Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Jeg kan se at det er bare Biologi og Geofag hvor du kan skipe nr 1 og hoppe direkte på nr 2. Men det gjelder vist ikke Kjemi og Fysikk, og sikkert flere, det ser ut som om det er essensielt å ha nr 1 først så tar man nr 2. Men jeg kommer til å ignorere det ettersom folkene her sier at det vil gå fint dersom man legger mye tid på det, og jeg har god tid på meg. Dersom jeg lurer på noe så er det bare å bruke Internett og eventuelt fysikk assistansetråden på forumet. Hvis jeg ikke tar fysikk 1 da må jeg ta 2 andre realfag. For planene er på ta R1 og R2 matematikk, Fysikk 1 og 2, og Geofag 1 og 2. Disse fire tilsammen gir meg 4 realfagpoeng noe som jeg trenger for å bli sivilingeniør. Hvis jeg skipper fysikk 2? hvilke andre 2 programfag skal jeg erstatte dette med? Biologi og Kjemi er meningsløst så de må bli noen andre som passer mer med utdannelsen slik som Fysikk gjør. Jeg kan se at Teknologi og Forskningslære passer egentlig ypperlig men det er vel sikkert ikke noen privatist fag. Jeg leste litt om realfag på vilbli.no og der ser det ut som om det er eneste matematikk, fysikk og kjemi hvor du må ha nr 1 før du kan avansere på nr 2. Alle andre programfag kan man begynne rett på nr 2 uten å ha nr 1. Edit: La til mer stoff. Endret 23. desember 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
rankine Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Hvis målet er sivilingeniør vil jeg anbefale IT-2. Her lærer du programmering som du vil få bruk på et siv.ing-studie, og du får 0,5 realfagspoeng. IT-2 bygger ikke på IT-1, så det burde ikke være noe problem. Ikke er det vanskelig heller. Hadde det selv, og er glad for det. Flere av de jeg går sammen med hadde aldri vært borte i programmering, og de slet med IT-grunnkurs som alle må ha i første semester (ved NTNU). For enda flere realfagspoeng kan du jo også ta IT-1. Dette er stort sett databaser i tillegg til litt nettsidelaging og leking i flash og photoshop. Endret 23. desember 2010 av rankine Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg vet at IT-2 bygger ikke på IT-1, men er ikke dette litt datafag? som er litt OT iforhold til sivilingeniør studiet? jeg kan det grunnleggende innenfor data og er lett lært men Fysikk 2 er nok viktigere eller? Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Begge er relevante. Som rankine nevner, så er det et IT-emne i første semester for alle siv.ing-studenter ved NTNU. Dogg vil jeg tro at FY2 gir mer utbytte da. Snakker mer for to venner egentlig, da de hadde IT-eksamen tirsdag, og de sa at det var ingen problemer med den (og de tok ikke IT på vgs, men FY2). Men dette er vel veldig subjektivt? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Hvis jeg hadde hatt valget mellom FY2 og IT-2, hadde jeg nok selv valgt FY2. Jeg ville heller ligge foran pensum i fysikk på NTNU enn i ITGK, da jeg regner med fysikk er en god del mer krevende enn ITGK. Allikevel tror jeg nok mange ville fått problemer med å lære seg FY2 uten FY1 som bakgrunn, og IT-2 vil kreve mye mindre arbeidsinsatts. Om du vil klare å lære deg FY2 uten FY1 handler i bunn og grunn om hvor mye tid du vil legge ned i det. Med mye arbeid og god viljestyrke burde det gå fint. Når det gjelder om datafag er OT: Alle siv.ing linjer har som sagt minst et datafag, og de mange av linjene har flere. Dette kommer jo ann på linjen. Hvilken linje er det egentlig du vil inn på? Endret 25. desember 2010 av rankine Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Hvis jeg hadde hatt valget mellom FY2 og IT-2, hadde jeg nok selv valgt FY2. Jeg ville heller ligge foran pensum i fysikk på NTNU enn i ITGK, da jeg regner med fysikk er en god del mer krevende enn ITGK. Allikevel tror jeg nok mange ville fått problemer med å lære seg FY2 uten FY1 som bakgrunn, og IT-2 vil kreve mye mindre arbeidsinsatts. Om du vil klare å lære deg FY2 uten FY1 handler i bunn og grunn om hvor mye tid du vil legge ned i det. Med mye arbeid og god viljestyrke burde det gå fint. Når det gjelder om datafag er OT: Alle siv.ing linjer har som sagt minst et datafag, og de mange av linjene har flere. Dette kommer jo ann på linjen. Hvilken linje er det egentlig du vil inn på? Godt poeng Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Den linjen som jeg har planer om å ta rent konkret er Sivilingeniør / Masterprogram 5-årig Bygg- og miljøteknikk hos NTNU. Hvis jeg ikke tar Fysikk 2, da mister jeg et helt poeng og det må erstattes av to andre programfag ettersom det er bare R2 og Fysikk 2 som gir hele poeng mens resten gir halvt poeng. Til de som ikke viste det: Jeg leste på vilbli.no at det er KUN S-matte, R-matte, Kjemi, og Fysikk som er avhengig av den første før du kan begynne på neste. Alle de andre realfagene er uavhengig og du kan hoppe rett på nr 2 uten å ha nr 1 fordi de ikke er avhengig med hverandre dette er fag som: Biologi, Geofag, Informasjonsteknologi, X-matte, og Teknologi og forskninglære. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Men hvis vi skal tenke sånn hvilke fag som har størst nytteverdi da er jo Geofag meningsløst for meg. Det som hadde vært det beste er IT-1 og IT-2, R1 og R2, Fys-1 og Fys-2, og Teknologi og forskninglære 1 og 2. Med dette får jeg fire realfags poeng og mest mulig nytteverdi men da taper jeg 2 realfags poeng ettersom det er en barriere på 4 poeng maks. Jeg tar Geofag ettersom det er et lett og interessant fag og det kan jeg kombinere med sivilingeniør opptaket. Kunnskapen er av personlig interesse og karakteren er nyttig for utdannelsen. Så da får jeg to fluer i en smekk selv om faget ikke er så veldig relevant for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå