Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med å få nok energi i hverdagen

T.O.E

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 17 år gammel, og har problemer med å ha nok energi i hverdagen. Jeg legger meg ikke noe spesielt sent (halv 11-11 tia), men jeg har en tendens til å bli liggende lenge i sengen uten å klare å sove. I senga fordriver jeg tiden med å lese bøker, men det gjør meg ikke noe mer trøtt. Det ender som regel opp med at jeg ligger i senga i lenger enn en time før jeg klarer å sovne. Men jeg sover til vanlig litt mer enn 7 timer hver natt, noe som burde holde.

Om morgenen har jeg veldig problemer med å stå opp, og jeg forblir som regel trøtt de første øktene på skolen, noe som da forstyrrer oppmerksomheten min i timen. Flere ganger så har jeg dratt en tur i butikken i friminuttene for å kjøpe en energidrikk, noe jeg finner hjelper veldig. Men jeg har jo innsett at det er dyrt og usunt, så det gjør jeg så lite som mulig.

Jeg har bare lyst til å ha et stabilt generelt høyt energinivå gjennom dagene, siden jeg da blir morsom å være sammen med, og jeg blir glad, og lærer mye bedre. Jeg pleier å våkne opp ved rundt 3 økt, men etter jeg da kommer hjem igjen, så blir jeg ofte mentalt sliten og trøtt, så det går dårlig med lekser hjemme. Jeg trener styrketrening 2-5 ganger i uka, noe som får meg til å føle meg bedre, men ikke nødvendigvis gir meg mer energi.

Jeg har bare lyst til å være den personen med mye energi, for det gir så mange positive konsekvenser. Er det noen som har noen råd og tips, eller mer utdypende metoder på hvordan man kan få mer energi i hverdagen?

Ps. Å google spørsmålet gir så utrolig mange svar og forskjellige løsninger at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, eller hva jeg skal teste. Jeg har prøvd noe, men føler for å poste det her nå for å høre hva dere har å si.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips:

-God søvnhygiene og riktig mengde søvn

-Trene mer

-Godt kosthold

Søvn: Du bør sove mer hvis du ikke er uthvilt etter over 7 timer. Legg deg en natt du er trøtt og se hvor lenge du sover uten vekkerklokke. Ha en tilnærmet konstant døgnrytme, stå opp og legg deg til nesten samme tidspunkt hver dag. Før du legger deg om kvelden kan du roe ned kroppen gradvis, slutte å spise noen timer før og ha lite lys. Begynne å lese tidligere om kvelden! Du sovner lett om kvelden dersom du praktiserer god søvnhygiene, i tillegg til at du trener og har et godt kosthold.

Trening: I tillegg til styrketrening burde du også ha utholdenhetstrening, slik som å jogge, løpe, sykle, stå på ski eller svømme. Det er samme hva det er så lenge du svetter og blir (i hvert fall) litt andpusten. Bare ikke press deg så mye at du blir demotivert. Det dreier seg bare om å ha noen økter i uka i tillegg til styrketreninga. Selv om det kan bli litt slitsomt og tungt i begynnelsen, vil faktisk regelmessig trening sette kroppen "i gir" og gi mer energi på sikt, samtidig som det korter ned tida du bruker på sovne kommende kveld. Man må slite litt for at dette skal skje, men når det gjør det, har det god effekt. Øk intensiteten når treninga blir lett.

Kosthold: Du har sikkert hørt om å kutte ned på raske karbohydrater og usunt fett. Vel, det ligger noe bak det. Stabilt blodsukker uten store svigninger gir en stabil strøm med energi. For å få til det er det viktig å basere kostholdet rundt grove kornprodukter med mye fiber, grønnsaker og frukt. Sukker, fine kornprudkter, kjøtt med mye fett og meieriprodukter er noe du bør begrense mest mulig. Det er ikke snakk om noe naziregime, dog, så tillatt kontrollerte utskjeielser. :thumbup:

Angående koffein: Koffein kan være greit i enkeltsituasjoner (slik som eksamenslesing) for å yte mer, men daglig bruk er ikke brafor å løse energiproblemer. Etter hvert blir du trøtt og får vondt i hodet uten koffein, og du må øke mengden for å bli like ovenpå som før (toleranseutvikling). :ermm:

Endret av Crash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips:

-God søvnhygiene og riktig mengde søvn

-Trene mer

-Godt kosthold

Søvn: Du bør sove mer hvis du ikke er uthvilt etter over 7 timer. Legg deg en natt du er trøtt og se hvor lenge du sover uten vekkerklokke. Ha en tilnærmet konstant døgnrytme, stå opp og legg deg til nesten samme tidspunkt hver dag. Før du legger deg om kvelden kan du roe ned kroppen gradvis, slutte å spise noen timer før og ha lite lys. Begynne å lese tidligere om kvelden! Du sovner lett om kvelden dersom du praktiserer god søvnhygiene, i tillegg til at du trener og har et godt kosthold.

Trening: I tillegg til styrketrening burde du også ha utholdenhetstrening, slik som å jogge, løpe, sykle, stå på ski eller svømme. Det er samme hva det er så lenge du svetter og blir (i hvert fall) litt andpusten. Bare ikke press deg så mye at du blir demotivert. Det dreier seg bare om å ha noen økter i uka i tillegg til styrketreninga. Selv om det kan bli litt slitsomt og tungt i begynnelsen, vil faktisk regelmessig trening sette kroppen "i gir" og gi mer energi på sikt, samtidig som det korter ned tida du bruker på sovne kommende kveld. Man må slite litt for at dette skal skje, men når det gjør det, har det god effekt. Øk intensiteten når treninga blir lett.

Kosthold: Du har sikkert hørt om å kutte ned på raske karbohydrater og usunt fett. Vel, det ligger noe bak det. Stabilt blodsukker uten store svigninger gir en stabil strøm med energi. For å få til det er det viktig å basere kostholdet rundt grove kornprodukter med mye fiber, grønnsaker og frukt. Sukker, fine kornprudkter, kjøtt med mye fett og meieriprodukter er noe du bør begrense mest mulig. Det er ikke snakk om noe naziregime, dog, så tillatt kontrollerte utskjeielser. :thumbup:

Angående koffein: Koffein kan være greit i enkeltsituasjoner (slik som eksamenslesing) for å yte mer, men daglig bruk er ikke brafor å løse energiproblemer. Etter hvert blir du trøtt og får vondt i hodet uten koffein, og du må øke mengden for å bli like ovenpå som før (toleranseutvikling). :ermm:

Hva mener du med å praktisere god søvnhygene? Pusse tenna og vaska ansiktet er fast rutine, noe mer trenger jeg vel ikke? Dusjen skjer om morgenen og etter trening.

Vil kondisjonstrening og utholdenhetstrening gi bedre energiresultat enn styrketrening? Og hvor er det egentlig du baserer det du sier fra? Jeg stoler på deg, men vil bare få litt mer info:)

Lenke til kommentar

Søvnhygiene er mer enn som så.

For å ta vare på oppbygget søvnbehov:

- Mosjon er viktig, men unngå å trene minst tre timer før leggetid

- Unngå å sove på dagtid (10-15 minutter etter middagen er for de fleste ikke noe problem, men noe lenger enn dette er ikke så lurt)

- Bruk sengen til soving og sex, ikke noe annet

For å bevare en god døgnrytme:

- Stå opp til samme tid hver dag (Også i helger, dessverre :p)

- Få minst en halvtime med dagslys hver dag, og helst kort tid etter du hae stått opp

- Unngå sterke lyskilder om du må opp om natta (Lær deg å pisse i mørket)

For å redusere aktivisering om kvelden og natten:

- Unngå kaffe, cola og andre koffeinholdige drikker i god tid før leggetid

- Ikke spis et stort måltid før leggetid. Det er heller ikke gunstig å være sulten før leggetid

- Sørg for at soverommet ditt er mørkt! Selv synes jeg også at det er mye lettere å sovne i et kaldt rom, men det regner jeg med er individuelt

- Ikke se på klokka om du ikke får sove

- Prøv å ikke ta med bekymringer til sengs, om du ligger og tenker på at du f.eks. har dårlig råd er det ikke lett å sove

Jeg har ikke prøvd meditasjon selv, men jeg har ei venninne som også har slitt med søvnen, og etter at hun lærte seg meditasjon og pusteteknikker har hun hatt mindre problemer. Det kan kanskje være en ide å sjekke ut dette også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med å praktisere god søvnhygene? Pusse tenna og vaska ansiktet er fast rutine, noe mer trenger jeg vel ikke? Dusjen skjer om morgenen og etter trening.

Vil kondisjonstrening og utholdenhetstrening gi bedre energiresultat enn styrketrening? Og hvor er det egentlig du baserer det du sier fra? Jeg stoler på deg, men vil bare få litt mer info:)

God søvnhygiene er å ha vaner som gjør at du sovner lettere. Følgende lenker har mange gode utdypelser:

http://www.stanford.edu/~dement/howto.html

http://www.umm.edu/sleep/sleep_hyg.htm

Å sovne er en slags kunstform. Jo flinkere du blir til å slappe av og la tankene flyte naturlig - jo fortere sovner du, og du sover bedre.

Styrktrening er også veldig fint både for søvn og energi, men av egen erfaring forbruker utholdenhetstrening mer energi (hvilket gjør at man blir mer energetisk når man ikke trener). Det er også viktig for å styrke hjertet, og for å ha variasjon i treninga.

En god kilde: http://health.howstuffworks.com/mental-health/sleep/basics/how-to-fall-asleep1.htm

Det jeg sier er basert på egne erfaringer og kunnskaper, men det har som regel en eller annen kilde som opphav.

Endret av Crash
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Søvnhygiene er som nevnt veldig viktig, men kan problemet her være depresjon? Lite energi, mangel på konsentrasjon og motivasjon, lettere (eller større) søvnforstyrrelser... da mangler det bare økt irritabilitet. Nå synser jeg litt, men om du prøver å ta tak i depresjonen med å prøve å forbedre energinivået er det trolig at du begynner i feil ende.

Lenke til kommentar
- Stå opp til samme tid hver dag (Også i helger, dessverre :p)

Og hva gjør vi pendlere som står opp klokken 6 i ukedagene? Vi har ingen måte å følge dette rådet, ikke fornuftig i hvertfall.

Enda bedre: Hva om man har forsinket søvnfase syndrom, og man har fortsatt skolegang igjen?

- Unngå sterke lyskilder om du må opp om natta (Lær deg å pisse i mørket)

Skaff heller en svak baderomslampe.

Med svak mener jeg at du må være i mørkemodus med øyene for å se noe som helst i rommet.

Har en på badet i huset, i dagslys så ser man omtrent ikke det oransje lyskjæret.

Vis det er i skumringen, og det ikke er lys på badet, ser man ikke en dritt.

Om natta når man er godt tilvent mørket derimot er den herlig :p

Dog.... kommentar: Skummet litt ned på artikkelen noen her linket, og fant ikke en begrunnelse hvorfor regelmessig trening vel hjelpe. Uten begrunnelse er denne artikelen meningsløs.

Kan begrunnelse være for å ikke ha stive muskler? Det finnes flere metoder en trening for å komme utenom den, men trening er enklest når det ikke fosser ned snø hele året.

Lenke til kommentar

Trening gjør at man enklere blir trøtt om man trener på riktig tidspunkt, trener man sent kan den virke motsatt ,dvs holde deg våken lengre.

Uansett så tror jeg det mest fornuftige er å ta en rask tur innom legen, har du flere problemer for eksempel som mangel på konsentrasjon , hodesmerter / migrene og problemer med synet tror jeg det også kan være lurt med en MR.

Lenke til kommentar

Siste timen på skolen, var ekstremt sliten. Hadde fått veldig godt med søvn i julen, bortsett fra siste natta.

La meg litt over 9, klarte ikke å sove ordtellige. Sto opp klokka 6, og satt på med mamma til skolen. Hadde vært ut og måkket tonnevis med snø tidligere på dagen før.

Så tilbake til siste timene på skolen, var ekstremt sliten.

Så 1 times busstur heimover, gå 300 meter sterk oppoverbakke, kjentes vondt ut i nesten hele kroppen bortsett fra beinene, følte meg helt utmattet.

Så følte jeg mer syk, føler meg fortsatt syk.

Kommer antagelig til å føle meg syk og utmattet til 7 tide eller noe, så blir jeg lys våker, og mer sliten. Så blir jeg mer våken samtidlig med at jeg blir mer sliten.

Det som plager meg er at jeg var sånn for jul også, men jeg hadde blitt vant til det, så det virket ikke så ille. Men når jeg opplevde det i det ble jeg litt forskrekket.

Antar jeg bare hadde følt meg litt mindre elendig om jeg hadde stidd opp en time senere hver dag :(

Lenke til kommentar

Tror du bør ta en tur til legen og få sjekket litt opp, spesielt om du føler deg såpass sliten etter at du har hvilt.

Å være sliten er ikke det samme som å være trøtt, jeg behøver for tiden ca 10timer med søvn etter en svulst operasjon på hjernen, da blir jeg på en måte utvilt og i stand til å fungere normalt utover dagen, må kanskje sove litt innimellom men i følge legen er dette helt normalt for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...