Hanske Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Jeg satt og tenkte litt på de norske lovene som er aktuelle for meg. - Kriminell lavalder 15 - Myndighetsalder 18 - Tillatt å kjøpe alkohol over 22% 20 Jeg er moden nok til å straffes, og i verste fall dømmes til fengsel når jeg er 15, men jeg er ikke moden nok til å påvirke disse lovene før jeg er 18. Når jeg er 18 har jeg alle rettigheter, og anses som voksen, men kan ikke kjøpe sprit alikevel. Så hvor er logikken her? Noen som vet bakgrunnen for lovene? EDIT: Leif Endret 23. desember 2010 av Hanske Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Sant nok, det - det virker ikke så spesielt logisk. Men det er noe som heter pragmatisme, og er naturlig å ha ulike aldersgrenser for ulike ting. Er man 15-17 år, forventes man å ta ansvar for egne handlinger og å forstå forskjellen mellom rett og galt. Man kan derimot ikke forventes å forstå hvordan samfunnet fungerer når man er så ung, for samfunnet er en rimelig komplisert maskin. Derfor bør ikke så unge folk stemme. Såpass moden er man derimot når man er 18. At man kan være voksen nok til å være med å bestemme hvordan landet skal styres, men ikke voksen nok til å håndtere brennevin, er imidlertid snodig - jeg skal lett gi deg den... Men så kan man jo spørre om det var noe fremskritt å senke stemmerettsalderen til 18. Men den diskusjonen hører hjemme i politikkforumet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå