Sepiroth_X10 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Hei. Ny dag nye muligheter... Jeg tar gjerne i mot tips/forklaring på hvorfor jeg ikke får installert driver? Kan noen forklare hvordan kontrolleroppsettet i device manager (3x,3x,3x, se innlegget ovenfor)fungerer? Har ikke hatt anledning til å forsøke Helsten2s framgangsmåte ennå, men det hadde uansett vært interessant å forstå noe av dette jeg har rotet med i 3 dager nå..... Det er ikke så lett å dirigere en fjerninstallasjon i blinde av drivere for et kort jeg ikke har selv, så jeg kan bare gi deg ideer om hva jeg ville ha prøvd dersom jeg hadde vært i dine sko. På min maskin kunne jeg installere AHCI-drivere med en EXE-fil, selv om ikke AHCI var enablet i BIOS. Ved neste omstart kunne jeg derfor endre til AHCI i BIOS og reboote uten problemer, fordi driverne allerede var på plass i Win7. Det kan virke som om dine drivere ikke kan installeres uten at Windows detekterer hardware'n som driverne hører til, dvs. du må ha enablet AHCI i BIOS for å kunne installere AHCI-driverne i Windows. Helsten2's metode ser dermed ut til å være veien å gå: Ha SSD'en tilkoblet en SATA-port der kontrolleren er satt i IDE-modus, enable AHCI for andre SATA-porter, start Windows, installer AHCI-driverne (*), shut down, koble SSD'en (-kabelen -) over til en AHCI SATA-port (eller enable AHCI for den SATA-porten den allerede er tilkoblet), restart systemet. (*) Hvis du får startet Windows (- jeg tar ikke noe for gitt lenger -), så bør systemet detektere at det nå er en AHCI-kontroller der; detektert som New Hardware, og den vil prøve å installere drivere for den. Den vil vel lete både på disken og på Internet, og hvis den ikke finner noe, vil du vel få et tilbud om å vise systemet hvor driveren ligger, dersom du har lastet ned en selv. Det er mulig du må gjøre dette fra Device Manager, der du vil se en linje med en varseltrekant på, som signal om at her er det hardware som mangler driver. Fra Properties-menyen vil du kunne Update Driver, og da er det den du lastet ned som skal brukes. Og: Ha en God Jul ... ..og skulle ikke dette funke så ser jeg bare en løsning:http://www.sevenforums.com/tutorials/91339-ssd-hdd-optimize-windows-reinstallation.html?filter[2]=Hardware%20and%20Drivers God jul! Lenke til kommentar
Sepiroth_X10 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Er dette riktig?? Jeg prøvde metoden til Helsten2, og den ser ut til å fungere. Jeg fikk i alle fall opp en ahci-kontroller i device manager... men nå har SATA-portene 1-4 forsvunnet fra Bios, og bare 5-6 står der fortsatt oppført som IDE. Skal vel ikke være sånn - begge harddiskene er nå "forsvunnet" men oppstart osv ser ut til å fungere.. Fortsatt god jul Sep Lenke til kommentar
HKO Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg pleier å instalere ahci driverene i device manager. Da slipper mann å rote med registeret eller gjøre noe annet. Endrer driverene på ene disken/sata kontrolleren. (ikke den windows er på såklart.) Slår av maskinen setter på ahci i bios og booter. Har funket hver gang for meg. takk for raskt svar. Greit å kunne flere metoder... jeg har SSD(windows)på en port og en annen harddisk som lagringsdisk på en annen port. Skal jeg gå inn i device manager og forandre driveren på lagringsdisken hvor windows ikke er installert? poenget er som sagt å få SSD til å "fungere bedre". vil IDE driverene brukes under omstarten og "hente" de nye driverne som er tillagt en annen port? (Prøver nå å forklare dette ved å bruke min noob-terminologi:) mvh Sep Tviler på at ide driverene er akttiv under oppstart. Men om de er så spiller det vel fint liten rolle. Det viktigste er vel at det fungerer uten for mye arbeid. Det enkleste er nok og bruke den driveren som heter diskete driver eller noe sånn. Man kan finner som regel den hos hk. produsent eller hos chipset produsenten. Det er bare driveren og ikke noe mere. Du trenger vel strengt tatt bare inf filen. Ja, windows vil da instalere driveren til din nye sata disk selv om det ikke var den du innstalerte driveren på. Ellers var det vel fint liten vits. Om i verste fall du ikke får det til så kan du bare slå tilbake til sata mode så vil pcen boote igjen. Å prøve å innstalere en exe fil som du du sier du har prøvd vil ikke og kommer aldri til å fungere. Det er fordi du ikke har noe ahci som den finner. Selvsagt ikke for da var jo problemet allerede løst. Du er nødt til å få tak i den som heter f6 driver eller diskette driver. Eller så må du hente ut inf filen fra exe filen. Om du kjører win 7 og du har en ren instalasjon så kan du i verste fall reinnstalere. Windows vil da innstalere en generic ahci driver å du kan kjøre exe etterpå. Dette er det såvidt jeg vet bare windows 7 som gjør. Men skal nevnes at jeg hoppet fint over vista og ikke har erfaring med det. Kjører du win. xp så er det egentlig ikke så mye vits å kjøre ahci da xp ikke har støtte for trim. Men du vil få litt ytelses økning siden du får ncq. men vil ikke merke så mye til det på en ssd disk som du gjør på en konvensjonell disk med magnetisk lagring. Håper det var til noe hjelp. God jul forresten gutter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå