petrus007 Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Hei! Lurer bare på hvordan jeg skal koble til et voltmeter. gjerne tegning og forklaring Dette gjelder da et voltmeter som skal kobles i/til bilen. Vil koble instrumentet på batteriet på bilen (vw golf III 96).. Instrumentet er Auto gauge (smoked). Takker for svar Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 du kobler terminalen merket med + til + på batteriet, du kan vurdere om du vil koble den til tenningen. slik at den ikke står på og tømmer batteriet, når bilen ikke er ibruk. terminalen merket - kobler du til - på batteriet, eller til chassis, eller en annen - leder. Lenke til kommentar
petrus007 Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Takker Men er det mulig å koble rød ledning på + og svart ledning på - på batteriet, og bare koble til en bryter? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 det er mulig å koble det rett på batteriet, MEN den trekker alltid litt strøm. Det er så lite at det antagelig vil ha minimalt å si, men står bilen stille over en lengre periode, kan du risikere å komme tilbake til tomt batteri. glemte forresten å nevne i forrige post at du bør sette en sikring der du kobler deg på, enten det er på batteriet eller noe annet sted, 1 A eller så skulle holde lenge. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Med en bryter, som du nevner, vil det ikke trekke strøm. Så det går bra. Men jeg vil nok synes det er litt upraktisk, og heller koblet det til strøm som gå via tenningsbryter, som du feks kan finne i sikringsboksen, under rattstammedeksel, eller på stereoanlegg. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg synes det er enklest å koble voltmeter ut i fra sigarettenner. Da her jeg sikring og det slår seg av når jeg stopper bilen. Lyset kobler jeg på instumentbelysingen så jeg kan dimme ned lyset om kvleden Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 er ikke helt sikker på hvordan det er på en 97 golf, men på min 95 golf (som basically er en golf) går ikke sigarettenner av med tenning. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Ta av dekselet under rattet og mål med multimeter, og finn den ledninga som gir 12v når tenninga er på og ingenting når den er av. Koble + inn der, og - til jord. Mye enklere og greiere enn bryter og styr. Slipper å tenke på å slå den av og på hele tiden også. Lenke til kommentar
petrus007 Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Tusen takk for svar :)Tror jeg går for det siste svaret/alternativet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå