Gå til innhold

Ødela hovedkortet

Roundsound

Anbefalte innlegg

Klarte å ødelegge hovedkortet pga overklokking. Ser ut som en transistor røyk. Skrudde av PC-en så fort som mulig etter det smalt. Egentlig kan det godt være det fortsatt funker, men tok ikke noen sjanse på å la PC-en fortsette å starte opp.

Har allerede bestilt nytt HK, men burde jeg også bytte noen andre komponenter i maskina?

Som kan ha blitt ødelagt mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, verdt å teste komponentene i alle fall, kan godt være cpu fortsatt fungerer.

Jeg hadde i alle fall testet disse i en annen pc :

Cpu.

Minne.

Skjermkort.

Funker disse kan du jo også se om psu funker som den skal , i noen tilfeller kan det jo være at det var den som tok kvelden og at hk, cpu og resten er helt gulle godt.

Lenke til kommentar

Dette blir dyrere enn jeg hadde håpet på.

Må kjøpe nytt HK + Windows = 2600,-

Muligens PSU + CPU + RAM = 4900,-

= 7500,-

PC-en var ny for et par måneder siden. Crap.

Nja, håper du har kommet i gang med feilsøkinga, trolig er du heldig og kun HK er gåent.

Det er ikke så lurt å overklokke om man benytter seg av deler som ikke er beregnet på ekstra belastning.

Lenke til kommentar

grunnet oem lisens låser seg til hk..

Istedet for å kjøpe ny, kontakt microsoft for å låse opp koden, slik at du kan bruke den på ett annet hk.

Det har jeg gjort. Det var de ikke villige til.

Dette blir dyrere enn jeg hadde håpet på.

Må kjøpe nytt HK + Windows = 2600,-

Muligens PSU + CPU + RAM = 4900,-

= 7500,-

PC-en var ny for et par måneder siden. Crap.

Nja, håper du har kommet i gang med feilsøkinga, trolig er du heldig og kun HK er gåent.

Det er ikke så lurt å overklokke om man benytter seg av deler som ikke er beregnet på ekstra belastning.

HK-et var ikke top of the line. Men burde tålt en slik belastning. Spesielt siden det har en "Easy OC" funskjon, som gjør at man kan øke FSB under bruk.

Men men, learning the hard way.

Lenke til kommentar

grunnet oem lisens låser seg til hk..

Istedet for å kjøpe ny, kontakt microsoft for å låse opp koden, slik at du kan bruke den på ett annet hk.

Det har jeg gjort. Det var de ikke villige til.

I dette tilfellet ville jeg ikke hatt noen dårlig samvittighet for å bruke metoder for å forbigå den vanlige aktiveringa.

Lenke til kommentar

Har allerede kjøpt ny Win7-versjon.

Installerte det nye HK-et i dag. Asus Crosshair IV Formula.

Det har slike LEDs som skal fortelle om evt problemer med PC-en. Selvfølgelig lyser LEDen for CPU.

Noen som har vært borti dette? Må jeg kjøpe ny CPU?

Har forøvrig et annet spørsmål også; Jeg får ikke reset-knappen på frontpanelet til å fungere. Har koblet riktig, og prøvd omvendt av det som står. Power-knappen fungerer heller ikke å holde inne til PC-en skrur seg av. Men får startet den. Er det pga det ikke er installert noe OS enda?

Endret av Roundsound
Lenke til kommentar

Både Power og reset knappen skal fungere uavhengig av om du har innstallert OS eller ikke.

Hadde du tatt feilsøkinga som du ble bedt om hadde du sannsynligvis kunnet utelukke hvilke komponenter som tok kvelden etter overklokkingsforsøket ditt.

Som sagt, ta med Cpu , minne og skjermkortet til en venn hvor du kan feilsøke og test komponentene der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...