Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 i5 er nokså svak på Cataclysm. Det går betydelig bedre på i7 enten det er for LGA 1366 eller 1156. CPU Scaling: Intel Jeg ville nå si i5 (760) er relativt kraftig i forhold til andre alternativer i samme prisklasse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Endret litt på i7 oppsettet, byttet fra GTX 580 til GTX 570 pga. ytelse forskjellen er ikke verdt å betale 1500,-, dette mest Dustin's feil ^^, Byttet samtidig til nytt HK (venter forsatt på Sabertooth -_-) og endret kabinett til Corsair 700D som koster latterlige 1119,- kroner! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Da er det med forbehold om at WoW: Cataclysm skalerer betydelig ut over 2 kjerner på i5 7xx. 760 er i tillegg klokket lavere ut av boksen enn 6xx. Phenom II skalerer en god del fra 2-3 kjerner, men etter hva jeg har sett er skaleringen fra 2 til 3 kjerner minimal både på i7 og i5. Man bør ikke overdimmensjonere skjermkortet sammen med en i5 760 for man er fremdeles CPU-begrenset med 980x. Endret 22. desember 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Da er det med forbehold om at WoW: Cataclysm skalerer betydelig ut over 2 kjerner på i5 7xx. 760 er i tillegg klokket lavere ut av boksen enn 6xx. Phenom II skalerer en god del fra 2-3 kjerner, men etter hva jeg har sett er skaleringen fra 2 til 3 kjerner minimal både på i7 og i5. Man bør ikke overdimmensjonere skjermkortet sammen med en i5 760 for man er fremdeles CPU-begrenset med 980x. Skalerings forskjellen er fra 2 til 3 kjerner er minimal på både i7 og i5, i forhold til AMD, men vist vi ser på FPSen som produseres fra de 2 forskjellige produsentene, så ser vi at Intel gir høyere tall, selv om AMD kanskje bruker de ekstra kjerne bedre. In the end så er det FPSen du får som bestemmer spillbarheten, ikke hvor bra spillet skalerer på flere kjerner. Iallefall for min del Anandtech har en grei tabell på dette: http://www.anandtech.com/bench/CPU/62 AMD's flaggskip ligger rett i overkant av i3 540. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 1100,- for 700D? Fantastisk. Det er rett og slett en løp og kjøp pris. Jeg skulle gjerne sett tester som blir tatt i forhold til raid sammenhenger (25-man), da dette klart er den mest krevende delen av spillet. Om vi ville sett en annen trend da er litt vanskelig og si, men er vel ikke alltid like lett å få med disse test personene på noe sånt noe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Jeg skulle gjerne sett tester som blir tatt i forhold til raid sammenhenger (25-man), da dette klart er den mest krevende delen av spillet. Om vi ville sett en annen trend da er litt vanskelig og si, men er vel ikke alltid like lett å få med disse test personene på noe sånt noe Raids er kanskje ikke det mest krevende (dalaran på feil tidspunkt før cata ), men det er iallefall da du minst trenger lagg o.l. Ser at GTX 580 kom på lager hos Dustinhome til under 4000 nå, endret i7 rigen, igjen. Er iallefall helt fornøyd med den sånn som den er nå. Til de som lurer, så satser jeg på å få endret oppsettene til SB når det kommer, men vil tro det blir vanskelig å gi noen hardtslående fakta mtp lite referanse hvor SB er testet i WoW. Heldigvis ikke store arkitektur endringene, så forhåpentligvis troner Intel videre i WoW. Endret 22. desember 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Da har jeg gått igjennom alle byggene dine og vil applaudere deg for godt arbeid. Ville kanskje byttet ut Corsair Force med OCZ Vertex 2, ettersom det har vært ganske mange feil på førstnevnte med tilfeldige BSOD. Jeg har ikke funnet fram til noen annonseringer om at dette har blitt fikset, og i følge mange brukere modererer Corsair fortsatt forumene deres med en del sensur for å ta vekk den verste støyten. Jeg har egentlig litt lyst til å høre med GullLars før jeg sier noe endelig, men tenkte jeg bare skulle dele den lille biten uansett. Ellers synes jeg det er på tide at du anmoder at tråden blir klistret i WoW-forumet. Det har den fortjent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Ser ut som det er noe problem med BSOD på Corsair's force serie, selv etter nyeste firmware (2.0) opplever folk spesielt at etter hvile/sleep mode at pcen får BSOD. Skal få byttet SSDene. Ellers takk for støtten, har du noen tips for å gå frem for å den som sticky i WoW-forumet? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 For mine klistrede tråder har jeg kontaktet en administrator. Enten TSP eller Dotten. Bare beskriv trådens hensikt, og ta gjerne med at Maccan og jeg, som eier av de generelle byggetrådene, støtter forslaget. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Kanskje Malvado som er innom tråden kan gjøre noe med det? ^^ Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Kanskje Malvado som er innom tråden kan gjøre noe med det? ^^ Nope! Er kun en liten veileder, så dere må nok ta det hele med noen som har litt mer "powas" enn jeg har. Tråden ser bra ut, men når det gjelder Cpu oppsettet så må man huske at Amd ikke alltid kommer så ille ut på andre spill, skal man selvsagt KUN spille wow så er dette oppsettet helt greit, men bruker man pcen til mer en kun spilling så bør man vurdere også Amd selv om man kan tape litt Fps. Uansett så er det poengløst i mine øyne å satse på en dual core i dag siden en 4 kjerners eller 6 kjerners er relativt billig og yter bra. Skjermkortmessig så stiller faktisk både 6950 og 6970 bra opp i forhold til prisklasse så jeg hadde nok ikke hoppet over disse ved en eventuelt vurdering av andre oppsett for de som spiller mer enn kun Wow. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Det er poenget med tråden. Maccan og jeg har begge klistrede tråder som tar for seg problemstillingen du fremstiller. Denne tråden spesialiserer seg på å få god ytelse i World of Warcraft, og derfor ønsker vi den altså stiftet i spillforumets egen WoW-del. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Det er poenget med tråden. Maccan og jeg har begge klistrede tråder som tar for seg problemstillingen du fremstiller. Denne tråden spesialiserer seg på å få god ytelse i World of Warcraft, og derfor ønsker vi den altså stiftet i spillforumets egen WoW-del. Har prøvd meg på litt magi her og dere skal ikke se bortifra at tråden mystisk blir teleportert over til spillforumet om terningkastet slår ann Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 i5 er nokså svak på Cataclysm. Det går betydelig bedre på i7 enten det er for LGA 1366 eller 1156. CPU Scaling: Intel Problemet er vel at et i7 oppsett koster langt mer enn et i5? Sitter selv på et solid i7 oppsett og er svært fornøyd med dette, men er også i prosessen med å sette sammen en grei PC til WoW-gaming for en veninne. Den økte cachen til i7 er visstnok det som gir den et såpass stort fortrinn i WoW (ut ifra kommentarer og liknende på Tom's hardware), men i5 gir jo ikke akkurat dårlig ytelse heller? Lenke til kommentar
War Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Hvor mange cores bruker wow på en cpu? Får man bedre ytelse med quad VS duo, eller 6 vs 4 osv. Jeg kan jo kjøre wow på min 12/(24 HT)core-maskin og sjekke om jeg får tid. Endret 23. desember 2010 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Hvor mange cores bruker wow på en cpu? Får man bedre ytelse med quad VS duo, eller 6 vs 4 osv. Jeg kan jo kjøre wow på min 12/(24 HT)core-maskin og sjekke om jeg får tid. Der var tråden flyttet og sticka! Takk for hjelpen! Beklager sent svar, men er vel unnskyldt i disse juletider WoW er et 2 trådet spill, det vil si at det max benytter seg av 2-kjerner, til en hver tid. Dette kommer også relativt godt frem i testen til tom's hardware at cpu scaling over 3-kjerner er dårlig, spesielt på Intel. Som det viser i benchen til anandtech, så ligger intel's raskeste 2-kjerner helt i toppen med toppmodellene med 4-6 kjerner, men det er ofte andre ting som spiller med (f.eks. cache) som gjør at ofte de cpuene med flere kjerner kommer bedre ut. Utover det så blir det nok bestilt et Sandy Bridge (forhåpentlig vis 2600k) + GTX 560 bygg i januar (vist ikke prisen blir for høy), skal få testet dette skikkelig i WoW :-) Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 WoW har vært 3-trådet siden versjon 3. Nå er de oppe i versjon 4.0.3 WoW kan adressere 32 kjerner og benytte inntil 3 av disse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 WoW har vært 3-trådet siden versjon 3. Nå er de oppe i versjon 4.0.3 WoW kan adressere 32 kjerner og benytte inntil 3 av disse. Mente også at det var 3, prøvde å lete meg frem til kilden, men alt jeg fant var 2 kjerner. Muligens det var fra gammelt av. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Sansynlig at det med 2-tråder var fra gammelt av eller rett og slett feil i kilden. Har vært over gjennomsnittlig interessert i dette i forbindelse med å kjøre 5 instanser av WoW på én PC. Jeg har ikke satt meg så godt inn i endringene fra versjon 3 => 4, men det virker som de største endringene er knyttet til rendering og støtte for DX11. Synes det er å ta kraftig i at de nyere 2-kjernene er helt oppe i toppen med Gulftown (hexacore). Etter mine egne erfaringer (har prøvd det meste i konsumentsegmentet til Intel de siste 3 årene) så er 980x så langt foran i en klasse for seg at dersom man ikke skal ta det helt ut kan man liksågodt beholde en 3 år gammel overklokket Core2 E8XX og kjøpe til et mellomklasse-grafikkort med støtte for DX11 og en SSD. Ikke at 980x er perfekt, da man fremdeles er CPU-begrenset med et high end grafikkort (les: GTX 480 / 580), men den er likevel eksepsjonelt mye bedre enn øvrige prosessorer. Raiding / PvP / multiinstancing bør være spesielt viktig for at kostnaden for 980x kan forsvares. De fleste treffer spikeren på hodet ved å kjøpe i7 950 og overklokke denne til 3.8-4 GHz. Sammen med et 1366 hovedkort til 1500 kr og 3x2 GiB DDR3 12800 (1600 MHz) CL9 koster basen i maskinen ca 4500 kr. Man kommer godt under 10k selv med greit grafikkort og SSD. Fire kjerner eller mer er anbefalt for de som skal kjøre flere instanser av WoW på én PC, selv om det kjører greit på 2-kjerner så lenge man ikke er i by eller område som er overfylt av spillere osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Skal ærlig innrømme at jeg ikke har tatt hensyn til multitasking av opptil flere instanser, men i den form at jeg ikke har det, hevder jeg forsatt at 2-kjerner cpuer, hevder seg helt der i toppen. Slik som jeg ser det er den største flaskehalsen ved kjøringen av 5 instanser, personen bak tastaturet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå