Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Får ikke bootet windows, bare fra linuxlivecd, harddisken er IKKE gåen

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle prøve meg litt på linux. Installerte på egen partisjon, men senere formaterte jeg samme partisjonen i windows. Da fikk jeg aldri bootet igjen.

Det tidligere bilde jeg fikk (i bios?) med valg av operativsystem var fem valg nedover tror jeg, hvorav det egentlig bare var to valg.

(Hadde jo bare windows 7 og linux, to og to betydde det samme, prøvde selv)

Nå kommer ikke det valget, og rett etter at den kan boote opp fra cd står det bare en feilmelding med noe med GRUB.

Kommer meg inn med livecd, og alt annet ligger som det skal på alle partisjoner.

Så noen som kan hjelpe meg? Hehe. Er virkelig avhengig av maskinen nå, dumt av meg men.

Fikk ikke noe windowsplate med pc'n heller, har bare "gjenopprettet fabrikkinstillinger" før da jeg har "formatert".

Setter STOR pris på all hjelp! :)

Endret av Ron Burgundy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg tippe er det grub som har blitt borte (med formateringen), som gjør at du nå ikke har et fungerende master boot record.

Om du ikke har noen windowsplate kan du strengt tatt installere grub som bootloader (det den egentlig gjør er å peke deg videre til Windows sin som antagelig fortsatt funker) uten et påfølgende linuxsystem. Så får du bare grub til å sende deg rett inn i Windows. :)

Lenke til kommentar

Okei, kan sikkert rimes :)

Kan ikke noe om det som skjer utenfor windows gitt...

Kunne du hjulpet meg med en liten steg for steg evt en forklaring på hva jeg skal gjøre?

Er dette noe som kan gjøres via livecd som står i nå?

:)

(PS, hvis dette går får du mange fine pakker i år)

Lenke til kommentar

Klart jeg kan, hvertfall så godt som mulig.

Først og fremst:

http://sourceforge.net/projects/grub4dos/

For det andre:

Bare en liten bit av grub ligger i MBR, resten ligger i /boot på linuxinstallasjonen, den du altså ikke har. Allikevel tror jeg det skal være nok til å få deg i Windows. Siden bootloaderen din ser ut til å være ødelagt allerede tror jeg ikke det skal skade. Allikevel, vit at du gjør dette på eget ansvar.

Nuh:

Start en LiveCD, sørg for at du har rootilgang (dette er vanlig, så bør ikke være noe problem).

(sudo) grub. Dette starter en grub shell session, og du vil se ">"

> find /boot/grub/stage1 (om jeg har skjønt det rett trenger grub nå disse filene for å installeres til MBR. De skal nå ligge i RAM.

> root (hd?.?) (her skal du skrive inn resultatet fra den over.

------

og så, til slutt:

setup(hd0) <----- Dette er disken du vil boote fra.

quit.

------

Du er ferdig! Restart og sjekk om det funker. Gi tilbakemelding!

>

Lenke til kommentar

Det går bra, skal prøve å forenkle.

Nei, du får ikke kjørt .exe-filer i linux (eller jo, gjennom wine eller slikt, men det er til en annen gang), men om du skulle ønske å ha en windowskontrollert grub har du muligheten der.

Det jeg skrev skal inn i en terminal, ja. Hvilket første steg? Jeg går ut ifra at du fikk opp liveCDen, så jeg må gå ut ifra at det er "grub" der du sliter med. Er det det?

Edit: Utover det anbefaler jeg selvsagt å prøve linux igjen. :) Men var det ikke for deg så var det ikke for deg.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Hehe, har lekt meg mye med linux før :) Og funker bra, men skulle vaske jula inn med å rydde opp på pc'n. (Med mye mener jeg ikke terminal, men pek, klikk, juster instillinger og lek type som i windows)

Ja, skriver fra livecd. Men i terminal skriver jeg "grub", ingenting skjer.

Prøvde også "(sudo) grub", samme resultat..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...