Gå til innhold

Tråden om bagger/vesker


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal utfordre en norsk-onanist, altså en som mener vi skal skrive sjampanje og leseplate (altså lesebrett), så skal du bruke ordet bag så ofte du kan. I løpet av kort tid vil nok norsklæreren med litt for mange år på universitet irritere seg grønn og påpeke at du bruker utenlandske ord.

 

Så kan du greit, arrogant og enkelt påpeke at ordet kommer fra gammelnorsk og smile bredt. Skyld på vikingene som tok med seg grisemager som de stappet saltmat, sjømat, penger og gull oppi på sine weekendturer til de britiske øyene.

 

Er det noen som kan verifisere dette? Er ordet "bag" virkelig nok et ord vikingene tilførte det engelske språket?

Har alltid prøvd å unngå å bruke ordet, men stemmer dette skal sannelig begynne å bruke det oftere.

Lenke til kommentar

Det stemmer ja. Det finnes en del ord som engelskmenn adopterte fra vikingene. Selv ville jeg brukt ordet uansett hvilken opprinnelse det hadde, siden det blir veldig vanskelig for en nordmann å holde seg unna lånord. I denne setningen er alle ordene som ikke er lånord uthevet:

 

Skredderen mente at jakken passet fortreffelig, men kunden klaget over at plagget var kort og tøyet simpelt og grovt.

Endret av -drugiS-
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Jeg har thin briefcase i large. Den vil nok passe ganske bra til ditt bruk.

Speaking of, regner med du er fornøyd med kvaliteten?

Ser for tiden på medium selv, skal ha plass til 15" MBP, ei notat/skisseblokk og gjerne maks to pensumbøker. Kommer jeg til å gå på en smell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...