Gå til innhold

Selge 25% av min mors selskap (Hva er verdien på et selskap?)


Kubjelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

min mor driver et selskap som sender pakker fra Norge til et land i Asia, nå skal hun kanskje slå seg sammen med et annet selskap stasjonert i Irland som driver med det samme. Hun skal altså gå under deres navn, hun skal gjøre om selskapet sitt til aksjeselskap de skal kjøpe 25% av aksjene. Hvor mye skal hun selge selskapet sitt for? Eller hvordan regner man ut verdien på selskapet?

 

Mvh

 

Kubjelle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdsettelse er en edel kunst, og jeg vil tro firmaet som kjøper opp er interessert i tall som er litt mer solide enn eierens barn kommer opp med. Noen klare fasitsvar på hvordan en verdsettelse gjøres finnes ikke, det vil alltid være et sentralt element med synsing.

 

Hva slags rådgiver som passer til formålet er umulig å si uten å vite noe om dimensjonene -- de virkelig gode i utlandet tar ca $4-5m i minimumsfee, det forutsetter nødvendigvis at selskapet er stort,, i Norge finnes det selskaper i mange pris- og kvalitetsklasser som tar på seg slike oppdrag.

Lenke til kommentar

Alle konsulentselskapene i norge kan det. Ring Deloitte, BDO, E&Y, PWC, KPMG og be om å få snakke med konsulentavdelingen angående en forestående verdsettelse av selskapet.

 

Pris kommer an på kompleksiteten på selskapet til moren din da konsulentene fakturerer ut fra medgått tid. Send meg en pm, så kan jeg sette deg i kontakt med noen som kanskje kan hjelpe.

 

Når det er sagt, å verdsette et større børsnotert selskap kan kanskje koste 4-5 millioner dollar, det er ikke noe særlig kostbart å utføre en verdsettelse av et forholdsvis enkelt AS.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Når det er sagt, å verdsette et større børsnotert selskap kan kanskje koste 4-5 millioner dollar, det er ikke noe særlig kostbart å utføre en verdsettelse av et forholdsvis enkelt AS.

Summen jeg nevnte var selvsagt ikke ment som noen indikasjon på hva dette ville koste, snarere en indikasjon på at «hvordan verdsetter man et selskap?» er et krøkkete spørsmål.

 

($4-5m er forresten gjeldende minstepris før man gidder å fyre opp Excel, ikke noe tak. :))

Lenke til kommentar

Når det er sagt, å verdsette et større børsnotert selskap kan kanskje koste 4-5 millioner dollar, det er ikke noe særlig kostbart å utføre en verdsettelse av et forholdsvis enkelt AS.

Summen jeg nevnte var selvsagt ikke ment som noen indikasjon på hva dette ville koste, snarere en indikasjon på at «hvordan verdsetter man et selskap?» er et krøkkete spørsmål.

 

($4-5m er forresten gjeldende minstepris før man gidder å fyre opp Excel, ikke noe tak. :))

 

Vel, om man skal avhende et selskap til en utenforstående må ma han en verdsettelse av aksjene som skal selges uansett om verdien på selskapet er 5 kroner eller 5 millioner. Dette er fordi verdien som settes og verdsettelsen som oftest må behandles i generalforsamlingen, og veldig ofte (og spesielt i TS's situasjon) ende opp som et vedlegg til selvangivelsen.

 

Derfor er det svært fornuftig, og i mange tilfeller påkrevd med en skikkelig verdsettelse av selskapet. Når det er sagt, verdsettelsen er ikke det som er krevende. Dataene bak, forecast av fremtidig inntjening vil ofte være en krevende øvelse å komme frem til.

Lenke til kommentar

Verdsettelsen av et selskap handler mest om:

 


  •  
  • Resultat per aksje (altså, hvor mye i overskudd går selskapet per aksje)
  • Forventet vekst i markedet
  • Risiko i bransjen som det drives i

 

Denne nettsiden gir en god pekepinn på hvor mye selskapet (eller 25% av selskapet) er verdt.

http://www.smartmoney.com/pricecheck/

 

Naturligvis: Disse tallene er bare "tommelfingerregler" for å regne ut selskapsverdien, men det passer ofte forbausende godt med verdien på børsaksjer... :-)

 

Lykke til med salget!

Lenke til kommentar

Verdsettelsen av et selskap handler mest om:

 

  • Resultat per aksje (altså, hvor mye i overskudd går selskapet per aksje)
  • Forventet vekst i markedet
  • Risiko i bransjen som det drives i

 

Denne nettsiden gir en god pekepinn på hvor mye selskapet (eller 25% av selskapet) er verdt.

http://www.smartmoney.com/pricecheck/

 

Naturligvis: Disse tallene er bare "tommelfingerregler" for å regne ut selskapsverdien, men det passer ofte forbausende godt med verdien på børsaksjer... :-)

 

Lykke til med salget!

 

Verdsettelse av et firma handler i all hovedsak om hva bedriften forventes å generere av inntekt (kontantstrømmer) i kommende fremtid. Som regel vil eierne av bedriftene være svært optimistiske med tanke på denne fremtidige inntjeningen.

 

Grunnen til at det passer overraskende godt overens med børsaksjer er at massevis av små og store investorer hele tiden er på vakt i markedet og kjøper opp aksjer de f.eks mener er unormalt lavt priset.. Etter en stund vil disse aksjene øke i pris og stabiliseres på et "normalt" nivå.

Lenke til kommentar

 

Verdsettelse av et firma handler i all hovedsak om hva bedriften forventes å generere av inntekt (kontantstrømmer) i kommende fremtid.

 

 

Når man skal fastsette verdien på en del av et selskap er det ikke earnings man bruker. Men earnings per share (les: resultat per aksje).

 

 

Som regel vil eierne av bedriftene være svært optimistiske med tanke på denne fremtidige inntjeningen.

 

 

Eierne prøver nok å gi et høyt estimat når de bruker det som salgsargument.

 

 

Grunnen til at det passer overraskende godt overens med børsaksjer er at massevis av små og store investorer hele tiden er på vakt i markedet og kjøper opp aksjer de f.eks mener er unormalt lavt priset.. Etter en stund vil disse aksjene øke i pris og stabiliseres på et "normalt" nivå.

 

Enig i det at småsparere bruker det i stor grad. Men hobbysparere/hobbymeglere har ikke stor nok kjøpskraft til at de kan "fastsette prisen". Det brukes i stor grad også av aksjemeglere (som tommelfingerregel, ikke noe man følger slavisk) og det er i større grad med på å "justere kursene" mot disse verdiene.

Lenke til kommentar

Du er klar over at forventet inntjening kan divideres på antall aksjer, hvis man ønsker det? (og få det essensielle EPS-tallet ditt ;) )

 

Klart jeg er det.

 

Skal man være pirkete, så er det riktige at man dividerer på antall aksjer, for så å multiplisere med antall aksjer man selv eier... ;)

 

Jeg vet ikke om du klikket feil, og egentlig mente å sitere trådstarters innlegg når du kom med oppskriften din. Eller om det var et forsøk på å irettesette min. Det kan virke som det var sistnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...