Rob92 Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg har brukt opp mitt frikort og overskrider dermed 40.000 denne måneden. Jobber og går skole ved siden av. Jeg har jobbet siden februar. Nå lurer jeg på om jeg får 50% skatt i desember siden jeg har overskredet 40.000. I januar bestiller jeg jo nytt frikort og kan tjene nye 40k, men går det ikke an å avtale med sjefen at han ikke trekker skatt i det hele tatt eller trekker 25% for eksempel? Jeg henger ikke helt med når det gjelder skatt... Det er jo ikke noe vits at jeg bestiller skattekort for 1 måned, når jeg kan bestille frikort neste måned nå? Eller...? *Forvirret* Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Tror du blir trukket 50% i desember, men det som eventuelt er betalt for mye får du igjen til sommeren. Her står det meste: http://www.spleiselaget.no/Oftestiltesp%C3%B8rsm%C3%A5l/omfrikort.aspx Lenke til kommentar
Rob92 Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 På siden står det at jeg kan kontakte skatteetaten og spørre dem om de kan sende et skattekort til arbeidsgiveren min for så å slippe et alt for høyt skattetrekk i desember. Men hvis det skulle vært sånn at 50% blir trekt, så vil eg få dette tilbake i juni/juli med renter. Vil det lønne seg? Hvor mye kan rentene komme på? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Nesten ingenting. Dessuten vil du ikke rekke å få tilsendt noe nytt skattekort nå for dette året. Lenke til kommentar
Rob92 Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Hmm, ok.. Virker ikke frikortet som et vanlig skattekort? Det var det arbeidsgiveren min sa, derfor jeg er litt forvirret. Han sa at det var mulig å trekke 10% skatt om jeg ville. Forresten så får jeg lønn hver 15. Vil det da være for sent å levere skattekort for året 2010? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Arbeidsgiver har ikke lov til å trekke mindre enn det står på skattekortet ditt. Men herregud, la han trekke 50% så får du det igjen til våren. Det er noen måneder til bare. Hvis du tjener såpass lite at du har frikort har du jo åpenbart ikke voldsomme faste utgifter å forholde deg til. 1 Lenke til kommentar
Rob92 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Det har kunne vært så enkelt som det, men jeg trenger pengene... Jeg sendte arbeidsgiveren min en melding. Han sa at han tror det går bra med 15% trekk. Noen som kan drøfte omkring denne konklusjonen? Lenke til kommentar
Rob92 Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 Ingen som vet? Hvis det ikke går bra med 15% trekk, hvor stor blir eventuelt baksmellen til sommeren da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå