Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på at du ikke kan gjøre nye innskudd etter at du har begynt å bruke av BSU-kontoen. Så om du ikke har fylt opp den ordinære BSU-kontoen, og ønsker å bruke penger fra BSU/ BSU 2.0, så bør man ta fra BSU 2.0 mtp. skattefradrag.

Om trådstarter fortsatt er aktiv her hadde det vært fint med en oppdatering av førsteposten, med nye maksbeløp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er 22 år og vurderer å kjøpe bolig om et par år. Har 150 000 på BSU og lurer på om jeg skal starte å spare på BSU pluss også. Har 600 000 utenfor BSU, og siden jeg har en god rente på 5,05% har jeg ikke lyst å bruke BSU-pengene på boligkjøpet ettersom man bare kan ha BSU-konto en gang.

Det jeg lurer på er om BSU-pluss er knyttet opp til BSU, eller om jeg kan sette inn 50 000 - 75 000 på bsu-pluss over de neste 2-3 neste åra for så å bruke de på boligkjøp uten å bruke de 150 000 jeg har på BSU-kontoen.

Som andre for lengst har svart, ingen problem å bruke BSU2 uten å bruke BSU:

Men for deg er det kanskje et alternativ å vurdere Nordeas Boligspar i tillegg?

Den fungerer omtrent som BSU2 bortsett fra at kan sette inn opp til 300 000 på en gang, og få BSU-rente fram til du er 34 (4,65 %). Innskuddet er på samme måte som BSU2 bundet til kjøp av bolig.

Du trenger ikke å ha BSU i Nordea for å opprette Boligspar, slik du må for å opprette BSU2 i andre banker.

(Ikke mange som er 22 og allerede har 150 000 på BSU! :) )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke grensen da dette vel er individuelt mtp at man har gjerne andre fradrag.

Sånn jeg har forstått det så får man kun (normale) fradrag på alminnelig skatt, alminnelig skatt får man ved inntekt på over 79 000 kr. Unntaket er BSU, hvor man får skattefradrag selv om man har en så lav inntekt at man kun betaler trygdeavgift. Så jeg tror ikke minstegrensen er individuell.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...