Gå til innhold

[Løst] Montering av ny DVD-brenner

Anbefalte innlegg

I og med at jeg har lyst på lightscribe, så måtte jeg ha en ny brenner.

Jeg har jo vært litt inne i pcen før, montert ny harddisk osv. Men dette klarer jeg ikke.. Jeg trodde det bare skulle være å ta ut den gamle brenneren og sette den gamle inn, med de samme kablene.. Men den nye brenneren har helt andre kontakter! Jeg har klart å få strøm i brenneren (skuffen går inn og ut), men den dukker ikke opp i min datamaskin.

Jeg har prøvd litt forskjellige ting, uten at det fungerer. Noen som har en ide om hva jeg må gjøre?

Noen forhåpentligvis forklarende bilder:

bilde3.jpg

Den gamle brenneren øverst, den nye nederst.

Kabel nr 1 den gamle brenneren var tilkoblet:

bilde2.jpg

Kabel nr 2:

bilde.jpg

De kablene som er tilgjengelig:

bilde4.jpg

- Haakon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal bruke 4pin kontakt til strøm på den nye, og ide. Er ikkje helt med på kvifor du går tilbake i standere, da ide er den gamle typen (bred kabel) og Sata er den nye type..

4 pin strøm ser ein to stk av på bilde nr 1 (av kabler) sort og hvit.

Om du har ide kommer litt an på kor dyrt hk du har, og nytt vel og merke. da noken billig kort sparer på nettopp dette (nye) men de aller fleste gamle HK har dette.

Lenke til kommentar

Jeg fikk til strøm og greier, skuffen går inn og ut, begge de to strømkablene på bildet fungerer.

Vel, grunnen til at jeg går tilbake til den gamle standarden, er rett og slett fordi jeg ikke visste at det var det, har ikke sånn ekstremt god peiling på ting inne i selve pc'en. Men hovedsaken er at den gamle brenneren min begynte å bli helt på bærtur. Tok fjorten år i få en dvd til å bli lest, osv. I tillegg var jeg veldig keen på LightScribe. :)

Tok et bilde her nå av det eneste jeg ser som kan være riktig:

lalalalalalla.jpg

Er ikke noe annet jeg ser som har så mange pins. Den jeg tok bilde av har 17 pins, og den på brenneren har 20... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...