Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veteranbil (leke/raggarbil) utgifter/forslag


Primer4

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg føler jeg begynner og se lyset i enden av tunellen med bruksprosjektet min og har veldig lyst på en bil nr2 (spessielt nå på glatte vinterdager)

 

Bilen hjertet brenner mest for er volvo 142/145 (pga. deletilgang og driftsikkerhet) andre alternativer jeg ser for meg er opel rekord, kadett og ascona dog eldre enn 81.

 

Skal bare kosekjøre/leke med den, ting skal repareres så billig som mulig, ser han stygg ut i lakken matter jeg han litt og ruller på noe bloharry sjokkgrønn/oransj benga på :thumbup: .

 

Har 17 000,- på kontoen nå og vil ha rundt 17 000,- etter div utgifter+stipend/studielån neste måned.

 

 

Så spøsmålet mitt er hovedsakelig, hvordan er utgiftene må jeg forvente med en sånn bil som nr2? hva er vanlig forsikring på veteranbiler? lavere omreg/årsavgift? ellers så er jeg åpen for andre forslag når det gjelder bil.

 

 

 

Til slutt, moralprekne er ikke velkomme, herjing blir bare og skje på bane/hvor jeg har 100% oversikt og bilen jeg kjøper blir nok å være sånn passe sarv fra før av så ødelegging av klassikere er ikke på agendaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veiavgiften, unnskyld; årsavgiften( :wallbash: ), kommer på 395,- i året på biler eldre enn 30 år.

 

Når du har dagligbil utenom blir forsikringen også billig, rett rundt tusenlappen vil de fleste forsikringsselskaper kunne tilby for en klassiker-/veteranforsikring. Varierer litt fra selskap til selskap hvor langt du har lov å kjøre, men stort sett er det rundt 5000km i året på disse forsikringene. Merk at noen av forsikringene har bruksbegrensninger, som at bilen kun skal brukes til og fra treff, i helger, osv.

 

Kjøper du amerikansk veteran kan if tilby deg full kasko og 8000km kjørelengde i året til 690,-, men da må du også bli medlem i organisasjonen AmCar så da koster det deg rundt 750,- i tillegg (men du får et bra medlemsblad ti ganger i året og en rekke fordeler/rabatter). Vurderer du amerikansk bil må du regne med noe høyere bensinforbruk, men jeg lover deg, lyden av V8 gjennom dobbel eksos under kosekjøring/sladding er FANTASTISK :love: Deletilgangen er stor for de fleste kjente modellene, mye reproduseres også nytt til de mest populære. F.eks. sent 70-talls Malibu (på størrelse med en brei 142) og Caprice er biler det fint går an å ha det mye morro med på glatta :D

 

Velger du europeisk holder jeg en knapp på Volvo, de tåler en del mer bank enn Opelene fra den tiden. Gamle bakhjulsdrevne Opeler er rått, men min erfaring er at de er vanskeligere å få tak i deler til og at de generelt ruster mer enn Volvo.

 

Utgifter ellers er veldig basert på hvor god du er å skru selv og selvsagt pris på deler. Biler det fremdeles finnes mange av blir billigere å fikse da du får tak i delene brukt. Generelt sett ble bilene den tiden bygget mer solide (egnet for herjing) enn i dag, så sånn sett holder de bedre enn f.eks. forhjulstrekte japser, tyskere og lignende. Volvo gikk selv ut på midten av 70-tallet og sa at deres biler var beregnet til å vare 20 år. I dag beregner de bilene til mellom 8-12 år, det sier litt. Klart, moderne biler har mer som kan ryke enn gamle og enkle biler, er vel gjerne derfor gammel bil er så greit å drive på med :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På min veteran, som er den eneste bilen jeg har. Så har jeg vanlig forsikring siden IF ikke ville forsikre den som veteran siden den ikke er 100% original og det er den eneste bilen jeg har.

 

Men dyrt er det iallefall ikke, ble ca 2000kr med full kasko og 5000km

Lenke til kommentar

Tusen takk for ett veldig omfattende svar hakkannen.

 

Hadde ikke tenkt på amcar, malibu virker forsåvidt veldig kurrant :cool:

Bruksbilen står i fadern sitt navn og forsikringa er på han så er ikke sikkert jeg får superforsikring, men det kommer vel ann på hvem jeg møter på i telefonen, uansett så holder 5 000km.

 

Ellers så virker det definitivt gjennomførbart på student/lærlingbudsjett. :cool:

 

 

edit: leif

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Veiavgiften, unnskyld; årsavgiften( :wallbash: ), kommer på 395,- i året på biler eldre enn 30 år.

 

Når du har dagligbil utenom blir forsikringen også billig, rett rundt tusenlappen vil de fleste forsikringsselskaper kunne tilby for en klassiker-/veteranforsikring. Varierer litt fra selskap til selskap hvor langt du har lov å kjøre, men stort sett er det rundt 5000km i året på disse forsikringene. Merk at noen av forsikringene har bruksbegrensninger, som at bilen kun skal brukes til og fra treff, i helger, osv.

 

Kjøper du amerikansk veteran kan if tilby deg full kasko og 8000km kjørelengde i året til 690,-, men da må du også bli medlem i organisasjonen AmCar så da koster det deg rundt 750,- i tillegg (men du får et bra medlemsblad ti ganger i året og en rekke fordeler/rabatter). Vurderer du amerikansk bil må du regne med noe høyere bensinforbruk, men jeg lover deg, lyden av V8 gjennom dobbel eksos under kosekjøring/sladding er FANTASTISK :love: Deletilgangen er stor for de fleste kjente modellene, mye reproduseres også nytt til de mest populære. F.eks. sent 70-talls Malibu (på størrelse med en brei 142) og Caprice er biler det fint går an å ha det mye morro med på glatta :D

 

Velger du europeisk holder jeg en knapp på Volvo, de tåler en del mer bank enn Opelene fra den tiden. Gamle bakhjulsdrevne Opeler er rått, men min erfaring er at de er vanskeligere å få tak i deler til og at de generelt ruster mer enn Volvo.

 

Utgifter ellers er veldig basert på hvor god du er å skru selv og selvsagt pris på deler. Biler det fremdeles finnes mange av blir billigere å fikse da du får tak i delene brukt. Generelt sett ble bilene den tiden bygget mer solide (egnet for herjing) enn i dag, så sånn sett holder de bedre enn f.eks. forhjulstrekte japser, tyskere og lignende. Volvo gikk selv ut på midten av 70-tallet og sa at deres biler var beregnet til å vare 20 år. I dag beregner de bilene til mellom 8-12 år, det sier litt. Klart, moderne biler har mer som kan ryke enn gamle og enkle biler, er vel gjerne derfor gammel bil er så greit å drive på med :)

Min bror betaler 790,- kr i året for veteranforsikring i TrygVesta (eller Tryg som det nå heter). Han valgte Tryg fordi dem ikke krever bruksbil utenom for å få veteranforsikring og ble anbefalt av flere andre veteranbilentusiaster.

 

kr. 0,- i egenandel ved uhell og ikke bonustap da veteranbilforsikring ikke har bonusordningen. Ihvertfall ikke i Tryg. 5000km. Ved motorstørrelse over 3.5l er det fri kjørelengde ;)

Lenke til kommentar
Min bror betaler 790,- kr i året for veteranforsikring i TrygVesta (eller Tryg som det nå heter). Han valgte Tryg fordi dem ikke krever bruksbil utenom for å få veteranforsikring og ble anbefalt av flere andre veteranbilentusiaster.

 

kr. 0,- i egenandel ved uhell og ikke bonustap da veteranbilforsikring ikke har bonusordningen. Ihvertfall ikke i Tryg. 5000km. Ved motorstørrelse over 3.5l er det fri kjørelengde ;)

Ikke dumt, det må jeg sjekke ut! Full kasko og ingen bruksbegrensninger heller? I såfall, liker det jeg leser, det er vel uansett ingen som kjører rundt med så små motorer :)

Lenke til kommentar

Ikke dumt, det må jeg sjekke ut! Full kasko og ingen bruksbegrensninger heller? I såfall, liker det jeg leser, det er vel uansett ingen som kjører rundt med så små motorer :)

Stemmer det du skriver her, men fant ut at han har egenandel på 4000,- viss det blir skader han vil reparere på sin egen bil. men 0,- for skader på andres kjøretøy ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale en amcar. Få med deg en som har litt peiling når du ser på den. Mange V8 biler har bare lyd og lite hk. 150 hk er ikke uvanlig på en slitt 4,7 liter. Sjekk historikk. Sjekk også automatgear meget nøye. (alt dette bør peilingfyren vite om.) Vær svært forsiktig med ombygde biler som ikke er skikkelig godkjent. Amcars er magnet på onkelblå og de vinker deg ofte inn for å kikke nedi panseret.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en volvo f.eks amazon stv/hgv, sleng i en nyere motor fra f.eks 740/940.

Det du trenger du er girkasse fra 2/7/940, motor, ledningsnett og motorfester.

Det som er fint med veteran biler er at hvis karosseri ser greit ut kommer den ofte gjennom eu-godkjenningen og med en nyere motor i denne bilen vil ikke forbruket være så kjempe høyt ved litt banekjøring ved høye hastigheter og en passe effekt.

 

Eller du kan kjøpe deg en VW boble, disse fåes brukt med beachbuggy karosseri og kansje en små trimmet motor. Du blir kansje ikke den mest populære med en VW boble med 110 hk med et høyt forbruk av drivstoff.

Lenke til kommentar

ja, føler det blir tryggere med volvo, vw-veteran blir fort litt dyrt om jeg skal ha et greit utgangspunkt.

 

Isåfall blir det 140/160/amazon, og den skal få weber gasser med kn filter, grovere eksos, 15" fondmetal felger, senking, anlegg etc.

 

(2liter mila på snill kjøring og 3 når man gir på er bare koselig med sånn bil :cool: )

 

 

Gleder meg til bruksbilen går gjenom eu. :dribble:

Lenke til kommentar

a omega og 240 som ikke er veteran blir fort 12 000,- i forsikring på meg

a-omegaene er vel uansett rustet isunn?

 

240 som er veteran er kurrant, men får jo 140 til samme prisen.

 

Klassikere?, skal ikke kjøpe noe strøken bil og det finnes nok av folk som holder de originale og strøkne, vil si en amazon med fondmetalfelger, riktig stuk og terninger i speilet er ganske klassisk det og. :love:

Lenke til kommentar
...Klassikere?, skal ikke kjøpe noe strøken bil og det finnes nok av folk som holder de originale og strøkne, vil si en amazon med fondmetalfelger, riktig stuk og terninger i speilet er ganske klassisk det og. :love:

Enig, Amazon og 140 er "reddet", det finnes forholdsvis mange av dem i både Norge og utlandet. Det hadde vært verre om du hadde valgt en sjelden bil som lekebil, det er på grensen til barbarisk. Sjeldne biler bør tas vare på for ettertiden, ikke rånes i stykker.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Heisann.

Vet det er litt gammel tråd men spør likevel.

Noen som vet hva kravene er for veteranbiler som kommer fra utlandet ? Hva som blir sjekket når de blir førstegangsregistrert ? Er vel mulig å få det godkjent med uoriginal motor ? Noen som vet noe om dette?

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
...Noen som vet hva kravene er for veteranbiler som kommer fra utlandet ? Hva som blir sjekket når de blir førstegangsregistrert ? Er vel mulig å få det godkjent med uoriginal motor ?...

Med forbehold at jeg husker riktig, det er noen år siden jeg var gjennom import og registrering selv. Har kun erfaring med import av amerikansk bil, i dette fantastiske landet skal du ikke se bort i fra at det også kan være andre regler som gjelder biler fra andre land.

 

Det stilles krav til at bilen skal overholde de kravene bilen skulle ha for årsmodellen i Norge. For eksempel kreves det belter framme fra -71, da begynte også så smått avgasskravene å gjøre seg gjeldende (såvidt jeg kan huske). Bilen blir gjennomgått på biltilsynet, det kan bli en full teknisk kontroll eller bare en "overfladisk" gjennomgang av lys, dekk, km-stand og chassie-/rammenummer. Det kommer helt an på hvem du treffer på trafikkstasjonen, i noen tilfeller også hvilken trafikkstasjon du velger å bruke. Selv har jeg vært borti kontrollører som "slakter" bilen teknisk og andre som bare sjekker lys, dekk og nummer. Som han ene sa; "Vi sjekker bare at bilen er den den er og at lys og det viktigste fungerer. Det tekniske er eierne ansvarlige for selv, det vil også avdekkes under EU-kontrollene." Har vel egentlig mest sans for en slik holdning ja.. :) Importerer du en bil fra før 1971 er det andre krav. For amerikanske biler er det mindre nøye krav for biler fra 1970 og tidligere på motor (størrelse og effekt, så lenge bremser, drivverk og oppheng tåler det), avgasser, karosseri, sikkerhetsutstyr og andre ting. Følger da i hovedsak forskriftene fra 1942, så det sier seg vel selv at man da kan få godkjent mye rart da kravene da ikke var spesielt krevende.

 

For å få bilen registrert må du ha det originale vognkortet fra forrige eier (han eller hun du kjøpte bilen av i utlandet), papirene på frakten og eventuelle papirer på heftelser bilen skulle ha. Varierer fra land til land. I tillegg må bilen momses inn. Momsen blir lagt på kjøps- og fraktbeløpet som kreves for å få fraktet bilen inn i Norge. Det kan være lurt å alliere seg med en interesseforening for biltypen du velger, sjekk i alle fall litt ut med dem. Disse kan gjerne hjelpe med dokumentasjon som kan være nyttig å ha med og vise fram. Selv har jeg satt veldig pris på dokumentasjonen fra Amcar Norge, de hadde papirer på alle mål, vekt, effekt, osv. Slapp å grave det fram selv og ikke minst, slapp å krangle med de hos teknisk om dokumentasjonen fra opphavslandet er god nok dokumentasjon eller ikke. Amcar Norge sin dokumentasjon blir godkjent, men dette gjelder da bare for de med amerikanske biler.

 

Blir litt papirarbeid og riksing fram og tilbake av å få registrert en importert veteranbil. Etter bilen er ferdig momset og godkjent hos Statens Vegvesen (biltilsynet) må du betale en form for vrakpant/avgift til tollkontoret. Kommer på rett under 5000,- etter dagens takst. Så kan du dra tilbake til trafikkstasjonen og vise kvittering på at alt er betalt og bestille skilt. Skiltnummer før 1971 kan velges blant ledige hvis du ønsker, biler fra 1971 og nyere får tildelt automatisk. Etter du har valgt nummer må du få bilen forsikret før du kan få tildelt og bestilt nummerskiltene. Når det er i boks er bilen godkjent og det er bare å vente på skiltene og få dem skrudd på plass :D

 

Når det gjelder uoriginal motor er det regler for dette. Er bilen fra 1970 eller eldre står du mye friere. Fra 1971 og nyere er kravene strenge, blant annet med tanke på at bilen fremstår som original. Uoriginale biler kan også registreres, men da i de fleste tilfeller med bruksbegrensninger. Klart, etter godkjenning kan det skiftes motor til noe som bjeffer mer, men skulle du havne i en ulykke kan det slå negativt tilbake på deg. Så det skader ikke å ha en dialog med de på biltilsynet, kanskje de finner løsninger som er gunstige for deg. Selv var jeg heldig og fikk kun oppført "V8" i vognkortet til bilen på profilbildet, kan med andre ord sette inn så stor motor jeg vil uten å måtte godkjenne ting på nytt ;)

 

For mer nøyaktig informasjon er det gjerne lurest å ringe til en trafikkstasjon med erfaring i godkjenning av biler. De har kontroll på regelverket som gjelder. Har fått mye hjelp selv ved å kontakte dem, de er som regel OK folk så lenge du ikke snakker for mye om store motorer og hestekrefter :tease:

Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende svar.

Jeg trodde man måtte betale engangsavgiften før man drar til biltilsynet, ellers blir man sendt hjem igjen... Jeg skal om ikke så lenge godkjenne en 77mod Opel Ascona. Sitter i en motor fra en annen opel fra 80-tallet eller noe slikt. Så vet ikke om de har noe oversikt hvilke motorer som sitter på Opel ascona originalt. På vognkortet som følgte med fra Sverige står det ikke noe om motorstørrelse eller effekt, bare alt annet. Anyway, jobber med saken for å få et dokument fra opel forhandler som kan bekrefte at bremser er gode nok iforhold til motoren som sitter på, bare for å ha en backup plan hvis det skulle pirke på det.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Mulig det er forskjellig praksis når det gjelder engangsavgiften, men har alltid betalt den etter å ha vært hos biltilsynet her. Med tanke på at bilen da er ferdig registrert kjennes det kanskje lettere å betale enn å måtte betale på noe du ikke vet om du får godkjent en gang. Ikke det at det noen gang er kjekt å betale da men..

 

Kjenner ikke til regler for europeiske biler, men klart, ser motoren noenlunde original ut burde det ikke by på så store problemer. Så lenge det ikke står noe om det i vognkortet. Du får satse på en grei kontrollør uten for mye peiling på Opel :p Dokumenter fra produsent/importør/forhandler er alltid gull verdt, så klarer du skaffe noe god dokumentasjon i din favør kan de ikke si så mye hos bt. Nei, jeg mener de bør ikke si så mye.. Selvfølgelig, de snakker og synser som de vil uansett, det er vel et inntrykk bilfolk dessverre ofte sitter igjen med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...