Gå til innhold

Deler til pc (760 i5). Spesielllt usikker på valg av Ram

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt meg følgende pc:

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760

Asus P7P55D-E LX

MSI N460GTX HAWK VGA 1024MB

Intel X25-M Mainstream Solid State Drive (80gb)

SEA BARRACUDA 7200.12 1TB SATA2 32MB

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS

Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler

Jeg har allerede et brukbart kabinett. Den oppmerksomme leser kan vel kanskje se at det ikke er noe Ram her. Grunnen er at jeg er usikker på hva jeg bør velge. Har tenkt å kjøre 64bit windows så tenkte at 8gb Ram kunne være tingen? Fant også en artikkel på Toms hardware som underbygget dette, da særlig hvis man gamet endel siden grafikkortet fikk mer spillerom. I tillegg var tanken å clocke systemet noe. Hva bør man da gå for? 2x4 gb brikker med noe dårligere timings, 4x2 gb brikker med bedre timings, eller rett og slett spare pengene og gå for 2x2 gb brikker med bakgrunn i systemet som er satt opp over? Jeg er også på jakt etter en ny skjerm (23" 2000-3000)

Innspill vedrørende Ram, skjerm og eventuelle andre forbedringer i oppsettet tas imot med stor takknemlighet.

Endret av xanadu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akurat bygget maskin med mye av det samme oppsettet som deg, da mht cpu, cpu-vifte og hk (har P7P55D-E og ikke lx). CPU viften er såpass stor at jeg ble litt usikker når jeg så på ramen som Fullstendig Tilfeldig linket til, om disse vil kunne gå klar av viften pga kjøleribbene, dette er ikke noe stort problem siden du ikke trenger å bruke slot-en som er nærmest cpu-viften, men dersom du vil ha mulighet til å fylle alle slottene med samme ram kan det jo være noe å tenke på.

selv kjøpte jeg 2 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 og kan ikke si jeg angrer på det, men så er jeg en sånn type som kjøper ting og ikke klorer på det etterpå (altså klokker ikke) i min maskin. Det kan derfor hende at denne rammen ikke er perfekt hvis du har tenkt å klokke, men deres egenskaper ift dette vet jeg ingenting om. Den funker i alle fall bra med det hk og er billig.

Endret av Conkey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående den artikkelen fra Tom's hardware, hadde tatt det med ei klype salt at windows 7 indexen viste mer minne.

De viser jo faktisk til ingen tall som sier 5870 kortet ble noe merkbart bedre utnyttet med 4gb enn 8gb.

Jeg står fast på at 4GB holder i en gaming rig, men at det ikke skader med mer.

Timings og mhz har ikke for mye å si så lenge du ikke skal overklokke noe spesielt, men ville nok gått for enn CL7 eller CL8 1333mhz brikker eller CL9 1600mhz brikker, da har du litt å gå på begge veier.

Lenke til kommentar

Takker for svar

Et annet poeng som jeg av en eller annen grunn glemte å nevne i min opprinnelige tråd er at planen var å kjøre to skjermer. Har en 23" fra før og tenkte å spe på med en til. Dette vil vel være noe mer minnekrevende for maskinen?

I tillegg, har jeg rett om jeg antar at et oppsett med 2 brikker a 4 gb er lettere å klokke enn et som har 4 brikker a 2 gb? Det siste vil vel utvikle mer varme, siden det her er flere brikker inne i bildet?

Og får man foresten utbytte av dual channel med et oppsett med flere enn to rambrikker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...