Gå til innhold

Innspill til gaming-oppsett - estimert pris ca. 13.000kr

Anbefalte innlegg

God dag hardware.

Hva skal pcen brukes til?

Har vurdert å gå til innkjøp av en ny stasjonær pc som primært skal brukes til 3ds Max, Photoshop, After Effects, Mudbox og lignende programmer i tillegg til World of Warcraft. Budsjettet ligger på rundt 13.000kr inkludert skjerm.

Det oppsettet jeg har valgt ut er følgende.

Komponenter

Kabinett: Corsair Obsidian Series 700D

Strømforsyning: Corsair HX 750W

Prosessor: Intel i7 950

Skjermkort: MSI GeForce GTX 570 1280MB

Hovedkort: Asus Sabertooth X58

Minne: Corsair Dominator TWIN3X - 1600Mhz - 3x2gb

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB

SSD: Crucial C300 - 64gb

Skjerm: BenQ G2420HD

Optisk drev: Samsung SH-S223C

CPU-kjøler: Corsair H70

Angående valg av komponenter

Kabinett

Ettersom kabinett er noe av det i en pc som varer lengt har jeg valgt Corsair Obsidian Series 700D. Kabinettet har nok av plass, smarte kabelløsninger. greit med kjøling. I motsetning til storebroren har den ikke Hot-swap brønner for harddisken, og heller ikke sidevindu, men det kan jeg overleve for opptil 700kr billigere.

Strømforsyning

Når det gjelder strømforsyning så er det også en av de delene som holder lengst i et pc-oppsett. Modulære kabler for mindre rot i kabinettet, som allerede har gode kabelløsninger uansett, god for 80-pluss Gold sertifisering, selv om den bare har sølv, og i tillegg fikk den Editors Choice fra hardware. 750W holder lenge for mitt formål.

Prosessor

På prosessorsiden har jeg valgt i7 950, som er en av de bedre prosessorene ute idag. Grunnen til at jeg har den samt hovedkort i lista er for å skape en prisantydning til hvor mye pcen havner på, ettersom jeg skal vente til Sandy-Bridge kommer ut, hvor jeg da må bytte det ut uansett hvis jeg ønsker den nye generasjonen av prosessorer fra Intel. Har hørt at i7 950 ikke kommer til å miste like mye ytelse i motsetning til i5 og i3 når SB kommer ut, men skal uansett vente med å kjøpe pcen, så hvorfor ikke velge de nye prosessorene.

Skjermkort

Angående skjermkort tenkte jeg først å kjøpe Radeon HD 6870 eller noe lignende, for så å kjøre det i Crossfire, men ved ulike tester og informasjon så er det jo slik at World of Warcraft ikke støtter SLi og Crossfire så veldig mye, så lente dermed mot GTX 570 istedenfor. Kan også hende at jeg må bytte ut skjermkortet mot et annet før jeg kjøper pcen, men det får jeg tenkte på siden. Er også usikker hvordan Crossfire yter i 3ds Max og de lignende programmene.

Hovedkort

Ved valg av hovedkort har jeg brukt en del tid på. Var lenge usikker på om jeg skulle gå for Sabertooth eller Asus P6X58D-E, men valget falt på Sabertooth. Asus P6X58D-E har flere overklokkingsmuligheter, men har ikke tenkt å benytte det uansett. Så litt på RIIIE også, men som sagt så skal jeg ikke overklokke. Dette er også noe jeg må bytte ut i oppsettet på nyåret når SB kommer ut, så i tillegg til CPU er ikke dette veldig relevant.

Minne

Når det gjelder RAM falt valget på Corsair Dominator 6gb. Har tenkt på CL8/CL7 ram, men tror ikke jeg har behov for det i like stor grad. Så også på OCZ Platinum, men grunnet få leverandører ble den utelukket, og kunne også valgt Corsair XMS3 Intel i7 6 GB, men Corsair Dominator yter bedre.

Harddisk og SSD

Harddisk ble et enkelt valg. Samsung Spinpoint F3 1TB. nuff said.

Jeg valgte Crucial C300 64gb framfor Intel X25 grunnet lesehastigheten, ettersom det har mest å si når det kommer til SSD, korriger meg hvis jeg har feil.

Skjerm

Skjermen ble til slutt BenQ G2420HD. Tror ikke jeg har behov for en bedre skjerm, og hvis jeg har det kan jeg gå til innkjøp av det senere. Det er en relativt billig skjerm som yter bra i forhold til prisen. En venn har den og jeg syns at den virker til mine bruk når jeg har sett på den.

Optisk drev og CPU-kjøler

Når det gjelder optisk drev valgte jeg bare Samsung SH-S223C. Har ikke behov for blueray-avspilling og det fungerer til det jeg skal ha den til: Installere OS.

Har valgt vannkjøling i form av Corsair H70 for prosessoren grunnet at kabinettet er veldig kompatibelt for det. Mange vil vel si at vanlige CPU-kjølere i dagens marked kan/vil yte bedre, men syns det høres interessant ut å prøve, og kan jo alltids bytte uansett.

Tror dette er slutten på min wall of text. Jeg takker alle som kan bidra til å forbedre oppsettet eller komme med kritiske eller positive kommentarer. Håper at jeg har klart å forklare ordentlig mitt valg av komponenter og hva pcen kommer til å bli brukt til. Jeg unnskylder for alle skriveleifer som kan oppstå i teksten, og hvis jeg har kommet fram til feil informasjon angående noen komponenter så er det bare å korrigere meg.

PS: Vet at jeg antydet i tittelen at dette var et gaming-oppsett selv om pcen primært skal brukes til andre programmer, men som oftest så holder delene i et gaming-oppsett helt fint til det.

På forhånd takk.

Mvh Kaffesau.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Ser veldig ok ut må jeg si, som om jeg skulle gjort det selv.

Du kan jo vurdere hastighet mot litt ekstra lagringsplass som X25 har, er veldig greit vist du skal rendre større prosjekter over på SSDen først.

Fordelen med Nvidia er også CUDA(GPU-akselerasjon) er aktuelt i en del redigerings program, krever dog ofte en plugin:

3ds Max: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=54367

Photoshop: http://www.tomsguide.com/us/nvidia-cuda-photoshop,news-2436.html

After Effects: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=81007

Ellers, google is your friend.

Lenke til kommentar

Angående kabinett har jeg også sett på Fractal Design Define R3 samt Cooler Master CM 690 II, men har fullstendig forelsket meg i Obsidian Series 700/800D x). Dessuten blir det lettere å montere komponenter i den, og mer plass til flere komponenter som f.eks nytt skjermkort senere.

Angående SSD: Blir det raskere å rendre hvis man flytter det over på SSDen? Trodde det gikk mest på RAM og prosessor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser ut som jeg må svelge mine ord, undersøkte litt videre med SSD og rendering (H264), da dette er relativt CPU tungt greier som regel en normal 7200rpm disk å følge med.

Det hjelper dog vist du skal omkonvertere filen ol. i etterkant, må ha misforstått/blandet med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...