Zeph Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 De burde har økt aldergrensen også når de først prøver å forandre på systemet... Er det sagt noko om å endre på BSU i det siste? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Jepp, les forrige side. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Er det sagt noko om å endre på BSU i det siste? Ja, i regjeringens forslag til statsbudsjett er det endret til 25/år og 200 totalt. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Det er bare å lære av dette. Den som kommer best utav boligkjøp er den som har råd til å la BSUen stå... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Den som kommer best ut av boligkjøp er de med masse penger. BSU eller ei. 2 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 De som kommer best ut av boligkjøp er de med tålmodighet og kunnskap. Penger er en bonus. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Det er flott med fradrag og grei rente, men det er tullete regler rundt årlig sparing. Er det noen partier som har planer om å fjerne den begrensningen? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Å fjerne begrensningen på BSU helt? Nei. EDIT: Ingen store partier, men mulig særpartier som DLF og Demokratana, eller hva de nå heter har noe slikt i partiprogrammet sitt. Endret 20. november 2013 av Arne 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Bare begrensningen på årlig sparing. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Men da mener du at de skal beholde et maksimalt skattefradrag på 4000 kr (dagens fradrag), men ikke sette en begrensning på innskuddet? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Jeg mener det skulle vært 20% fradrag pr. år uansett om man setter in 150 000 eller 20 000. I sum koster det ikke staten noe mer på sikt i fradrag om jeg sparer 20 000 pr. år i 8 år eller om jeg sparer 150 000 på et år så lenge fradraget er 20%. Den eneste merkostnaden jeg ser (om man ser bort i fra at staten sparer på inflasjonen av de 4000 pr. år i fradrag) er skatten de ikke får inn fra rentene, men det er for småpenger å regne i den store sammenhengen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Vel, BSU er ment å ha en viss oppdragende effekt. Om man kunne gjøre som du sier kunne man bare satt inn fullt sparebeløp f eks ved å refinansiere en bolig man allerede eier i en alder av 33, eller rett før en skal kjøpe bolig. Så får en fullt skattefradrag uten noen ulemper. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Det stemmer nok. BSU skal gi incentiver til unge mennesker å prioritere en jevn og fornuftig sparing fremfor forbruk. Om det ikke var innskuddsgrense hadde det fungert like mye for f.eks. velstående ungdommer som arvet mye penger å sette pengene på BSU for å få skattefradraget. 1 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg avsluttet min BSU konto tidligere i år, da jeg trengte ekstra penger til husleie. Det var bare 2500,- på kontoen, vil jeg få noe utslag på skatteoppgjøret neste år da? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Avsluttet du BSU-kontoen for å få ut 2500 kr? :/ Kunne du ikke låne de av familien, eller ta forbrukslån? Om du ikke har en forferdelig økonomi burde du jo klart å betale tilbake på kort tid. Men angående skatteoppgjøret så fikk du et skattefradrag på 500 kr om du satt inn 2500 kr. Det må du betale tilbake da betaling av husleie ikke gyldig bruk av BSU-penger. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Det var ikke særlig lurt av deg å si fra deg 40 000 i gratis penger, men må man så må man. Ja, du vil måtte betale 500 ekstra i skatt, tilsvarende det skattefradraget du har fått for de 2500. Edit: Wow, knekker BSU-kontoen for 2500 i husleie, men kjøper Audi A3. Way to go! Endret 21. november 2013 av Herr Brun 9 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Grunnen til at jeg måtte ta ut de pengene var fordi som sagt jeg trengte penger til husleie, dette var tidlig i år og da hadde jeg lærlinglønn. Når jeg var ferdig i læra, fikk jeg et stort lønnshopp, og dermed kunne jeg kjøpe en ny bil. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Høres fornuftig ut..... 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Hvis det bare var kortvarig økonomisk krise så hadde det vært mye mindre tap å ta opp forbrukslån. Det beste hadde vært å avtale betalingsutsettelse med huseieren, men det regner jeg med du allerede hadde fått avslag på. 1 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Nå spurte jeg ikke dere om hva som var lurt eller ikke, men hvor mye jeg måtte eventuelt betale tilbake ved neste skatteoppgjør! Jeg hadde ikke spart på den kontoen på flere år og så dermed ingen vits i å ha de pengene liggende der lenger. Endret 21. november 2013 av Nyrili Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå