Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Får ikke bootet windows, bare fra linuxlivecd, harddisken er IKKE gåen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg prøvd alle alternativer på gjenopprettelsesdisken opptil flere ganger, uten suksess.

Alt fra å gjenopprette fra systemavbildninger til "multicoms egen fresh start" der alt blir slettet uten suksess.

Etter meldingen om cd-rom boot priority får jeg bare "ukjent filsystem" eller lignende.

Nå er jeg rett og slett rådesløs.

Tenkte litt på gparted, men da mister jeg vel alt av windows, og fikk jo ikke med noen windows disk...

Lenke til kommentar

Har nå brukt cmd litt, og ikke engang ved /ScanOs gjenkjenner den noen windowspartisjon.

Det som er merkelig er at den partisjonen som heter Windows7 plutselig ikke er C: lenger, men H: ...

Jeg har nå en windows 7 disk her, som er professional og det er igjen en lisensnøkkel til. Den er på engelsk.

Er det mulig å bruke den til å installere norsk premium hvis jeg bruker den nøkkelen som står utenpå dataen min?

Sikkert et skudd i blinde men..

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd alle alternativer på gjenopprettelsesdisken opptil flere ganger, uten suksess.

Alt fra å gjenopprette fra systemavbildninger til "multicoms egen fresh start" der alt blir slettet uten suksess.

Etter meldingen om cd-rom boot priority får jeg bare "ukjent filsystem" eller lignende.

Nå er jeg rett og slett rådesløs.

Tenkte litt på gparted, men da mister jeg vel alt av windows, og fikk jo ikke med noen windows disk...

Den gjennopprettelse du snakker om her: er det noe som fungerer i forbindlese med det eller ikke?

Godt å avklare det her først, før du kan prøve litt til i cmd.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Gledesnyhet!

Det er i orden!!!

Ikke spør meg om å gjøre det igjen, men på trass bare gjorde jeg det jeg har prøvd før i tillegg til de tre bootrec.exe kommandoene fixboot, fixmbr og rebuildbcd litt i histen og pisten sammen med ymse gjenopprettingsforsøk.

Plutselig gikk det. Tråden er kanskje ikke til så mye bruk for andre med samme problem siden det ikke ligger en direkte oppskrift her, men jeg er evig takknemlig for all hjelp i alle fall :)

niner out

Lenke til kommentar

Spørsmålet vedrørende gjennomoppretningen var for å finne ut om det er noe som fungerer i den prosessen.

Ellers:

-når man er i cmd, vil med å skrive commando …. Notepad… åpne notepad.

Fra File, overst, og med å klikk Open, vil du visuelt se hvordan det står til der, på grunn av explorer.

Det vil gi med en gang en bedre forståelse.

Deretter kan man kjøre Diskpart commando.

I diskpart vil …list disk, list volume, list partition, detail partition, commandoer gi deg information om slik det er på disken. Og det på grunn at partitions type kan være forandret etter umbuntu.

Etter den kartlegging, vil det med sikkerhet avgjøres om en partition for system er nødvendig, eller andre tilpassninger, så sant en gyldig windows partition er til stedet.

Her kommer det mer beviste handlinger enn de som man utfører uten å vite resultater, som for eksempel bcdboot.exe, bootsect.exe, bcdedit, og bootrec. Med Bootrec og bootsect vil man kunne utføre fixing av mbr og bootsector, etter ønske.

Bcdboot derimot vil gi configuations nødvendige filer for å starte \windows fra til og med en annen partition. For eksempel: bcdboot X:\windows /s ?: opprette viktige bootfiles og en BCD i en annen partition. X= der vi finner \windows ?=en ny partition som er primary .

Så det første man alltid skal prøve etter en slik situasjon som hos deg, er å få oversikt om hvordan det er der og da på disken.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...