Gå til innhold

Blir hele lånet eller bare for høsten omgjort til stipend?

Bearar

Anbefalte innlegg

Har fått lån og dette blir omgjort til stipend om jeg består eksamener. Blir dette lånet delt opp for høst/vår, slik at jeg slipper lån for høstsemesteret?

Jeg har nemlig tenkt til å slutte og ikke fullføre årsstudiet, men håper på å bestå juleeksamenene.

Håper på raske svar, for ellers gidder jeg ikke sitte her og lese 400 sider til i morra. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Har fått lån og dette blir omgjort til stipend om jeg består eksamener. Blir dette lånet delt opp for høst/vår, slik at jeg slipper lån for høstsemesteret?

Jeg har nemlig tenkt til å slutte og ikke fullføre årsstudiet, men håper på å bestå juleeksamenene.

Håper på raske svar, for ellers gidder jeg ikke sitte her og lese 400 sider til i morra. :whistle:

Vil du gi opp utdanningen din bare fordi du ikke gidder å lese 400 sider?

Lenke til kommentar

Om du består 30 studiepoeng kan du få 40% av et semesters studielån omgjort til stipend, ja.

Vil du gi opp utdanningen din bare fordi du ikke gidder å lese 400 sider?

Ehh, hæ? Han har bestemt seg for å slutte, og har ikke gitt noen grunn. Det han lurer på er om han skal ta (og lese til) eksamen, for om han ikke får noe igjen for det gidder han ikke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Eneste som holder han på skolen er fordi han er usikker på om han for omgjort lånet sitt. Når han nevnte 400 sider så fremstår det som kjedelig for han å lese når han skriver det på den måten. Han har ikke oppgitt sin egentlige grunn og det er den jeg søker etter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva skal du med den egentlige grunnen?

For å finne ut hva som er problemet og eventuelt få vedkommende til å se saken fra et annet perspektiv noe som kanskje vil få han til å bli værende på skolen før det er forseint (slutter).

Lenke til kommentar

Beklager trådstarter, jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg føler behovet for å svare på dette:

For å finne ut hva som er problemet og eventuelt få vedkommende til å se saken fra et annet perspektiv noe som kanskje vil få han til å bli værende på skolen før det er forseint (slutter).

Om man ikke trives med utdanningen, er det da ingen poeng å fortsette. Man kaster jo bort tid på noe man ikke vil drive med. Trådstarteren spurte etter svaret på et spørsmål, ikke livsveiledning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Beklager trådstarter, jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg føler behovet for å svare på dette:

Om man ikke trives med utdanningen, er det da ingen poeng å fortsette. Man kaster jo bort tid på noe man ikke vil drive med. Trådstarteren spurte etter svaret på et spørsmål, ikke livsveiledning.

TS har fått svar på spørsmålet. Jeg lurte bare på hva grunnen var og hvis det er en bagatell da har jeg lisens til å starte en diskusjon om det.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Om du består 30 studiepoeng kan du få 40% av et semesters studielån omgjort til stipend, ja.

Hei, takk for relevant og godt svar.

Jeg fikk borteboerstipend:

Utdanningsstipend (etter bestått eksamen) kr 3 560 per måned

Jeg har da altså fått ca 17000 kr fram til nå. Jeg lurer på om jeg blir nødt til å bestå vårsemesteret for å omgjøre dette til stipend, eller om det holder med eksamener knyttet til høsten?

Grunnen til at jeg velger å slutte, er fordi studiet ikke passer meg, er unyttig for videre utdanning, tar opp for mye tid ved siden av jobb, og det er gørkjedelig. Jeg håper på å få begynt på nye studier ved fylt 20 år, så dette var bare et studie jeg tenkte å ta i mellomtiden, i stedet for ikke å gjøre en dritt. Men nå som jobb er greit, velger jeg heller å gjøre det.

Spør gjerne om noe er uklart. Å få svar fra Lånekassen tar fort 2 måneder (selvopplevd). Takk for svar :)

Endret av Bearar
Lenke til kommentar

TS har fått svar på spørsmålet. Jeg lurte bare på hva grunnen var og hvis det er en bagatell da har jeg lisens til å starte en diskusjon om det.

Hvem er det som utsteder slike lisenser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...