-kate Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Hvis du har et anlegg med to stopp og to start brytere, noen som vet ka vi skal stille motorvernet inn på og hvilken sikring man skal ha? takker for svar Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Hvis du har et anlegg med to stopp og to start brytere, noen som vet ka vi skal stille motorvernet inn på og hvilken sikring man skal ha? takker for svar Det eksisterer litt forskjellige meninger om innstilling av motorvern. Noen mener det skal stilles inn på nominell strøm, andre på faktisk strøm (som kan være langt i fra den nominelle). Jeg har alltid pleid å legge det ca 10% over faktisk målt strøm i maksimal normallast. Da tar du høyde for litt lagerslitasje og annen økning i strømmen, og får utløsning ved unormalt høy strøm. Sikringen er kortslutningsbeskyttelse, og kan med fordel legges på 3-5 ganger motorstrømmen, men det må kvalitetssikres med karakteristikk vs motorvernet (husk at den må være treg nok til å ikke løse ut startstrømmen, som ofte er ca 7 ganger motorstrøm). Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Motorvernet skal stilles inn på målt strøm ved vanlig gang/med last. Sikring skal dimensjoneres etter Ib ≤ In ≤ Iz Ib = Belastningsstrøm In = Vernets grense Iz = Kabelens strømføringsevne. Endret 20. desember 2010 av BigJackW Lenke til kommentar
-kate Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 hvis eg ikke har noen av de tallene som eg trenger for å dimensjonere kabelen slik at eg finner ut ka den skal stilles på, kordan finner eg det da ut? xD Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Nominell strøm står på merkeskiltet til motoroen. Faktisk strøm kan du måle med eit amperemeter etter at motoren er ferdig tilkobla. Lenke til kommentar
-kate Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 noen som vet forskjellen på vanlig motorvern og termisk motorvern? :S Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Eit vanleg motorvern er eit termisk motorvern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå