the_fire Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Hei. Har aktivert Apple Remote Desktop på en Powerbook G4 (som kjører OS X 10.4 Tiger), og klarer helt fint å koble sammen MBP-en min (10.6 Snow Leopard) ved hjelp av det innebygde VNC-programmet til Apple, og forsåvidt med Chicken of the VNC også. Tanken er å bruke G4-en som en server. På det lokale nettverket (hvor vi har en D-Link DIR-655-router) går det ganske problemfritt. Her bruker jeg bare IP-adressen tildelt av routeren, og kobler rett opp mot maskinen. Utfordringen kommer når jeg prøver nå maskinen fra utsiden, på en sikker måte - tunneling VNC med SSH. Det jeg så langt har gjort er å installere DynDNS på G4, med følgende innstillinger: Hos DynDNS.com har jeg valgt "Service Type: Host with IP adress". Så kommer det vanskelige: Hva gjør jeg nå? Av det jeg har lest av guider på nettet [1, 2, 3, 4], har jeg funnet ut at jeg kan SSH'e G4 min med noe slikt som ssh g4@******.dyndns-remote.com -L 5901/127.0.0.1/5901. Dette skal jeg gjøre, før jeg peker VNC-klienten min mot localhost. Jeg antar dette er galt, siden jeg ikke får det til (å koble til vha. SSH altså). Feilmeldingen jeg får i terminalen er ssh: connect to host ****.dyndns-remote.com port 22: Operation timed out. Jeg har prøvd å åpne porter på routeren: Noen som vet hva jeg må gjøre? Eller har noen en guid å føre meg til? Endret 26. desember 2010 av the_fire Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Du må forwarde porter i routeren din til internIP for G4'n, ikke bare åpne dem. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 På bildet dit over routeren: Det er det står "computer name", trykk på den og vel datamaskinen som du skal ha VNC på. Når det er gjort må du passe på at du har valgt sjekkboksen (checkbox-en) til venste og trykke på "save" i routeren. Du bør også sette statisk intern ip på datmaskinen som det skal kjøres VNC mot om du ikke har gjort det. PS: Jeg har akkurat samme router Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Har gjort følgende i routeren: Dette fungerer ikke. Har prøvd med MIN-MBP:~ minbruker$ ssh g4@****.dyndns-remote.com -L 5900/127.0.0.1/5900 ssh: connect to host g4@****.dyndns-remote.com port 22: Operation timed out og droppet hele DynDNS, og koblet til IP-adressen min MIN-MBP:~ minbruker$ ssh g4@77.****** -L 5900/127.0.0.1/5900 ssh: connect to host 77.***** port 22: Operation timed out Begge gir som vist "Operation timed out". Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Når jeg pinger ****.dyndns-remote.com, får jeg opp IP-adressen min. Jeg tror ikke det er her feilen ligger. Kan det være noe med dette: $ ssh g4@****.dyndns-remote.com -L 5900/127.0.0.1/5900 Edit: Du bør også sette statisk intern ip på datmaskinen som det skal kjøres VNC mot om du ikke har gjort det. Hvorfor det? Du tenker her altså på MBP-en (altså den jeg blir å styre med), ikke G4-en (serveren)? Endret 26. desember 2010 av the_fire Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Serveren bør ha en statisk IP-adresse, MBPen kan ha hva som helst. Jeg tror jeg ser feilen din også. Såvidt jeg skjønner fra kommandoen du skal kjøre trenger den ikke noen spesiell port for SSH, så du må åpne port 22 i routeren din. Da tror jeg det skal gå fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå