Gå til innhold

Hvilket språk skal jeg lære?

FredrikMH

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig ivrig på å lære språk, men jeg klarer aldri å bestemme meg for ett språk som jeg skal lære. Jeg har i dag prøvd en haug med språk, europeiske og asiatiske, men det går som oftest tre dager før jeg begynner med et nytt språk. Språkene jeg snakker i dag er norsk, engelsk og fransk.

Jeg tenker kanskje på gresk, eller samisk, eller katalansk... Men jeg vet ikke helt

Er det noen som har noen andre forslag til hvilket språk jeg kan lære? Jeg vil lære et språk som ikke alle andre kan, men som jeg også kan få brukt fra Norge som utganspunk.

Jeg tar også gjerne i mot tips om hva jeg kan gjøre for å slutte med all vinglminga mellom språkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har lyst til å joine vår lille klubb med 300 000 invidde, så er det bare å lære seg islandsk, altså. :thumbup: Trenger litt flere hvis det skal bli det nye lingua franca.

OK, jeg er med! Hvor lærer du islandsk da? På nettet, evt hvilke nettsider? :new_woot:

En, etter min mening, svært god bok å starte med er "Colloquial Icelandic", skrevet av Daisy L. Neijmann. Sett bort ifra det, vet jeg ikke om mye på internett... Du kan også kjøpe et par islandske filmer...

Men tenkt deg nøye om før du gjør noe drastisk, som å kjøpe ei bok til 350 kroner. Det beste er alltid å bo i landet, snakke med folk, og så videre....

Lenke til kommentar

Hvilket språk du burde lære kan med fordel avhenge av interessen din.

Interessert i

Taekwon-do eller hapkido? lær koreansk.

Karate, judo, jiu-jitsu eller kendo? lær japansk.

Capoeira? lær braziliansk.

gammel gresk filosofi? lær gresk

kristendom? lær gresk, arameisk eller hebraisk

jødedom? lær hebraisk og yiddish.

islam? lær arabisk

Goethe eller Hitler? lær tysk

Egyptiske pyramider? lær egyptisk

Stonehenge og den gamle keltiske eller britiske kulturen? lær gaelic.

å plystre? lær deg et plystrespråk http://en.wikipedia.org/wiki/Silbo_Gomero_language

å bidra til å redde utrydningstruede språk? http://www.toptenz.net/top-10-rarest-languages.php

and the list goes on

mye kulere å kunne latin da!

Skal du først lære deg urspråk, er sanskrit da shit. Det er urspråket til hele språkfamilien, som den latinske språkfamilien bare er en gren av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...