Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router til ny router

Anbefalte innlegg

Dårlig overskrift, men funker det på ett vis å "linke" den 1. trådløse router som står ved inntak i vegg til en ny trådløs router som står feks i stua, for så evt å kjøre kablet nett til VIASAT HD mottaker? Eller tips ønskes, skjønner selvf. at man kan gå gjennom hele huset med kabel, men det er lite aktuellt. Har Linksys WRT54GL hvis det er til hjelp.. :hrm:

Endret av kilosharr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Homeplug er nettverk over strømnettet. WRT54GL kan brukes som klient og kobles mot Viasat HD. Legg inn DD-WRT firmware i den og sett den opp som klient eller repeater.

Ooookey, noe slikt som denne og legge inn DD-WRT firmware, eller hvilken firmware skal jeg velge, i min router mener du? Er ikke helt med på hva jeg må gjøre, så tar gjerne imot oppskrift..

Endret av kilosharr
Lenke til kommentar

Det er mulig, men ikke med vilkårlige rutere.

Du må enten ha en repeater, en av de få ruterene som har WMS samt en kompatibel ruter #2, eller f.eks. en DD-WRT ruter som kan dungere som universell repeater. Sistnevnte er absolutt best i min mening dog det krever et minimum av kunnskap for å flashe firmware og sjekke at du velger en ruter som er komatibel med DD-WRT.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du må enten ha en repeater, en av de få ruterene som har WMS samt en kompatibel ruter #2, eller f.eks. en DD-WRT ruter som kan dungere som universell repeater. Sistnevnte er absolutt best i min mening dog det krever et minimum av kunnskap for å flashe firmware og sjekke at du velger en ruter som er komatibel med DD-WRT.

-Stigma

Fant det ut og den er oppdatert nå :thumbup: men denne homepluggen som jeg postet lenger opp, kan jeg bruke den da og sette router som klient?

Endret av kilosharr
Lenke til kommentar

-Stigma

Fant det ut og den er oppdatert nå :thumbup: men denne homepluggen som jeg postet lenger opp, kan jeg bruke den da og sette router som klient?

Jeg tror du misforstår forslaget som ble gitt lengre oppe av la7dfa.com

Løsning 1: Bruk et sett (2 enheter) homeplugs for å forbinde sammen to rutere via strømkontakten. Kolbet som ruter1-(ethernetkabel)-homeplug1-(strømkontakt til vegg)- (strømkotnakt ut fra vegg) - homeplug2 (ethernetkabel) - ruter2.

Dett er den enkleste løsningen å sette opp men koster mer i utstyr pga. du må kjøpe homeplug adaptere. I dette tilfelle skal du ikke endre noe firmware eller noe sånt. Bare rne plug&play så vil det fungere.

Løsning 2: Kjøp enten en ferdiglaget repeater eller en ruter som støtter DD-WRT (må være en fra denne listen for å være kompatibel):

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

En ferdigrepeater vil jo være klar til bruk men jeg synes utvalget er dårlig - og ofte er de langt universelle. Noen fungerer kun med vissr rutermodeller fra samme produsent.

Fordelen med å flashe en ruter med DD-WRT er at den kan sette opp som helt universal repeater som vil fungere mot alle aksesspunkt. Alt som en PC kan koble til vil denne kune kolble til. I tillegg vil den jo ha hundrevis av andre funksjoner innbakt som kna være nyttige - så i tillegg til at prisen totalt sett ikke er særig høy får du et veldig allsidig apparat. Det krever dog at du gidder å lese flashing guiden for den ruteren du velger - alt dette står på siden jeg linket til så du kan gjøre et godt valg.

Om alternativ2 virker for komplekst så gå for homeplug løsningen. Det koster mer, men det er både enkelt å sette opp og en robust løsning (og har potensielle for høyere total nettverkshastighet).

-Stigma

Lenke til kommentar

-Stigma

Jeg tror du misforstår forslaget som ble gitt lengre oppe av la7dfa.com

Løsning 1: Bruk et sett (2 enheter) homeplugs for å forbinde sammen to rutere via strømkontakten. Kolbet som ruter1-(ethernetkabel)-homeplug1-(strømkontakt til vegg)- (strømkotnakt ut fra vegg) - homeplug2 (ethernetkabel) - ruter2.

Dett er den enkleste løsningen å sette opp men koster mer i utstyr pga. du må kjøpe homeplug adaptere. I dette tilfelle skal du ikke endre noe firmware eller noe sånt. Bare rne plug&play så vil det fungere.

Løsning 2: Kjøp enten en ferdiglaget repeater eller en ruter som støtter DD-WRT (må være en fra denne listen for å være kompatibel):

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

En ferdigrepeater vil jo være klar til bruk men jeg synes utvalget er dårlig - og ofte er de langt universelle. Noen fungerer kun med vissr rutermodeller fra samme produsent.

Fordelen med å flashe en ruter med DD-WRT er at den kan sette opp som helt universal repeater som vil fungere mot alle aksesspunkt. Alt som en PC kan koble til vil denne kune kolble til. I tillegg vil den jo ha hundrevis av andre funksjoner innbakt som kna være nyttige - så i tillegg til at prisen totalt sett ikke er særig høy får du et veldig allsidig apparat. Det krever dog at du gidder å lese flashing guiden for den ruteren du velger - alt dette står på siden jeg linket til så du kan gjøre et godt valg.

Om alternativ2 virker for komplekst så gå for homeplug løsningen. Det koster mer, men det er både enkelt å sette opp og en robust løsning (og har potensielle for høyere total nettverkshastighet).

-Stigma

Da er jeg med ja, takk for oppklaringa. Tipper jeg velger å gå for alternativ 1. Jeg har en router liggende som er ubrukt og den er ikke i lista på dd-wrt som støttes, så da er det enkleste å gå for homeplug, så da anser jeg tråden som løst.. :roll: Men jeg trenger da ikke en tilleggsrouter, bare å plugge fra eksisterende router - homeplugg - homeplugg - inn i VIASAT HD med patchkabel?...hvis jeg ser tegninga rett her

Takk for alle svar og ha en riktig god jul

Endret av kilosharr
Lenke til kommentar

Som Stigma sier, så var det to alternativ jeg kom med lengre oppe.

WRT54GL med DD-WRT kan fremdeles fint brukes som vanlig router for deg om du ønsker. Eller du kan bruke den gamle routeren som router og WRT54GL som klient ved Viasat HD.

Du behøver bare patchkabel for å knytte Viast HD til homeplug.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hvis det er bare HD mottakeren du skal ha koblet på i andre enden så trenger du ingen ruter på den siden.

Homeplug kan du bare se på som en vanlig nettverkskabel egentlig. Dataenhetene ser ikke forskjell på om signalet går via homeplugg eller en vanlig kabel.

I så fall kan du komme unna med å bare kjøpe et sett med homeplugs ja. Rutingen vil den første ruteren din ta seg av og du bare kobler homeplugen inn i ruteren som en hvilket som helst annen enhet.

Eksempelvis et sett som dette:

https://prisguiden.no/produkt/124910

Jeg har ingen spesielle erfaringer med dette produktet - det er bare ment som et eksempel på hva du trenger. Det er dog rimelig pris på og har teoretisk maks overføring på 500Mbit/sek som er mye mer enn du vil trenge - så det virker som et rimelig valg.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dårlig overskrift, men funker det på ett vis å "linke" den 1. trådløse router som står ved inntak i vegg til en ny trådløs router som står feks i stua, for så evt å kjøre kablet nett til VIASAT HD mottaker? Eller tips ønskes, skjønner selvf. at man kan gå gjennom hele huset med kabel, men det er lite aktuellt. Har Linksys WRT54GL hvis det er til hjelp.. :hrm:

Hvis du har rimelig godt signal (WiFi) der VIASAT HD mottakeren står kan du bruke en VAP11G ellers kan og din Linksys WRT54GL settes opp som repeater med dd-wrt eller Tomato firmware. Jeg holder en knapp på Tomato, (les mer og last ned fra linken), den kommer bedre ut i flere forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...