1ar Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Hei! Jeg kjøpte akkurat ny PC som jeg satte sammen. Hovedkort ASUS P7P55D-E, P55, Socket-1156, CPU Intel i5 760 og RAM Kingston HyperX 4 GB-kit DDR3 1600 MHz, 2 x 2 GB for å nevne det som er relevant. Alt fungerte strålende helt til jeg kikket i task manager og så at jeg kun hadde 2 GB "usable", med mangel på godt norsk ord for hånden Jeg har Win 7 Ultimate 64 bit så det er ikke 32 bit OS som er problemet. Jeg har også sett en del mulige løsninger på problemet som f eks memory remapping, deaktivere max memory i msconfg, sette manuell spenning i BIOS og å ta av CPU for å se etter bøyde pins. Jeg har ikke PCen tilgjengelig før på onsdag da jeg er på reis ifm jobb og har begynt å se hva jeg kan feilsøke når jeg kommer hjem Jeg testet først minnebrikke 1 i både minneslot A1 og B1, da bootet maskinen og fungerte fint. Jeg prøvde deretter minnebrikke 2 i minneslot A1 og B1, da bootet ikke maskinen i det hele tatt. Min første tanke var da at den ene minnebrikken var DOA, men andre har hatt lignende problemer hvor det var en pin på CPU som var bøyd. Kan det tenkes at dette også er problemet hos meg, eller er det sikkert at det er den ene minnebrikken min som er defekt? Ønsker å se om noen har noen tips å komme med så jeg slipper å ta av CPUen og styre på med kjølepasta igjen... En annen ting. Jeg kjøpte disse minnebrikkene som et kit fra Netshop med 2x2 GB, hvis bare den ene er defekt, er det normalt at nettbutikkene krever begge sendt i retur siden jeg kjøpte de i lag? Vil nødig sende de fra meg i jula, hva skal jeg gjøre på da? Takk for svar! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Høres veldig kjent ut dette ja. Test en og en brikke i forskjellige spor, fungerer brikken og i tillegg også er feilfri (memtest.org) så er nok problemet enten i hk eller cpu (bøyd pin?). Er litt kjent akkurat dette med at hvis cpu monteres feil hos intel så kan dette føre til lignende problemer. Utifra hva du skriver høres det ut som defekt minnebrikke. Endret 20. desember 2010 av Malvado Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 I Task Manger - Performance, hva står det som Physical Memory - Total? Hva står det i Control Panel - System and Security - System - Installed Memory(RAM)? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Jeg foreslår at du kontakter Netshop og forklarer situasjonen. Når den ene minnebrikken lar deg starte i begge sockets, mens den andre minnebrikken ikke lar deg starte i det hele tatt er det denne brikken det er noe galt med, ikke CPU. Offtopic: Sjekket min egen laptop i task manager for morro skyld, og fant til min overraskelse ut at den kun har registrert 2 av mine 4GB Den har registrert 4GB før, så dette var jo litt rart. Bruker ikke laptopen så mye lenger, så er usikker på om det har vart lenge. Får fikle litt med den i morra og se om de siste to kan gjenoppstå fra de døde Håkon Lenke til kommentar
1ar Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg husker ikke i farten om det var via Control Panel - System and Security - System - Installed Memory eller Task Manger - Performance, hva står det som Physical Memory - Total det stod at jeg hadde 4 GB installert men kun 2 GB til disposisjon. @ HaakonNordengen, var det jeg håpte på, at CPU ikke var skadd. Er alltid ekstremt forsiktig med den så kan ikke tenke meg hvordan jeg kan ha skadet den. Grunnen til jeg mistentkte CPU en liten stund var på grunn av at maskinen så jeg hadde 4 GB installert, men kunne kun bruke 2 GB. Men saken er vel egentlig veldig grei så lenge jeg ikke får bootet med den ene.... Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Da har jeg en liten oppdatering fra min egen maskin. Tok ut RAM brikken og satt den inn igjen, og vips så har jeg 4GB igjen I Windows task manager-Performance, står det hvor mye minne du har: "Physical Memory-Total". For mion egen del står det: Total: 4094 Cached: 1310 Available: 2835 Free: 1626 Samtidig står det at jeg bruker 1.23GB, så Available er altså det som for øyeblikket ikke brukes av systemet. Hva står det her for ditt system? Lenke til kommentar
1ar Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Bra det løste seg for maskinen din Jeg har ikke tilgang til PCen nå, så jeg kan ikke få sjekket hva det står. Det stod hvertfall i BIOS at jeg kun hadde 2 GB, men i Windows stod det at jeg hadde 4 GB men kun tilgang til 2 GB (husker ikke hvor det stod....) Rart at Windows registrerer at jeg har to brikker hvis den ene er død? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå