Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innskudds- og sparerente regnes vanligvis per dag, med godskrivning en gang per år (derfor ser du på kontoutskriften for innskuddskontoene dine "Opptjente ikke godskrevne renter"), mens gjeldsrente regnes per dag med "godskrivning" en gang pr måned. Innskudd 1. januar med uttak i slutten av desember (merk at BSU-kontoen vanligvis sperres et par dager før 31. desember) vil derfor gi deg 360-noe dagers rente.

Lenke til kommentar

Innskudds- og sparerente regnes vanligvis per dag, med godskrivning en gang per år (derfor ser du på kontoutskriften for innskuddskontoene dine "Opptjente ikke godskrevne renter"), mens gjeldsrente regnes per dag med "godskrivning" en gang pr måned. Innskudd 1. januar med uttak i slutten av desember (merk at BSU-kontoen vanligvis sperres et par dager før 31. desember) vil derfor gi deg 360-noe dagers rente.

Men med hvilken rentefot? BSU gir høyere rente enn ordinær sparekonto, men det er jo med forutsetning om at man binder pengene. Om man bruker BSU som ordinær sparekonto kan vel banken avtale å gi rente deretter?

Lenke til kommentar

Eg snakket med DNB om dette mens eg ventet på svar om min kones BSU kunne komme meg til nytte nå når hun ikke jobber.

 

Da sa dnb at i mellomtiden så anbefalte de å sette inn pengene så fikk eg heller ta de ut før nyttår og få renten.

 

Men disse kundeservice folkene har veeeeldig ofte feil.

Lenke til kommentar

For ektefeller som lignes felles kan man bruke sparebeløpet til fradrag i den andres skatt, jfr. skattelovforskriften § 16-10-3 (1). Fradraget gis først i eierektefelles skatt og deretter i den andre ektefellens hvis det er noe overskytende, jfr. Lignings-ABC "BSU" pkt 2.2.2.

 

Men med hvilken rentefot? BSU gir høyere rente enn ordinær sparekonto, men det er jo med forutsetning om at man binder pengene. Om man bruker BSU som ordinær sparekonto kan vel banken avtale å gi rente deretter?

 

Skattelovforskriften stiller ingen krav om rentefot, men finansavtaleloven stiller krav om at en slik endring må tas inn i rammeavtalen om kontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har selvangivelsen kommet, men finner ikke noe sted å føre på sparebeløpet i BSU? I fjor var dette allerede ført på, og i årsoppgaven jeg fikk fra banken står det at det er sendt inn (alt det andre de sendte inn har blitt ført på).

 

Hvor finner jeg det nå?

Lenke til kommentar

Sparebeløpet i betydningen "dette vil jeg ha skattefradrag for" skal ikke føres i selvangivelsen, det skal fremkomme av skatteoppgjøret.

Det er dette jeg mener. Er det nytt fra i år da? For jeg mener bestemt at jeg sjekket at dette stemte i fjor. Og fikk lov å endre sparebeløpet inneværende år..men kanskje jeg husker feil.

 

Så selv om de 20k ikke står noe som helst sted i selvangivelsen skal jeg bare la det være, så kommer det på oppgjøret?

 

Er jo litt rart at man ikke får lov å endre det, for man legger jo inn forventet sparebeløp når man bestiller skattekort. Tenk om jeg ikke hadde klart å spare 20k, hva skulle jeg gjort da? :p Vil jo være ærlig.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

De skal stå et sted i selvangivelsen - de skal stå under din formue, for BSU-sparing er formue. Antagelig står de oppført som et totalbeløp ("totale innskudd i DNB/Nordea/Fokus/annen bank"). Men skattefradraget behandles av kemneren under skatteavregningen, og kemneren behandler ikke selvangivelsen/ligningen, bare skatteoppgjøret.

 

Hvis du ikke hadde klart å spare 20k men oppgitt at du skulle klare å spare 20k så vil du få restskatt (eller et mindre tilgodebeløp). Det må du da spare penger til.

Lenke til kommentar

Eg og mener å huske at i fjor stod det på ene siden -4000. Og tror det var på siste siden. Fradrag for BSU sparing.

 

Dette gjør det ikke hos meg heller i år....

Man må jo kunne se dette fradraget på selvangivelsen. Formuebiten er jo bare totalen og ikke noe vits å se på.....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...