Gå til innhold

Vil vitenskapen alltid gå fremover?

sandbobla

Anbefalte innlegg

For 400 år siden var det ingen vitenskap*. Man kan spørre seg hvorfor. Var det bare tilfeldig, eller var det inntil da noe nødvendig som ikke var på plass enda for at vitenskap skulle eksistere?

I dag tar mange det for gitt at vitenskapen alltid vil gå fremover, men er det nødt til å være sånn?

Hva skal til for at vitenskapen skal fortsette å gå fremover? Hva må være på plass?

*Moderne vitenskap regnes for å ha oppstått på 1600-tallet, da det ble utviklet teknikker for å fremskaffe objektiv erfaringsbasert kunnskap, i steden for kun å søke kunnskaper gjennom religiøse tekster, spekulasjoner og filosofiske klassikere.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap

Endret av sandbobla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

For 400 år siden var det ingen vitenskap. Man kan spørre seg hvorfor. Var det bare tilfeldig, eller var det inntil da noe nødvendig som ikke var på plass enda for at vitenskap skulle eksistere?

I dag tar mange det for gitt at vitenskapen alltid vil gå fremover, men er det nødt til å være sånn?

Hva skal til for at vitenskapen skal fortsette å gå fremover? Hva må være på plass?

Selvfølgelig vil den alltid gå fremover, i det siste århundret har vi gjort et fremskritt som er mye større enn hva vi har gjort på flere tusen år. Fremgangen er overproporsjonal inntil videre. Dette kan man enkelt se på i epokene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil den alltid gå fremover, i det siste århundret har vi gjort et fremskritt som er mye større enn hva vi har gjort på flere tusen år.

Jeg snakker ikke om teknologiske fremskritt, men om vitenskapelige. Det er fullt mulig å ha en teknologisk utvikling selv om vitenskapen står i ro.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår det riktig så vil jeg si nei. Metodene som er plass i vitenskapen i dag, og hvilke krav som stilles til hva som er vitenskap, er såpass gode at jeg tror vi har endt på ett endelig system. Forbedringspotensialet ligger nok i bedre og mer nøyaktige verktøy, raskere klare å luke ut/lukke blindveier og andre "feilsteg".

Lenke til kommentar

Alltid? Evig og alltid? Nei.

Men jeg tror vitenskapen vil gå fremover i flere tusen år. Vi har også kommer ekstremt mye lenger i vår forståelse av universet nå enn for 400 år siden. Hvordan ting henger sammen og hvordan ting ikke henger sammen. Vi kommer stadig over problem som vi ikke har svar på. Det er en grunn til at de brukte så mange år og ressurser for å utvikle LHC i Cern, og hvor mye som blir lagt inn i kvantemekanikk. Vitenskap er veldig viktig å fokusere på, og selv om det kan virke som om vi vet mye, er det mye mye mye mer vi ikke vet. Spesielt angående universet og andre planeter.

Teknologi er også endel av vitenskap. Og der har det skjedd mye bare de siste ti årene!

Lenke til kommentar

Vi har også kommer ekstremt mye lenger i vår forståelse av universet nå enn for 400 år siden.

Men det har skjedd lite på vitenskapsfronten de siste 50 år.

Teknologi er også endel av vitenskap. Og der har det skjedd mye bare de siste ti årene!

Teknologi er anvendt vitenskap.

Lenke til kommentar

Hva er "fremover"?

At man avdekker flere sannheter om universet.

Da er det snakk om kunnskap og forståelse. Vil si meg veldig enig med mas222, men med noen modifikasjoner. Kan vi utelukke at det ikke kan skje globale katastrofer o.l. som vil sette oss flere hundre, kanskje tusen år tilbake i tid teknologisk? Hvis nei, så tror jeg ikke menneskeheten klarer å vedlikeholde/opprettholde kunnskapen og teknologien, slik at mye må gjenoppdages på ett senere tidspunkt. Da går det ikke alltid fremover. Men gitt at menneskeheten lever lenge nok, så skulle det være mulig å avdekke alt. Men det er nok hindringer i veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...