Populært innlegg Fin Skjorte Skrevet 22. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Formålet for tråden er å samle spørsmål og informasjon omkring BSU.I stedenfor at det skal bli opprettet flere tråder med de samme spørmålene så kan de heller samles her. Vedrørende endringen fra 1. januar 2014 så har førsteposten nå blitt oppdatert til å reflektere det. Skulle det allikevel være punkter som ikke har blitt endret i henhold, eller skulle være feil så flott om du sender en PM så det kan korrigeres.Boligsparing for ungdomBoligsparing for ungdom (BSU) er en sparetjeneste tilbudt av de fleste norske banker.Det er en offentlig ordning, som har til hensikt å stimulere til sparing slik at unge mennesker skal ha en andel egenkapital når de går inn på boligmarkedet.For å gjøre BSU til en foretrukket spareform gis en sikker høy avkastning, både ved bruk av høy rente og en skattefordel av årlig innskutt beløp.Rentesatsen, gitt av bankene, er gjerne i toppsiktet hva gjelder bankinnskudd og forrentes på det hele innskutte beløpet.Skattefordelen, gitt av det offentlige, er 20 % av årlig innskutt beløp.Spareordningen blir tilbudt frem til det året man fyller 33, eller man når samlet innskuddsgrense på 200.000 kroner.Etter fylte 34 år kan man fortsette spareavtalen, men man har ikke anledning til å foreta ytterligere innskudd.Sparebeløpet per år er begrenset oppad til 25.000 kroner, som gir en skattefordel på 5.000 kroner.For å benytte seg av skattefordelen må man ha skattbar inntekt.For å utnytte skattefordelen fullt ut ved å sette inn 25.000 i 2014 må man tjene minimum ca 62.000 kroner I skrivende stund har ikke skatteetaten publisert en forenklet skatteberegning for 2014, derfor et cirka tall.Likefullt vil det uansett ikke være helt nøyaktig da er ingen andre fradrag o.l. tatt med i beregningen.Kjøp av egen boligPengene skal brukes på egen bolig, altså en bolig som man selv eier.Enten ved kjøp, eller nedbetaling av allerede eksisterende boliglån i et stort eller flere mindre beløper.Pengene kan ikke brukes til noe annet enn egen bolig. Det vil si at man kan ikke bruke av pengene til leie, innredning eller annet.Start å spare i BSUFor å åpne en BSU konto kontakter man banken sin og er fort gjort.Hvordan man sparer avgjør man selv etter egne preferanser. Enkelte synes det er fint med månedlige spareavtaler, mens andre ønsker å sette over når anledningen byr seg.Man er heller ikke pliktig til å spare, slik at man selv avgjør om man ønsker å overføre ingenting, deler eller hele beløpet på 25.000,- per år.Men, skattefradraget på 20 % gjelder kun av beløpet man har overført per 31.12.Hver enkelt har kun anledning til å ha en BSU konto i løpet av livet sitt.Likefullt er det anledning til å flytte sin BSU-konto ved bytte av bankforbindelse.Avslutte / ta ut penger fra BSU kontoenFormålet med BSU er å bruke pengene på egen bolig.Ønsker man likevel å avslutte BSU kontoen og bruke pengene på andre ting så er det mulig.MEN, og det er et stort MEN, det er veldig lite gunstig og dyrt. Man mister rettigheten til å spare i BSU. Har man først avsluttet en BSU konto kan man aldri opprette en ny. Skattefordelen gitt på innskudd må betales tilbake ved neste skatteoppgjør (normalt gitt i juni). Unntaket er å ta ut penger man har spart opp i det samme året.Da må man ikke tilbakebetale tidligere opptjente skattefordeler, samt man mister heller ikke retten til en BSU konto.Forøvrig kan man ta ut renter opptjent etter man fyller 33 år.EksemplerJeg ser vekk fra tidselementet ved sparing, Det vil si både inflasjon og renteelementet, både for å forenkle fremstillingen samt at rentesatsen ikke er den samme hos alle bankene og at den endres flere ganger i året. Per er 20 år og begynner å spare i BSU. Han setter inn maksimalt beløp hvert år.Maksimalt innskutt beløp er 25.000 kroner hvert år. Etter åtte år, har innskutt beløp blitt til 200.000 som er maksimalt innskuddsgrense.For hvert av de åtte årene har Per betalt 5.000 kroner mindre i skatt.Dette pga. skattefordelen på 20 % av årlig innskutt beløp.Da har Per i løpet av de åtte årene han brukte for å fylle maks sparebeløp på 200.000 kroner tjent 40.000 kroner ved å betale mindre skatt.I tillegg har han fått renter og rentesrenter på det hele innskutte beløpet.Når Per da er 28 vil han ha 200.000 + renter på BSU kontoen og han har tjent 40.000 kroner i løpet av tiden. Ole er 22 år gammel og student.Da Ole er en nøysom kar, så finansierer han hele sin tilværelse ved studielån.Og han jobber heller ikke i ferier, slik at Per har ingen skattbar inntekt.Ole går likefullt i banken og oppretter en BSU konto som han setter inn 25.000 kroner på.Det eneste Ole tjener er rentene i perioden pengene står på konto.Siden han ikke har noen skattbar inntekt, så kan han heller ikke få skattefordelen.Anbefalt for Ole er å heller vente med sparingen til han får en skattbar inntekt. Lise er 25 år og har spart maksimalt de to forrige årene og ingenting i år.Hun har da innskutt 50.000 kroner og har i løpet av spareperioden fått en samlet skattefordel på kroner 10.000,-Etter at Lise har vært på en flott ferietur til syden, med høyt inntak av vodka-redbull og mottat litt for mange lap dance hos det lokale establisementet så mangler Lise penger til husleien når hun kommer tilbake.Lise vet jo at hun har vært en flittig sparer tidligere, og har penger på bok.Hun kontakter da sin bank, og får BSU pengene satt over til sin brukskonto slik at husleien kan betales.Lise er fornøyd, helt til et år etterpå og skattoppgjøret ramler ned i postkassen.Da ser hun at hun må tilbakebetale skattefordelen hun tidligere har fått.Altså, Lise mottar 50.000,- i det kontoen blir avsluttet men samtidig blir det opprettet et skattekrav mot henne på 10.000,-Da vil Lise i realiteten kun motta 40.000,-I tillegg mister hun også retten til å opprette BSU konto ved en senere anledning. Trine, venninen til Lise, var også med på sydenturen. Som Lise brukte hun også altfor mye penger, slik at husleien var vanskelig å betale da hun kom hjem.Trine hadde som Lise spart i de to forrige årene, men i motsetning til Lise hadde hun også spart maksimalt beløp allerede i år.Trine kontakter banken, og ber om at beløpet som hun har spart i år skal overføres til sin brukskonto slik at husleien kan betales.Siden skattefordelen på pengene først blir gitt året etter i skatteoppgjøret, så har ikke Trine brutt avtalevilkårene.Hun må ikke betale tilbake tidligere gitte skattefordeler og kontoen slutter heller ikke å opphøre.Altså, man kan ta ut penger fra BSU kontoen som er overført tidligere i det samme året. Denne posten skal kun brukes som veiledning, og informasjonen gitt her kan ikke garanteres.Det skjer stadig regelendringer, slik at informasjonen gitt her kan være utdatert.Trådstarter er ikke en profesjonell rådgiver og har ingen tilknytning til aktører som befatter seg med BSU. Kom med tilbakemeldinger, gjerne som PM, så skal jeg ta dem med i posten.Mer informasjon og kilder:Lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven) § 16-10. Skattefradrag ved boligsparing for ungdom (BSU)SkatteetatenFinansdepartementets samleforskrift til Skattelovens §16-10wikipedia.no Endret 26. januar 2014 av Fin Skjorte 25 1 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Kjempe bra tråd stickey/annonsering Lenke til kommentar
Palme Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Finfin tråd! Har et lite spørsmål jeg sikkert har fått svar på før, men er fremdeles litt i stuss: Når man har nådd 150k kan man da la pengene rente seg år etter år etter år, eller må man stoppe kontoen når man er 34 år? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Når man har nådd 150k kan man da la pengene rente seg år etter år etter år, eller må man stoppe kontoen når man er 34 år? Etter at du har fylt 34 kan du fortsette sparingen og du kan ta ut rentene som tilkommer etterpå uten å bruke de til boligformål. Med andre ord ingen grunn til å faktisk bruke BSUen hvis du er en skikkelig kakse Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 *snip *smip Kommentarene er tatt med i førsteposten, samt ytterligere kildehenvisninger/mer info! Lenke til kommentar
Burritosen Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Super tråd Har hatt BSU en stund nå, og de fleste sparepengene blir satt inn der om dagen. Men en liten ting, kan jeg bruke BSU-kontoen på hybel/leilighet når jeg skal studere? Altså leie. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Super tråd Har hatt BSU en stund nå, og de fleste sparepengene blir satt inn der om dagen. Men en liten ting, kan jeg bruke BSU-kontoen på hybel/leilighet når jeg skal studere? Altså leie. Det kan du ikke. Eneste det kan gå til er boligkjøp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Sticky! BSU er en vanvittig gunstig ordning alle bør vite om og utnytte maksimalt. Det er godt du påpeker at man bør stå over BSU-sparing de årene man ikke skatter. (F.eks under studier og med lite/ingenting arbeid) Når det gjelder bruk av BSU-pengene så har jeg hørt at de også kan brukes ved større oppgraderinger av boligen. f.eks hvis man bygger garasje i tilknytningen til boligen, skifter vinduer, skifter tak og lignende oppgraderinger. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 § 16-10. Skattefradrag ved boligsparing for ungdom (BSU) (1) Personlig skattyter gis til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år, fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto i innenlandsk bank, samvirkeforetak eller fast organisert innenlandsk spareforening, eller i tilsvarende spareinstitusjon i annen EØS-stat, når innskuddet skal brukes til erverv av – eller til nedbetaling av gjeld på – egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Fra og med det år skattyteren disponerer over sparebeløpet etter denne bestemmelsen gis det ikke skattefradrag. En person får fradrag bare for innskudd på en konto. (2) Skattefradrag for boligsparing gis med 20 prosent av innbetalt sparebeløp. Fradraget avrundes nedover til nærmeste kronebeløp. (3) Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige 20.000 kroner pr. inntektsår. Samlet innbetalt sparebeløp på kontoen kan ikke overstige 150.000 kroner. For ektefeller som lignes under ett for begges samlede formue og inntekt gjelder beløpsgrensene i dette ledd for hver av dem. Sparebeløp fra barn som lignes under ett med foreldrene, jf. § 2-14, kommer bare til fradrag i skatt på inntekt som lignes særskilt. (4) Skattefradrag gis ikke med høyere beløp enn summen av utlignede inntektsskatter og trygdeavgift. Det overskytende beløpet kan ikke fremføres til senere fradrag. (5) Fødselsnummer skal registreres når boligsparekonto opprettes. Fradrag gis på grunnlag av melding fra vedkommende spareinstitusjon. Ved sparing på boligsparekonto i annen EØS-stat gis fradrag på grunnlag av dokumentasjon fra skattyter. (6) Når det er gitt skattefradrag etter første ledd, og vilkårene for boligsparing anses brutt, skal det gjøres et tillegg i utlignet skatt for det året vilkårene anses brutt. Tillegget skal svare til det skattebeløpet som det tidligere er gitt fradrag for. (7) Departementet kan gi regler om adgangen til å disponere over avkastningen på kontoen. (8) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne paragraf. Jeg ser ikke at det er noe åpning for å bruke BSU til oppussing. Om du har sett rettsdommer e.l. som har vedtatt dette er du fint om du kommer med konkrete eksempler. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg har en BSU-konto, men er fremdeles usikker på om jeg er pliktig til å sette inn penger på den hver mnd Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg har en BSU-konto, men er fremdeles usikker på om jeg er pliktig til å sette inn penger på den hver mnd Du er ikke pliktig til å spare fast med mindre du har gått inn en veldig spesiell avtale med din bank. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg har en BSU-konto, men er fremdeles usikker på om jeg er pliktig til å sette inn penger på den hver mnd Du er ikke pliktig til å spare fast med mindre du har gått inn en veldig spesiell avtale med din bank. Høres bra ut, hittil har jeg bare betalt inn når jeg har hatt råd til det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg ser ikke at det er noe åpning for å bruke BSU til oppussing. Om du har sett rettsdommer e.l. som har vedtatt dette er du fint om du kommer med konkrete eksempler. Det var omtalt i Dine Penger for noen år siden, da jeg fortsatt hadde muligheten til å spare i BSU. Det var en stor artikkel om BSU, med blant annet en del tips og sånt fra en ekspert fra skatteforeningen. Jeg klarer neppe å finne artikkelen nå. Håper noen andre vet litt mer om denne muligheten eller om jeg har misforstått noe. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Jeg ser ikke at det er noe åpning for å bruke BSU til oppussing. Om du har sett rettsdommer e.l. som har vedtatt dette er du fint om du kommer med konkrete eksempler. Det var omtalt i Dine Penger for noen år siden, da jeg fortsatt hadde muligheten til å spare i BSU. Det var en stor artikkel om BSU, med blant annet en del tips og sånt fra en ekspert fra skatteforeningen. Jeg klarer neppe å finne artikkelen nå. Håper noen andre vet litt mer om denne muligheten eller om jeg har misforstått noe. Mulig. Uansett finnes det kreative løsninger som kan sies å være i gråsonen for å få ut pengene fra BSU uten å miste skattefradraget. Da spiller det pent liten rolle hva du egentlig bruker pengene på og jeg vet at flere har brukt denne måten for å ha penger til oppussing. (Velger og ikke legge "tipset" her). Endret 30. desember 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Jeg ser du har rett i at det er en gråsone. Aftenposten 1.3.08: Pengene kan ikke brukes til oppussing eller vedlikehold. Aftenposten 19.4.09: Kreative løsninger.Flere av bankene Aftenposten har snakket med har kommet med kreative løsninger til hvordan du kan bruke BSU-midlene. La oss si at du allerede eier en bolig, og ønsker å bruke dine oppsparte penger på oppussing. - Du kan betale ned på lånet ditt direkte fra BSU-kontoen. Når dette er gjort, kan du søke om refinansiering, og få lånet utbetalt på konto, sier informasjonssjef i Skandiabanken, Johnny Anderson. En annen løsning er å ta avdragsfrihet det året man nedbetaler med BSU-pengene. - Det er OK å ta avdragsfrihet, men kunden må da dokumentere at pengene er brukt til nedbetaling av gjeld. Men kunden kan velge et tredje alternativ: å nedbetale lånet for deretter å ta opp et nytt lån til oppussing, sier Christian Brosstad, assisterende informasjonsdirektør i SpareBank1. VG/Dinepenger 28.7.10: Spørsmål om oppussingAnderson forteller at Skandiabanken også har fått flere forespørsler fra kunder, som lurer på om de kan benytte BSU-midler til oppussing av leilighet. - Svaret fra vårt kundesenter er at man som hovedregel ikke kan bruke penger fra BSU-konto til oppussing uten at en bryter avtalen jfr. skatteregler satt av myndighetene, sier Anderson. Han legger til at de noen ganger også henviser til det lokale likningskontor eller skattekontor, når de mottar spørsmål om hvor grensene går. Endret 30. desember 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Stumble Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Har et spørsmål nå rett før det nye året. Jeg skiftet bank for noen måneder siden fra fokus bank til srbanken, det meste ble overført utenom BSU kontoen, noe jeg ikke har fått rettet opp i ennå. Da jeg skiftet bank hadde jeg vell satt inn omtrent 15000-16000, denne kontoen har stort sett gått i glemmeboken siden jeg har hatt fast trekk. På grunn av bankskiftet har det faste trekket stoppet og jeg sitter enda med bare ~16000kr (for dette året) på BSUen. Vil jeg miste retten til å ha en BSU konto nå som jeg ikke har fått fylt den opp til det maksimale? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Nei, du mister ikke retten. Men du får bare skattefradrag for 20% av 16 000 kr og ikke for 20 000 kr. Dermed får du litt mindre skattefradrag i år. Men dette kan du ta igjen senere år. 1 Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Bra. Fikk smelt 20k inn på en nyopprettet BSU før nyttår Lenke til kommentar
Kransen Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Kort spørsmål: Jeg fyller 33 i år og dermed siste spareår samt at min kone vil komme til å ende opp med maksbeløp også i år. Vil det eneste hensiktsmessige for oss være å skyte inn disse pengene i huslånet nå? Vi har ingen planer om nytt huskjøp eller andre investeringer i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Nei, dere behøver ikke skyte det inn i huslånet. Renten på BSU kan være så høy at det ikke gir noen rentegevinst å flytte de til huslånet. Dere kan godt putte det inn i huslånet ved en senere anledning. NB. Husk å spare maksimalt (innenfor maksgrensene) også det siste (inneværende) året. Det gjelder både deg og henne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå