HOK Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Hei, Har begynt å trene igjen etter en tids avbrekk. Grunnet kneproblemer var jeg hos ortoped for noen uker siden, og han sa at for å bli sterkere så skulle man trene med få reps, og mye belastning. Programmet går ut på at jeg trener to uker med 12x2, to uker med 10x2, to uker med 8x2 og så seks uker med 4-6x4. Dette er motsatt av det jeg alltid har hørt; at man stort sett blir sterkere av å ta mange repetisjoner, type 12x3. Så det jeg lurer på er om jeg da kan benytte meg av dette programmet på resten av kroppen, ikke bare bein, for å bli sterkere? Er ikke veldig gira på å se ut som en bodybuilder, men trene kroppen til å bli generelt sterk slik at jeg kan bli kvitt skadene og holde meg unna skader i tiden fremover. -Kis Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Lurer egentlig litt på det samme. Hvis jeg ikke har skjønt feil så er det best med få rep med stor belastning.. 3 serier feks, noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Få reps med mye vekt er nok veie å gå for å bli sterkere ja, 5x5 med baseøvelser er fint for å bygge styrke. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Hvordan er det egentlig å trene markløft i forhold til relativt hardt benprogram 3 ganger i uka? Har aldri trent markløft før, og vet ikke helt hvordan den øvelsen er på bena. Trener knebøy, benpress og leg extensions 3 ganger i uka, med program som beskrevet i første post. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Markløft er mer en helkroppsøvelse enn bare ben, den styrker rygg, ben armer osv. Det burde nok gå bra å kombinere med benprogrammet. Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Om jeg hadde hatt kneproblemer, og om jeg ikke hadde hatt det, ville jeg droppet leg extensions. Eric Cressey om leg extensions på T-Nation Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Om jeg hadde hatt kneproblemer, og om jeg ikke hadde hatt det, ville jeg droppet leg extensions. Eric Cressey om leg extensions på T-Nation Det er det treningsprogrammet jeg har fått fra ortopeden, og velger å tro at han vet best hva angår akkurat det som er galt med knærne mine. No offence intended. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 5x5 er imo en av de beste mellomtingene av mange og få reps. Selv varierer jeg litt.. 5x5. 4x4 og gjerne 8x3set til tider. Men du går ikke feil med 5x5 ihvertfall. Tren markløft, men du trenger ikke mer enn EN økt i uken ca. Det er en hard øvelse som tærer veldig på kroppen. Dermed nok å trene det ca en gang i uken. Det er derfor mange programmer har bare 1x5 markløft en gang i uken i programmene, fordi det ikke trengs mer dersom du har et bra sammensveiset program ellers Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Om jeg hadde hatt kneproblemer, og om jeg ikke hadde hatt det, ville jeg droppet leg extensions. Eric Cressey om leg extensions på T-Nation Det er det treningsprogrammet jeg har fått fra ortopeden, og velger å tro at han vet best hva angår akkurat det som er galt med knærne mine. No offence intended. Bare det at ortopeden din ikke gir noen øvelser for hamstring, sier vel hvor mye han kan. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Nå skal ikke jeg si at du ikke kan noe om dette, det har jeg ikke noe grunnlag for å si. Men i dette tilfellet velger jeg å sette min lit til en ortoped istedet for en tilfeldig bruker på et nettforum. Så da jeg ikke har fått noen øvelser for hamstrings, så velger jeg å tro at jeg ikke trenger det. 3 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Ville holdt på den tanken.. Mange som tror de kan så mye mer enn utdannede personell som har brukt årevis på å utdanne og spesialisere seg i et felt ved hjelp av forskning og vitenskap. 1 Lenke til kommentar
UaeX Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Antall kan variere, men programmet jeg har hentet inspirasjon fra nå kjører 9-12+4*x. Det fungerer fint og jeg har hatt fin progresjon. (Kanskje skadet ene skuldra, men det er nå så ^^) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå