King Saul Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Det skal dog sies, at gmail nærmest er IM. Jeg er fra før av vant til å vente i flere minutter før epostene mine kommer frem, mens gmail sender på 2 sekunder. Lenke til kommentar
bikubedronning Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Har noen statistikk over hvor få som fortsatt bruker MSN? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Har noen statistikk over hvor få som fortsatt bruker MSN? Hva mener du med få? Facebook per dags dato kommer aldri til å ta over WLM. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Synest det er flott med epost! Vart mer brukt etter eg fikk HTC Desire z, da man med Android os får beskjed når man får mail! Savner dette i windows, og hater jo Outlook xD Mail er får seriøse ting, og meldinger er brukt til å snakke med venner å familie. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Forskjellene på IM og mail er store. Ta en seriøs diskusjon om et eller annet. For eksempel hva som egner seg best til hva, av E-post og IM. Dersom vi hadde sittet og diskutert dette på IRC, hadde vi sannsynligvis endt med at de aller fleste var stort sett enige. Dersom vi hadde tatt den på mail, hadde vi virket svært mye mindre enige enn vi er her. Forum er en mellomting. Også her virker det som om mange diskuterer og er uenige, selv om det virker på meg som om 98% av de som skriver her faktisk er helt enige... Dersom vi hadde sittet i ett og samme rom, hadde vi garantert vært enige. Det alle her sier er: IM er bra til å samtale. E-post er bra for jobbrelaterte og offisielle ting. Ungdom bruker lite E-post, og voksne (Spesielt dem med kontorjobb, kanskje) bruker mail mer. Ofte skriver man mer informasjon i en mail, enn man gjør via IM, dersom man har en diskusjon. Derfor får man fram mange flere argumenter på en gang, og svært ofte legger man seg opp i de argumentene man er uenig i, eller synes er for unøyaktige, eller lignende. Derfor virker man uenig, selv om man er enig i resten. Selv foretrekker jeg IM framfor E-post for lange, seriøse diskusjoner om for eksempel religion, livet, teorier og andre ting som tar tid å diskutere, selv om det beste selvfølgelig er å møte personen. Det blir fort mange argumenter på en gang dersom man får sagt alt man vil med en gang, istedetfor å ta sak for sak, som man oftere gjør i direkte komunikasjon. Da spør man oftere "Hva mener du med det?", istedetfor å legge seg opp i neste argument som man føler er lagt opp helt galt eller lignendene. Forum er ofte en mellomting. Der skjer ofte ett av to: 1: En kommer med en kort uttalelse som ikke virker like reflektert som den var, en annen svarer med en lengre tekst om hvorfor dette utsagnet er helt galt. Så kommer kanskje en tredje eller flere og enten støtter første utsagn eller andre utsagn. Den med den korte uttalelsen og kommer med en nøyere beskrivelse av hva han mente, og det viser seg at de ofte er ganske enige. 2: En legger ut et langt innlegg om hva han mener, og nestemann legger seg opp i de tingene som er feil, eller rett og slett ikke beskrevet godt nok, og dette er det nestemann legger seg opp i. Det kommer et langt innlegg om det/disse tingene, og etterhvert som de diskuterer, blir inleggene kortere og kortere, og de finner til slutt ut at de er ganske enige. Selvfølgelig er ikke dette alltid, men man ser det ofte. Folk er mer enige enn man tror, fordi folk legger seg opp i hvordan man formulerer seg og slikt, som gjør at man blir mer uenige enn man er. Selvfølgelig er mange uenige også. Men ifølge hva jeg har lært, er folk mer enige når de "snakker" sammen, istedetfor å "tale" for hverandre. 1 Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Hvor mye av nedgangen er folk som bytter til gmail egentlig? Når Gmail øker med ti prosent må vel nesten de fleste andre gå ned en del? 1 Lenke til kommentar
bikubedronning Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) f532 Endret 31. oktober 2017 av Tecfan Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 50% av mine er pålogget, som vanlig. Noen har jo selvsagt gått til facebook, men intil videre er WLM bedre en Facebook på chatting. Mye mye mer oversiktlig. 1 Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Tja, sender ganske mange eposter i løpet av en dag. Noen går ikke til spesifikke personer men arkivtjenester hos andre bedrifter. Når rapporter o.l må legges ved er epost eller brevpost det beste alternativet. For kort kommunikasjon med venner er det FB (for de som bruker dette aktivt), SMS og Skype. Tror ikke jeg har brukt IM tjenester på årevis. Nå hjelper det med en HTC som har twitter, FB, Gmail (og en epostkonto synket med jobben) og SMS konstant på. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Nå er det vel en stund siden man brukte email til "korte meldinger"... email er fortsatt flotte og nødvendige saker. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Grunnen til hele den saken her er vel egentlig at vi her i Europa har hengt fast i vår kjære 1814-teknologi med navn SMS med nebb og klør uten å kunne bruke alternativer. Et alternativ som har vært med oss lenge som har vært tilgjengelig på omtrent 100% av telefoner i Japan i ti år og f.eks BlackBerry i statene er push email i stedet for SMS. Hadde det vært vanlig med push samt synkronisering mot én kalender, én kontaktliste og én inboks over flere klienter tror jeg dette hadde vært et mye mindre tema. Selv har jeg på jobb én skjerm dedikert til chat (mIRC i Wine ;D, Skype og MSN (Kopete)), én skjerm dedikert til epost (Kontact med KCalendar) og én jeg jobber på samt at telefonen er tilkoblet Skype og sjekker epost hvert femte minutt. IRC blir brukt til rask og enkel kommunikasjon internt, Skype og MSN mot eksterne og epost til alt som er viktig og som skal "arkiveres". Alt til sin bruk og epost har veldig klart sin bruk de andre på ingen måte kan erstatte. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Å tolke en nedgang i bruken av Yahoo mail og Hotmail som "bevis" for at e-post nærmest er en døende teknologi og blir erstattet av IM, Facebook osv. er rett og slett for dumt. Man må man skille mellom personlig kontakt mellom venner og bedriftskritiske systemer for å utveksle informasjon både internt og med kunder/leverandører og andre samarbeidspartnere. At ungdom bruker IM/Facebook er vel ingen overraskelse, og til sosial kommunikasjon med er det glimrende, men man sender ikke et anbud eller deler sensitiv informasjon med kolleger via IM/Facebook. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Er bare 29, men føler meg jaggu gammel nå. Skal jeg ha tak i folk så ringer jeg dem. Det er tydeligvis noe alle bortsett fra meg og min omgangskrets har slutta med. Har vært på Facebook lenge, men aldri fått veldig sansen for det. Hadde dog litt nytte av det i forbindelse med planlegging av en reunion. Twitterkonto har jeg hatt omtrent like lenge. Er ikke veldig aktiv, men Twitter kan være meget bra for å holde seg oppdatert på ting, og for å få hjelp. Denne "Twitter-trenden" om å fortelle alt og alle om ufattelig uinteressant ting er derimot noe jeg ikke forstår... Sender selvfølgelig en SMS innimellom, men det er hovedsaklig for kommunikasjon der jeg ikke trenger svar med èn gang. MSN brukes en del, men jeg savner egentlig tida da folk var aktive på IRC. Kommunikasjon slik det her diskuteres var mye mer sosialt den gang synes jeg (alle var aktive i samtaler). Hjemme på privaten går det faktisk mye i voice chat (mumble). Jobber forøvrig som konsulent, og der er det kun to ting som gjelder, e-post og telefonsamtaler! Å sammenligne e-post med IM er uansett et ikke-tema. To vidt forskjellige måter å kommunisere på, og de har aldri vært tiltenkt å gjøre det samme. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Er bare 29, men føler meg jaggu gammel nå. Skal jeg ha tak i folk så ringer jeg dem. Det er tydeligvis noe alle bortsett fra meg og min omgangskrets har slutta med. Ringing har jeg aldri vært fan av, og kommer aldri til å bli det. Å ringe noeen får en dings på deres side til å gnåle konstant og forlanger at vedkommende skal komme løpende. Epost, IM etc lar deg sjekke etter nye meldinger når det selv passer deg, ikke når det passer senderen. Når noen ringer meg skal noe helst stå i fyr og flamme, hvis ikke så er det ikke brått sikkert jeg tar telefonen neste gang de ringer. Sjelden noe som haster så jævlig at du må bruke en kommunikasjonsmetode som gjør at mottakeren må kaste alt han har i hendene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Skal man ha tak i noen på rappen så er det kun det å ringe som gjelder. Er personen ikke til stedet så får man ikke gjort noen med det uansett . En telefon er også non de fleste har med seg hele tiden . Om en sender en melding så kan man ikke forvente at man får svar et halvt minutt etterpå. Til dette er epost rask nok. forresten hvem er så avhengig av dette at de må ha et svaret på det de sendte 30 sekunder etter at de sendte det ? Tekstmeldinger duger bare til korte beskjeder. Det er nok det dette skal konkurrere mot . Epost er en slags erstatter for brev og kort. med tanke på vedleggene som er mulig så må det bli slik Det er også slik at man må ikke bruke evne feltet i en epost. Å nekte å bruke epost kan sammenlignes med det å nekte å ta i mot brev eller annen post i postkassen man har ute på veggen 1 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Fordelen med f.eks Gmail er jo at alt du sender og mottar ligger der, trygt lagret. Det er ikke nødvendig å slette noe, og det er dødsenkelt å søke opp noe. Kommunkasjon over ting som SMS, facebook, MSN osv er ikke noe folk lagrer. Det blir fort borte. Den dagen alle loggene over kommunkasjon lett kan søkes opp i skyen i alle disse tjenestene kan de konkurrere mee Gmail. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Jeg vil bare nevne at i Japan foregår stort sett all kommunikasjon på e-post med mobil, og raskere folkeslag skal man lete lenge etter. SMS er stort sett ikke slått på i japanske mobilnett. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Har noen statistikk over hvor få som fortsatt bruker MSN? Hva mener du med få? Facebook per dags dato kommer aldri til å ta over WLM. Det er feil for Stavanger i hvert fall. Er ikke en eneste sjel igjen på MSN. Har 8 pålogga på MSN og 45 på Facebook.... Og av de 45 på Facebook; Hvor mange av de hadde du på msn/wlm? Ser wlm har en dalende trend, men det virker for meg som folk går over mot skype og ikke facebook. Men nok om det, Det "beste" forsøket på å bytte ut e-post var vel antagelig google wave, men det og floppa, så jeg tror nok e-post er for å bli. Og det er jeg egentlig glad for, siden jeg har fint lite å utsette på den. For all annen internt/eksternt mas og fjas som ikke trenger e-post har man Communicator'en som jeg syntes fungerer veldig bra Og til alle dere som ikke skriver/skriver et jalla subject på e-post; shame on you! Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Bruker mail masse jeg. Har vel vært på MSN i ca 30min tilsammen i år. Bruker steam for chat, men mail også ganske mye. Lenke til kommentar
bikubedronning Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) fssffs Endret 31. oktober 2017 av Tecfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå