Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot and select proper boot device + AHCI

Anbefalte innlegg

Hjelp! jeg har prøvd å følge regedit-oppskriften for å forandre SATA-kontroller fra ide til ahci etter windows installasjonen. jeg har et ASUS M4A88TD-V evo/usb3 hovedkort, og når jeg prøver å reboote etter regedit får jeg en svart skjerm som avsluttes med;

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot devices and press a key

jeg er ganske grønn på dette, men windows henter i alle fall ikke driverene til ahci som det står i alle tutorialene på nettet...

Kan noen forklare meg hva jeg må gjøre??

mvh

Sep

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å instalere ahci driverene i device manager.

Da slipper mann å rote med registeret eller gjøre noe annet.

Endrer driverene på ene disken/sata kontrolleren. (ikke den windows er på såklart.)

Slår av maskinen setter på ahci i bios og booter. Har funket hver gang for meg.

Lenke til kommentar

Etter at du har gjort registry-"trikset", så må du installere "RAID/AHCI Driver files".

De ligger under "Utilities" på Nedlastings-siden på Asus' norske web site, om jeg har fortstått det riktig.

Nå skal du se en RAID/AHCI Disk Controller i Device Manager også.

Deretter kan du restarte, endre fra IDE til AHCI i BIOS, og reboote.

Takk for raskt svar!

jeg er som sagt grønn.. skal systemfilene i driveren installeres/limes inn i system32/drivers ?? og så kan jeg starte opp på nytt og åpne bios for å forandre til ahci? Skal forresten begge "channels" altså sataport 1-4 og port 5-6 settes til ahci, eller bare 1-4 hvor SSDen står?

mvh

Sep

Lenke til kommentar

Jeg pleier å instalere ahci driverene i device manager.

Da slipper mann å rote med registeret eller gjøre noe annet.

Endrer driverene på ene disken/sata kontrolleren. (ikke den windows er på såklart.)

Slår av maskinen setter på ahci i bios og booter. Har funket hver gang for meg.

takk for raskt svar. Greit å kunne flere metoder... jeg har SSD(windows)på en port og en annen harddisk som lagringsdisk på en annen port. Skal jeg gå inn i device manager og forandre driveren på lagringsdisken hvor windows ikke er installert? poenget er som sagt å få SSD til å "fungere bedre". vil IDE driverene brukes under omstarten og "hente" de nye driverne som er tillagt en annen port? (Prøver nå å forklare dette ved å bruke min noob-terminologi:)

mvh

Sep

Lenke til kommentar

jeg er som sagt grønn.. skal systemfilene i driveren installeres/limes inn i system32/drivers ?? og så kan jeg starte opp på nytt og åpne bios for å forandre til ahci? Skal forresten begge "channels" altså sataport 1-4 og port 5-6 settes til ahci, eller bare 1-4 hvor SSDen står?

Aha, jeg antok at det bare var å kjøre en exe-fil, men så lett var det altså ikke ...

Når du har funnet den rette mappen for ditt OS (- f.ex. "AMD_RAID_AHCI_XPVISTAWIN7\RAID\Driver\Win 7\AHCI\Win7x86" -), så høyreklikker du på *.inf-filen og velger Install.

Det burde sette i gang saker og ting.

Jeg kjenner ikke spesifikt til ditt hovedkort, så jeg vet ikke hvilke kontrollere som styres hvilke SATA-porter eller hvordan du setter det opp i BIOS, men jeg tror ikke du trenger å endre på noe annet enn den kontrolleren som SSD'en er koblet til.

Lenke til kommentar

jeg har SSD(windows)på en port og en annen harddisk som lagringsdisk på en annen port. Skal jeg gå inn i device manager og forandre driveren på lagringsdisken hvor windows ikke er installert?

Du skal ikke endre driveren for disken, men for disk-kontrolleren.

Om du bruker disk-kontrolleren i IDE- eller AHCI-modus er kun en sak mellom disk-kontroller og "systemet", grensesnittet mellom disk-kontroller og disk vil være SATA i begge tilfeller.

poenget er som sagt å få SSD til å "fungere bedre". vil IDE driverene brukes under omstarten og "hente" de nye driverne som er tillagt en annen port? (Prøver nå å forklare dette ved å bruke min noob-terminologi:)

Tja, what? Operativsystemet vil før omstarten ha både IDE-drivere og AHCI-drivere.

Under oppstart vil systemet finne ut at boot drive er tilkoblet en AHCI-kontroller, og OS'et vil dermed bruke en AHCI-kontrollerdriver for å snakke med denne. (Hvis det ikke finnes noen AHCI-kontrollerdriver installert, så stopper det opp - som du allerede vet.)

Lenke til kommentar

Aha, jeg antok at det bare var å kjøre en exe-fil, men så lett var det altså ikke ...

Når du har funnet den rette mappen for ditt OS (- f.ex. "AMD_RAID_AHCI_XPVISTAWIN7\RAID\Driver\Win 7\AHCI\Win7x86" -), så høyreklikker du på *.inf-filen og velger Install.

Det burde sette i gang saker og ting.

Jeg kjenner ikke spesifikt til ditt hovedkort, så jeg vet ikke hvilke kontrollere som styres hvilke SATA-porter eller hvordan du setter det opp i BIOS, men jeg tror ikke du trenger å endre på noe annet enn den kontrolleren som SSD'en er koblet til.

Tusen takk for hjelpen! her må det inn med te-skje..

Driveren inneholder 4 filer: Amdsata (sikkerhetskatalog), amdsata (info), amdsata.sys og amdxata.sys.

skal alle filene inn i riktig mappe for OS (f.eks som du nevner) og så velger jeg installer der, eller kan filene ligge hvor som helst på dataen og så kan jeg styre hvor installasjonen skal skje?? har ikke pcen det gjelder her, så ting blir litt teoretisk foreløpig...

mvh

Sep

Lenke til kommentar

Driveren inneholder 4 filer: Amdsata (sikkerhetskatalog), amdsata (info), amdsata.sys og amdxata.sys.

skal alle filene inn i riktig mappe for OS (f.eks som du nevner) og så velger jeg installer der, eller kan filene ligge hvor som helst på dataen og så kan jeg styre hvor installasjonen skal skje?? har ikke pcen det gjelder her, så ting blir litt teoretisk foreløpig...

Filene kan ligge hvor som helst, men alle fire må ligge i samme mappe. Det er vel en eller annen 'Add Hardware Wizard' som blir startet opp og som sørger for at de ulike filene blir anbragt på riktig sted og de rette endringene blir gjort i registeret.

Jeg har slått av 'Hide extension for known file types', så hos meg ser jeg følgende 4 filer:

amdsata.cat, amdsata.inf, amdsata.sys, amdxata.sys. Jeg tror ikke det er nødvendig å vise *.inf-endelsen for å kunne høyreklikke på filen og velge Install. (Men når man har holdt på med 3-bokstavs extensions i mer enn 20 år, så er det vanskelig å slutte.)

Lenke til kommentar

Filene kan ligge hvor som helst, men alle fire må ligge i samme mappe. Det er vel en eller annen 'Add Hardware Wizard' som blir startet opp og som sørger for at de ulike filene blir anbragt på riktig sted og de rette endringene blir gjort i registeret.

Jeg har slått av 'Hide extension for known file types', så hos meg ser jeg følgende 4 filer:

amdsata.cat, amdsata.inf, amdsata.sys, amdxata.sys. Jeg tror ikke det er nødvendig å vise *.inf-endelsen for å kunne høyreklikke på filen og velge Install. (Men når man har holdt på med 3-bokstavs extensions i mer enn 20 år, så er det vanskelig å slutte.)

Tusen takk! da får jeg hjem å prøve dette i praksis. Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar

NÅ KLIKKER JEG!!!

Prøvde å installere amdsata.inf (driveren) ved å høyreklikke og velge install - det funket selvfølgelig ikke. Fikk beskjed om at denne filen ikke støttet installering på denne måten. Prøvde så å installere fra command line etter denne oppskriften: rundll32 syssetup,SetupInfObjectInstallAction DefaultInstall 128 .\<file>.inf (jeg forandret directory til der hvor filene lå og satt inn filnavnet i stedet for <file>). Fikk bare beskjed om at installasjonen var mislykket. Hva gjør jeg nå?

har ikke turt å forandre driveren i device manager som er blitt foreslått. IDE ATA/ATAPI-kontrollerene består av:3x ATA channel 0, 3x ATA channel 1 og 3x Standard Dual Channel PCI IDE Controller, og jeg aner ikke hvilken av disse 9 det er greit å tukle med (les forandre driver på)? hvordan vet man hva som styrer de forskjellige diskene?

Alle forsøk på svar mottas med takk!

Lenke til kommentar

Dette blir litt gjetting fra min side, da jeg har litt annen hardware. Jeg antar at du kjører Win 7 (hvis ikke, så kan du se bort ifra resten)

Såvidt jeg kan se så kan du konfigurere AHCI separat for SATA port 1-4 og SATA 5-6 i BIOS.

Prøv følgende (funket hos meg, men som sagt - på litt annen hardware):

1. Sett SATA port 1-4 til AHCI

2. Sett SATA port 5-6 til IDE

3. Plugg Windows OS disken til enten port 5 eller 6.

4. Sjekk at du fremdeles har korrekt boot disk konfigurert

5. Boot

6. WIN 7 skal da oppdage at du har ACHI konfigurert i BIOS og automatisk installere nødvendige drivere.

7. Shutdown

8. Nå kan du plugge OS disken til SATA port 1-4 og boote med AHCI (evt. konfigurere SATA port 5-6 til AHCI også).

Lykke til.

Lenke til kommentar

Dette blir litt gjetting fra min side, da jeg har litt annen hardware. Jeg antar at du kjører Win 7 (hvis ikke, så kan du se bort ifra resten)

Såvidt jeg kan se så kan du konfigurere AHCI separat for SATA port 1-4 og SATA 5-6 i BIOS.

Prøv følgende (funket hos meg, men som sagt - på litt annen hardware):

1. Sett SATA port 1-4 til AHCI

2. Sett SATA port 5-6 til IDE

3. Plugg Windows OS disken til enten port 5 eller 6.

4. Sjekk at du fremdeles har korrekt boot disk konfigurert

5. Boot

6. WIN 7 skal da oppdage at du har ACHI konfigurert i BIOS og automatisk installere nødvendige drivere.

7. Shutdown

8. Nå kan du plugge OS disken til SATA port 1-4 og boote med AHCI (evt. konfigurere SATA port 5-6 til AHCI også).

Lykke til.

Hei. Takk for svar - så var det dette med te-skje :)

Jeg skal fysisk bytte kontaktene på hovedkortet?

Hva mener du med punkt 4? Mener du boot priority? hvordan får jeg i så fall til å boote fra harddisken - mener jeg ikke fikk satt den til det...

uansett trenger jeg ikke forandre noe i registeret, eller hente ned noen drivere manuelt??

mvh

Sep

Lenke til kommentar

Du tar SATA kabelen fra SSDen og kobler den enten til SATA port 5 eller 6 på hovedkortet.

Hva mener du med punkt 4? Mener du boot priority? hvordan får jeg i så fall til å boote fra harddisken - mener jeg ikke fikk satt den til det...

Boot device priority, yepp. Du kan godt ha DVD som 1. prioritet (men du har selvsagt ingenting i drevet), men SSDen MÅ være første disk

uansett trenger jeg ikke forandre noe i registeret, eller hente ned noen drivere manuelt??

Korrekt. Ingen registry tweaks - ingen manuell driver installasjon

Trikset er at OS disken er koblet til en IDE port første gang AHCI er aktivert i BIOS. Hvis ikke så kræsjer Windows fordi ACHI driverne enda ikke er installert.

(hvis det funker sånn som det gjorde her, da ...(ASUS hovedkort med Intel CPU))

EDIT:

Typo

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Du tar SATA kabelen fra SSDen og kobler den enten til SATA port 5 eller 6 på hovedkortet.

Boot device priority, yepp. Du kan godt ha DVD som 1. prioritet (men du har selvsagt ingenting i drevet), men SSDen MÅ være første disk

Korrekt. Ingen registry tweaks - ingen manuell driver installasjon

Trikset er at OS disken er koblet til en IDE port første gang AHCI er aktivert i BIOS. Hvis ikke så kræsjer Windows fordi ACHI driverne enda ikke er installert.

(hvis det funker sånn som det gjorde her, da ...(ASUS hovedkort med Intel CPU))

EDIT:

Typo

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor kan jeg ikke sette port 5-6 ahci og 1-4 til ide. Det er bare dvd-spiller som står i port 6, 5 er tom. Vil ikke det gjøre samme nytten? dvd-spiller står som boot prior 1 og sdd som prior 2...

mvh

Sep

Lenke til kommentar

Joda, det bør også gå ... så lenge SSDen henger på en IDE port ved første boot etter aktivering av AHCI.

Det eneste jeg ikke husker er om du faktisk må ha en fysisk enhet (f.eks. en annen harddisk) koblet til en av AHCI-portene for at Windows skal installere driverne (her må du prøve deg fram - sorry).

Men nå går jeg å legger meg ... :sleep: Sorry, begynner å dra på årene ... :green:

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Hei. Ny dag nye muligheter...

Jeg tar gjerne i mot tips/forklaring på hvorfor jeg ikke får installert driver? Kan noen forklare hvordan kontrolleroppsettet i device manager (3x,3x,3x, se innlegget ovenfor)fungerer?

Har ikke hatt anledning til å forsøke Helsten2s framgangsmåte ennå, men det hadde uansett vært interessant å forstå noe av dette jeg har rotet med i 3 dager nå..... :hmm:

Endret av Sepiroth_X10
Lenke til kommentar

Hei. Ny dag nye muligheter...

Jeg tar gjerne i mot tips/forklaring på hvorfor jeg ikke får installert driver? Kan noen forklare hvordan kontrolleroppsettet i device manager (3x,3x,3x, se innlegget ovenfor)fungerer?

Har ikke hatt anledning til å forsøke Helsten2s framgangsmåte ennå, men det hadde uansett vært interessant å forstå noe av dette jeg har rotet med i 3 dager nå..... :hmm:

Det er ikke lett å dirigere en fjerninstallasjon i blinde av drivere for et kort jeg ikke har selv, så jeg kan bare gi deg ideer om hva jeg ville ha prøvd dersom jeg hadde vært i dine sko.

På min maskin kunne jeg installere AHCI-drivere med en EXE-fil, selv om ikke AHCI var enablet i BIOS. Ved neste omstart kunne jeg derfor endre til AHCI i BIOS og reboote uten problemer, fordi driverne allerede var på plass i Win7.

Det kan virke som om dine drivere ikke kan installeres uten at Windows detekterer hardware'n som driverne hører til, dvs. du må ha enablet AHCI i BIOS for å kunne installere AHCI-driverne i Windows. Helsten2's metode ser dermed ut til å være veien å gå: Ha SSD'en tilkoblet en SATA-port der kontrolleren er satt i IDE-modus, enable AHCI for andre SATA-porter, start Windows, installer AHCI-driverne (*), shut down, koble SSD'en (-kabelen -) over til en AHCI SATA-port (eller enable AHCI for den SATA-porten den allerede er tilkoblet), restart systemet.

(*) Hvis du får startet Windows (- jeg tar ikke noe for gitt lenger -), så bør systemet detektere at det nå er en AHCI-kontroller der; detektert som New Hardware, og den vil prøve å installere drivere for den. Den vil vel lete både på disken og på Internet, og hvis den ikke finner noe, vil du vel få et tilbud om å vise systemet hvor driveren ligger, dersom du har lastet ned en selv. Det er mulig du må gjøre dette fra Device Manager, der du vil se en linje med en varseltrekant på, som signal om at her er det hardware som mangler driver. Fra Properties-menyen vil du kunne Update Driver, og da er det den du lastet ned som skal brukes.

Og: Ha en God Jul ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...