Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruke E85


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke bare å fylle E85 på en normal bil, den må være forberedt på slikt drivstoff. Deriblandt så må bensinpumpa, drivstoffslanger og flotør tåle E85, for å nevne noe. Forgasseren må også dyses opp for å kunne utnytte E85 og tenningen må justeres. Det er tross alt en god grunn til at produsentene lager spesialmodeller beregnet for Etanol drift, og som regel ikke anbefaler større innblanding en 10% på den vanlige bilparken om i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Med forgasser kan du ikke blande inn så mye e85. Har du derimot hatt insprøytning så kan du kjøre nesten oppimot 50/50 e85. Dog kan 50/50 bli litt i meste laget, så det mest idelle ville vært ca 30% e85. Sliter du med høy co på eu kontroll kan litt e85 på tanken være en lettvindtløsning. :p Kjører du ikke mer enn 30% e85 skal det gå fint å bruke alt orginalt med tanke på bensinslanger osv. Det er en såpass liten andel e85 i den totale strømmen at den ikke tørker ut slangene.

 

Har lest om flere som har prøvd, og med litt varierende resultat, da med insprøytningsmotor. E85 krever også at dysene fløder mer enn med tilsvarende oppsett med 95. Men med såpass lite andel e85 så skal vel de fleste org styreenhetene takle dette.

 

I en vanlig sugemotor med forgasser er det desverre ikke mye å hente med mindre du gjør litt modifikasjoner. Det er i en turbomotor du virkelig kan dra nytte av dette, da e85 er mye mer bankefast enn 95/98 oktan, slik at du kan kjøre høyere komp og mer aggresiv tenning.

 

Står også mye nyttig info her: LINK

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som sagt tidligere så trenger motoren mer drivstoff for å fungere optimalt med E85, i tillegg så skal resten av systemet tåle etanolen også, noe som i de fleste tilfeller går bra, men kanskje ikke over lengre tid.

Når det er snakk om å justere tenning er ikke dette nødvendig, men det må gjøres om man skal hente ut de ekstra kreftene man kan få ved bruk av E85.

 

Har en Ford Sierra med lettere trimmet DOHC motor, og kjørte rein E85 på den med litt oppjustert bensintrykk, og dette fungerte helt fint, og i tillegg så var det faktisk merkbart bedre drag i bilen. Så de gangene jeg var i nærheten av E85 pumpe med den bilen så var det å justere opp trykket og kjøre på det, noe som aldri var noe problem.

 

Vil ikke anbefale å kjøre på rein E85 uten å sørge for at motoren får mer drivstoff, da dette kan føre til at motor går for magert, noe som absolutt ikke er bra for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...