Dishwasher Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Hei! Jeg lurer på å anskaffe meg Canon Powershot S95, men går for øyeblikket på folkehøyskole i Alta, Finnmark. Nå når vinteren virkelig er på vei, kan man regne med temperaturer ned mot -40 - Og da lurer jeg på hvordan vanlige kompaktkamera takler dette? Vi har mye turer i friluft på skolen vår, og tenker å ta med kamera da. Litt lite vits i å bruke masse penger på nytt kamera, hvis jeg risikerer at det blir ødelagt ved første møte med skikkelige kuldegrader... Hvis dette eventuelt skulle fungere dårlig - Finnes det kamera som er mer egnet til slik fotografering? Takker for svar! Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Operating Temperature 32-104°F/0-40°C www.google.com er din venn... Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Batterier er ikke veldig glad i ekstrem kulde, kapasiteten blir mye mindre. Kan være verdt å ha et ekstra batteri/batterisett på innerlomma Lenke til kommentar
Dishwasher Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Takker for rask respons Da regner jeg med at det skal gå bra! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Operating Temperature 32-104°F/0-40°C www.google.com er din venn... Jeg er ikke sikker på om trådstarter fikk med seg at kamera bør brukes mellom 0 og +40 grader C. Ikke -40C ... Lenke til kommentar
Dishwasher Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Oisann. Var litt kjapp der ja.. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Så lenge man tar forhåndsregler ved oppvarming av kameraet, bør det ikke by på problemer å bruke det i kaldt vær (bortsett fra batterikapasiteten). Francis Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Skal ikke være noen problemer og bruke kameraet ned mot -30 grader,kan hende skjermen oppfører seg litt rart og at ting går litt tregere.Hvis du er i lengere periode utendørs kan det være lurt og ha batteriet i en varm lomme i perioden du ikke bruker kameraet. En annen lur ting er og la kameraet få akklimatisert seg etter kuldeperioden så du unngår kondens,legg kameraet i en lufttett plastpose når du kommer innendørs,ha kameraet i plastposen helt til den har fått plussgrader i seg så unngår du kondens. 1 Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Vel det er jammen ikke mange dagene i året der det er -40 grader i Alta og de dagene kan du jo ta ekstra forholdsregler. Uansett hva elektronikk du bruker ute når det er kaldt så blir det påvirket da batteriene ofte er begrensningen. Jeg tok noen bilder for kort tid siden på Svalbard med -30 grader med proffkameraet Canon EOS1D MkIII som i utgangspunktet er værbestandigt og batteriene hadde merkbart dårligere holdbarhet enn vanlig. Noe som folk gjerne ikke tenker på er at mye elektronikk kan bli ødelagt når det kommer inn i varmen igjen etter å vært ute i kulda. Dette på grunn av at det kan dannes kondens på kalde flater. Skal ikke gå i dybden, men et enkelt triks for å unngå dette. Ha med en noenlunde lufttett pose, pakk kameraet inn i denne og vent med å åpne denne før kameraet har vært en stund inne og fått tempererert seg. (men for all del mange kameraer blir dette aldri gjort på og de overlever...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå