aUrrang Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Har et litt merkelig problem her, pcen min vil bare starte med ram-brikkene i slot 2 og 4. Når jeg har dem i 1 og 3 begynner viftene å spinne, men det skjer ingenting. Ikke noe signal til mus, tastatur eller skjerm. Har nyeste bios-versjon, og har prøvd restore to default i bios. Er port 1 og 3 på hovedkortet mitt ødelagt eller kan det være noe jeg har oversett? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Sjekk at du ikke har bøyde pinner i CPU sokkel, er ganske vanlig med Intel CPU. Forsøk bare i sokkel 1, ikke sokkel 1 og 3 samtidig. Lenke til kommentar
aUrrang Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Har CPU sokkel noe å si for hvilken ram slott brikkene virker i da? Skal teste sokkel 1 og 3 hver for seg når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
aUrrang Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Etter litt testing har jeg kommet frem til dette: Slot 2 og 4 virker som sagt fint sammen. Kun slot 1 virker ikke. Kun slot 2 virker. Kun slot 3 virker, MEN slot 2,3 og 4 virker ikke samtidig. Kun slot 4 virker. Endret 23. desember 2010 av aUrrang Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Da ville jeg ha sjekket CPU-sokkelen for bøyde pinner. Om du har Intel 775 el. nyere kan en av de fjærlignende kontaktene bli bøyd når du setter inn CPU'en. Sjekk også selve CPU'en at de ikke er støv, skitt eller kjølepasta på noen av kontaktpunktene. På AMD er det en av pinnene på CPU'en som kan være bøyd, men det er lite sansynlig, du ville merket det når du satte den inn. Lykke til og god jul! Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Har et litt merkelig problem her, pcen min vil bare starte med ram-brikkene i slot 2 og 4. Når jeg har dem i 1 og 3 begynner viftene å spinne, men det skjer ingenting. Ikke noe signal til mus, tastatur eller skjerm.Har nyeste bios-versjon, og har prøvd restore to default i bios.Er port 1 og 3 på hovedkortet mitt ødelagt eller kan det være noe jeg har oversett? Er dette en nye komponenter, eller har denne feilen plutselig oppstått? Hvis det er nye komponenter ville jeg sjekket at minnebrikkene er i listen over anbefalt minne fra hovedkortets produsent. Det hender også at man må sette verdiene minnebrikkene skal ha med bare en brikke installert før de andre vil fungere. Lenke til kommentar
aUrrang Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Er faktisk ikke helt 100% sikker på når feilen oppsto, men det er ikke fryktelig lenge siden jeg kjørte brikkene i slot 1 og 3. Vil tro jeg byttet om til 2 og 4 fordi 1 og 3 ikke virket lenger, men kan ikke si noe sikkert der. Har 4x2GB identiske brikker, alle er ganske nye, to av dem er splitter nye. Alle virker hver for seg og to og to så lenge de står i slot 2 og 4. Så lenge jeg kun har en brikke i virker alle slots med unntak av slot 1. Her er brikkene, hvilke verdier skal jeg sette inn? Skal sjekke for bøyde pinner eller rester av kjølepasta i morgen. Edit: Her er litt flere av komponentene som står i pcen, si ifra hvis dere vil ha full liste på alt som står i. Asus P5Q Pro Turbo Intel Core2Quad Q8400 Sapphire Radeon HD5770 vaporX Endret 24. desember 2010 av aUrrang Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Hvis du leser brukermanualen for hovedkortet så står det helt klart at du skal bruke de gule soklene for best mulig overklokking egenskaper hvis du har to brikker. Endret 24. desember 2010 av froggyler Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Her var det mye rare svar, så jeg får ta med tid til å svare: Det er ikke noe galt med CPU eller pinner, da hadde ikke PCn virket uansett. Det er trolig noe galt med hovedkortet. Greit nok at man får best overklokk med minne i spor 2 og 4, men det skal da fungere å ha minne i spor 1 og 3. Dette anbefaler jeg: Reklamer til der du kjøpte hovedkortet. Dokumenter feilen, ta gjerne opp en video, slik at nettbutikken ikke kan hevde at varen er "feilfri etter testing". Evt. kan du først prøve 4 minnebrikker om mulig. Edit: Finn forresten også ut om minnebrikken er kompatibel med hovedkortet. Det problemet har jeg hatt før. Endret 24. desember 2010 av angry_norwegian 1 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Her er brikkene, hvilke verdier skal jeg sette inn? Utgangspunktet er timing til 5-5-5-18 og 1.8V, samt 800MHz. Last ned CPU-Z herfra http://www.cpuid.com...ares/cpu-z.html og les av hva du kjører med før du endrer noe. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Må si meg enig med angry_norwegian her. Mange rare svar ellers. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Kan godt hende at noen opplever mange rare svar i tråden, men en tar utgangspunkt i hvilke feil en har opplevd selv og hvordan det ble løst. Det er bare tull at PC'en er død om et par pinner ikke har kontakt med CPU, det kommer helt an på hvilke pinner det er og en kan få de rareste symptomer om det er kontaktproblemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå