FlinkeFreddy Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 HEI! Jeg bor i et hus hvor pærene går i ett sett. Så og si alle pærene er 40 Watt, med unntak av noen spotter. Sistnevnte holder lenge. Det er 40 Watts- pærene som ikke holder. Spør sikkert dumt, men er det mulig å sette inn pærer med høyere watt for at de skal holde lengre? Eller skal jeg sette inn pærer med lavere watt? Har watt noe å si? Og ikke minst; er det farlig? Har røykvarsler i alle rom. Mvh Freddy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Sjekk spenningen i huset før du gjør noe mer. Effekten (Watt) på pæren har ikke noe å si for holdbarheten. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Oki. Takk for svar! Hva har noe å si for holdbarheten ? Lenke til kommentar
janingar Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Støtter Zanta sitt forslag. Når lyspærer går i ett sett er det som regel fordi det er noe galt med spenningen, f. eks. at det kommer enkelte spenningstopper som dreper glødetråden. En annen ting du må merke deg er at det står på lampene hvilke Watt-styrke de tåler som maks. Dersom du putter inn en 60 Watts pære i en lampe som bare tåler 40 Watt risikerer du at det kan begynne å brenne. Når du likevel skal bytte: Jeg vil anbefale deg å se på de nye slags pærene som kommer nå. I tillegg til disse stygge sparepærene, så har det begynt å komme sparepærer med normalt utseende som bruker 7 Watt, men lyser som 40 Watt. Ser også at det nå har kommet LED-pærer som skal kunne matche 40 Watt. Med en sånn skulle du slippe å bytte pære de neste 10 årene sånn ca. EDIT: Clas Ohlson har et veldog godt utvalg av pærer i alle styrker og fasonger. Sjekk gjerne hvor mange Lumen den avgir. Det er nemlig målet for hvor mye lysstyrke den faktisk gir. Den varierer ofte stort fra billige til dyre pærer som har samme Wattstyrke. Endret 22. desember 2010 av janingar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå