Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Jepp. Ubuntu 10.10 Har mountet alt av partisjoner nå. (To interne, en ekstern. 5 partisjoner.) Ser alt som je så før Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 20 min - igjen. Beklager det, så er ikke kravstor andre veien heller Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Flott, gir sudo fdisk -l noe output nå? Vi er interessert i linux' navn på den disken windows ligger på, slik at vi kan skrive booten din. Det skal vel i teorien være mulig å legge grub på en annen disk igjen, men det blir bare tungvindt. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Den heter "Windows7" altså ikke selve disken men partisjonen.. regner med det er det du mener Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Javisst, men jeg er ute etter /dev/sdX(der X er en bokstav)-IDen. Eventuelt hvordan den kjennes igjen av grub, slik at du kan installere med install (hd0) Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Hmm.. ser i "computer", og klikker da på egenskaper på windows7, finner ikke noe der. Har også sett i dev mappa i home eller om det var system. Hvordan finner jeg ut bokstaven/tallet? Og fortsatt bare enkeltplog som output med sudo foran Endret 20. desember 2010 av Ron Burgundy Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Gjennom sudo fdisk -l Nå som de er mountet bør noe ha skjedd. wait, er du i windows? Eller har du bare satt opp keymap? Eller en annen maskin, kanskje. Endret 20. desember 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Lurer på om en annen fremgangsmåte er bedre. Det vi egentlig ønsker er at windows skal reparere sin egen installasjon. Kanskje det greieste hadde vært å få på plass et windows install-medium og boote fra det, for så å fikse den ødelagte installasjonen. Vet ikke hvor godt grub lever uten en /boot å lese fra. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 For å si det rett ut: har stoppet å google uttrykk i linux, blir lettere sinnsforvirret. Sitter på rett maskin på ubuntu live cd 10.10. Keymap trenger jeg en liten forklaring på. Eller evt hvordan jeg gjør noe med det Okei, så den siste der nå. Jeg er helt blank her, men kanskje det er like bra Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Eh, keymap = tastaturoppsett. Siden du plutselig har æ-ø-å-tilgjengelig. :> Og jeg ser at det er lett å gå seg vill i en jungel av uttryk. Ok, bare for sikkerhets skyld: I terminal: sudo grub grub > find /boot/grub/stage1 grub > root hd(?.?) grub > setup (hd?) ---- Prøv dette. Om det ikke tar deg noen vei skal jeg se videre. Endret 20. desember 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Okei Ja, slik ja. Ja har en maskin til her som jeg sitter og googler på, samt oppdaterer diskusjon.no med. (skriver litt her og der) (Den med keymap var svakt av meg, huff) Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Legger ved denne Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Du trenger et mellomrom mellom "find" og "/boot" Bytt ut spørsmålstegnene med det du får tilbake fra den første kommandoen. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Da får jeg error 15: File not found :S Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Det får jeg også, til og med i mitt installerte Arch. Der finner jeg riktignok stage1 rent fysisk, da. Du har ikke tilgang på en windows-DVD? Trenger ikke være din, trenger ikke nøkkel (så i verste fall kan du seile litt, YARR). Ellers skal jeg fortsette å se på det og se hva jeg finner ut av. Endret 20. desember 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Må si det mens jeg hsuker det, takk for hjelpsomheten! Har Windows 7 Professional english lovlig gjennom skolen med brukt nøkkel, kan bruke min egen nøkkel som står på maskinen da? Men på denne som skal fikses har jeg norsk home premium. Ønsker egentlig fortsatt å ha norsk home premium Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Prøv i en terminal (altså $, ikke grub >) å skrive grub-install /dev/sda og se hva som kommer. En random windows-disk holder. Vi skal bare ha et verktøy fra den, ikke selve installasjonen. Endret 20. desember 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 No such file or directory..... does not have any corresponding BIOS drive. Skal se om jeg finner win7 disken jeg Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Om du starter opp fra den vil du få en repair install-mulighet. Det bør fixe bootloaderen din. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Da går jeg for det. Er borte i hele moren, tar opp igjen tråden om et par dager, kanskje senere, om ikke disken løser problemet. Setter den som løst hvis det llser seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå