var å bruke BSU til å gjøre et solid hogg i lånet året jeg fyller 34, ev. når lånerenta passerer BSU-renta. Men dette er altså ikke mulig ifølge DNB. Kun månedlige avdrag. Har heller ikke fastrentelån. Hvilken bank har du eplekasse?

Jeg har en lokalbank, Fana Sparebank. Var nylig innom banken og forhørte meg på nytt, da skulle det ikke være noe problem å betale inn alt på en gang. Så tror det bare er litt forskjellig forståelse blant kundebehandlerne.

 

Et større problem er hva som skjer med renten etter fylte 33 år. Min bank sa de per dags dato ikke hadde bestemt seg for retningslinjene her de neste årene; jeg ville mest sannsynlig beholde BSU-rente i et år, men så muligens få den redusert. Jeg synes det er litt rart at det ikke er nasjonale retningslinjer her - enten beholde BSU-renten, eller sette den ned. BSU har jo eksistert i mange år.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Jeg har en lokalbank, Fana Sparebank. Var nylig innom banken og forhørte meg på nytt, da skulle det ikke være noe problem å betale inn alt på en gang. Så tror det bare er litt forskjellig forståelse blant kundebehandlerne.

 

Et større problem er hva som skjer med renten etter fylte 33 år. Min bank sa de per dags dato ikke hadde bestemt seg for hva som skjer da. Jeg synes det er litt rart at det ikke er nasjonale retningslinjer her - enten beholde BSU-renten, eller sette den ned.

 

Det står ingenting om kva rente BSU skal ha i § 16-10. Skattefradrag ved boligsparing for ungdom (BSU), som du òg ser ved at bankane har forskjellig BSU-rente. Poenget med BSU er å gje unge insentiv til å spare til bustad og fordelen er primært skattefrådraget på 20%. Rente på 3-4% er bra det òg, men det er ikkje der den store gevinsten ligg, sjølv om det òg vil gje god avkastning over lang tid. Om det skulle vore lovbestemt kva BSU-rente du fekk, så måtte dei i første omgang tatt føre seg tida før året du fyller 34, men det vil ikkje skje. Eg ser heller ikkje at dei skulle ville det, sidan det då vil oppfordre til å spare i BSU på veldig lang sikt. Poenget er jo å gje unge råd til å kjøpe bustad før dei blir 30-40. For dei som har klart å kjøpe bustad utan bruk av BSU før dei er 34, er nok staten meir interessert i at dei då betalar ned på lånet og senker gjeldsgrad enn å fortsetje å ha dei i banken. Ein kan kanskje seie at det er to sider av same sak sidan dei aller fleste uansett ikkje ville brukt pengane til noko anna, og så lenge dei står på BSU-konto så står dei veldig trygt.

 

Det sagt, så er det lov å skifte til ein bank som lar deg fortsetje å ha BSU-rente etter året du fyller 34, men banken kan endre på den renta etter at du har flytta over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

2 korte spm.

 

1) Hvilke banker tilbyr fortsatt BSU-rente etter fylte 34 år? Mente KLP gjorde dette, men det fordrer da at man har pensjon hos dem (altså er medlem).

2) Kommer ifølge mine beregninger til å fylle opp BSU ett år før tiden, slik at jeg går glipp av 5k i skattefradrag. Kan jeg sette BSUen som trekkonto for lånet når jeg evt kjøper meg bolig (slik at den går noe ned i verdi) før den tid og så fylle på det siste, eller vil den da være sperret for nye innskudd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...