Postkassestativ Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Hva skal til for at bilen skal gå på e85. Var i Sverige i dag å fyllte 15l e85 og 20l 95 på min Accord med forg.motor. Bilen starter å går som normalt, men dabber av litt når jeg trykker gasspedalen i bunn Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Skal bare være å tilvenne motoren med e85 ved hjelp av en overgang, fylle for eksempel 20 l e85 og 15 liter bensin neste gang osv til du bare bruker e85. Du har vel ikke forgassermotor når bilen er en 95 modell. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 bilen er en 90 mod, men jeg fyllte 15 liter med e85 og 20 liter med 95 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Det er nok ikke bare å fylle E85 på en normal bil, den må være forberedt på slikt drivstoff. Deriblandt så må bensinpumpa, drivstoffslanger og flotør tåle E85, for å nevne noe. Forgasseren må også dyses opp for å kunne utnytte E85 og tenningen må justeres. Det er tross alt en god grunn til at produsentene lager spesialmodeller beregnet for Etanol drift, og som regel ikke anbefaler større innblanding en 10% på den vanlige bilparken om i det hele tatt. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Jaja....Alt må prøves. Jeg kom meg hjem, tviler på at jeg gidder å gjøre noe stort for at det skal virke. Føler ikke vitsen da jeg må kjøre minimum 15 mil for å finne en E85-pumpe Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Med forgasser kan du ikke blande inn så mye e85. Har du derimot hatt insprøytning så kan du kjøre nesten oppimot 50/50 e85. Dog kan 50/50 bli litt i meste laget, så det mest idelle ville vært ca 30% e85. Sliter du med høy co på eu kontroll kan litt e85 på tanken være en lettvindtløsning. Kjører du ikke mer enn 30% e85 skal det gå fint å bruke alt orginalt med tanke på bensinslanger osv. Det er en såpass liten andel e85 i den totale strømmen at den ikke tørker ut slangene. Har lest om flere som har prøvd, og med litt varierende resultat, da med insprøytningsmotor. E85 krever også at dysene fløder mer enn med tilsvarende oppsett med 95. Men med såpass lite andel e85 så skal vel de fleste org styreenhetene takle dette. I en vanlig sugemotor med forgasser er det desverre ikke mye å hente med mindre du gjør litt modifikasjoner. Det er i en turbomotor du virkelig kan dra nytte av dette, da e85 er mye mer bankefast enn 95/98 oktan, slik at du kan kjøre høyere komp og mer aggresiv tenning. Står også mye nyttig info her: LINK Endret 22. desember 2010 av Brian Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Som sagt tidligere så trenger motoren mer drivstoff for å fungere optimalt med E85, i tillegg så skal resten av systemet tåle etanolen også, noe som i de fleste tilfeller går bra, men kanskje ikke over lengre tid. Når det er snakk om å justere tenning er ikke dette nødvendig, men det må gjøres om man skal hente ut de ekstra kreftene man kan få ved bruk av E85. Har en Ford Sierra med lettere trimmet DOHC motor, og kjørte rein E85 på den med litt oppjustert bensintrykk, og dette fungerte helt fint, og i tillegg så var det faktisk merkbart bedre drag i bilen. Så de gangene jeg var i nærheten av E85 pumpe med den bilen så var det å justere opp trykket og kjøre på det, noe som aldri var noe problem. Vil ikke anbefale å kjøre på rein E85 uten å sørge for at motoren får mer drivstoff, da dette kan føre til at motor går for magert, noe som absolutt ikke er bra for den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå