anaconda Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Hei Har fått store problemer med å få sove. Selv om jeg legger meg til fast tid og står opp til fast tid. Nå har jeg i snart 1 uke ligget våken hver eneste natt. Får ikke sove før det er morgen. Så det har bare blitt noen få timer søvn. Blir da kjempetrøtt på dagen, men holder meg oppe til kvelds. I går skjedde det samme. La meg kl 22 (var dødstrøtt), fikk ikke sove. Kl 24 sto jeg opp og spurte mamma. Hun hadde fått noe sovemedisin fra mormor. Jeg tok av den, og da fikk jeg endelig sove. Sov hele natta, og våkna kl 6. Deilig å få sove igjen. Så er spørsmålet mitt: Er det lett å få sovemedisin? Kan jeg bare ringe legen, forklare problemet, at jeg ikke klarer å sovne, så skriver han ut? Mamma skal uansett ringe sin lege å få sovemedisin, da hun har samme problemet. Hun sier at det kommer av mørketiden. Men jeg hadde lignende problem i sommerferien. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Ut fra det jeg har erfart er leger svært skeptiske til å skrive ut sovemedisiner, særlig til yngre personer. Man skal ha omfattende søvnvansker før slike legemidler vurderes. Dog finnes det et preparat som heter Melatonin (Circadin) som du ganske sikkert kan få prøve. Dette skiller seg fra de klassiske sovemedisinene da Melatonin er et naturlig hormon som kroppen produserer selv - legemiddelet bare tilfører en ekstra mengde. Fordelen er at medikamentet ikke er vanedannende (noe vanlige sovemedisiner ofte er), det har få/ingen bivirkninger og det gjør en ikke trøtt/sløv dagen derpå (noe vanlige sovemedisiner også ofte gjør). Ulempen er at effekten er varierende og det setter krav til at du følger gode søvnrutiner for at det skal virke. Det er også et preparat som kun hjelper en med å sovne, og ikke hjelper dersom en er plaget med avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Det at melatonin er et naturlig hormon betyr ikke at det ikke er vanedannende, snarere tvert imot. Når kroppen får tilført mer av naturlige hormoner har egenproduksjonen en tendens til å synke. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Det er veldig mange ting som kan påvirke søvnen. Hvis du har et normalt kosthold og legger deg til vanlige tidspunkt, og står opp til nogelunde samme tid, men allikevel har trøbbbel med å falle i søvn, ville jeg nok tatt en tur til legen. Forskjellige leger har forskjellige terskler for å skrive ut medisiner, men om du er 18 eller eldre, kan det hende at legen din foreslår Zopiclone(Imovane). Det er en effektiv sovemedisin, men det er vanlig å få en jævlig ettersmak i munnen dagen etterpå. Zolpidem (Stilnoct) er min "favoritt", da denne har en kort halveringstid, og heller ikke gir den vonde smaken i munnen. Det finnes også andre medisiner som også kan brukes som innsovningmedisin, blant annet Nitrazepam (Apodorm), Oxazepam (Sobril), Diazepam (Valium, Vival, Stesolid) og Flunitrazepam (Rohypnol), men disse går under en type medisin som kalles Benzodiazepiner og er svært vanedannende, så du vil med stor sannsynlighet ikke få tilbud om noen av disse ved første konsultasjon. Legen vil kanskje foreslå Vallergan, men mine erfaringer med dette preparatet er veldig dårlig, fordi jeg ble slapp som F dagen etterpå. Må også nevne at det er lett å bli avhengig av zopiclone og zolpidem også. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Av erfaring vil jeg nevne at sobril ikke er den beste innsovningsmedisinen. Du blir fort tilvent og da mister den effekten. Det er sjelden leger skriver ut dette for innsovning. Med rett. Lenke til kommentar
majiiis Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Sobril skrives vel kun ut til angstpasienter? Samme gjelder andre benzodiazepiner. Circadin er et veldig godt alternativ, men som sagt krever det streng og stabil søvnhygiene. Bruke circadin før med god effekt, men har sluttet nå. Har brukt vallergan, og så lenge du holder deg på lavest mulig effektive dose skal du ikke bli slapp dagen derpå. Vallergan er egentlig antihistamin, så kan med fordel brukes hvis du i tillegg er allergisk (f. eks sliter med søvnen i pollensesongen også). Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Benzodiazepiner er hovedsakelig angstdempende ja, men jeg har selv fått utskrevet Apodorm for søvnproblemer. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Som andre forumbrukere, og leger, er jeg skeptisk til bruk av hypnotika (som zolpidem eller zopiclone) eller benzodiazepiner ettersom symtomene medisinene motvirker gjerne forekommer i enda større grad om man skulle slutte å bruke dem. Det er vel dette man kaller avhengighet. Jeg er usikker på hvordan melatonin forholder seg til nevnte medisiner på dette området, men jeg tror det er verdt å undersøke, da inntak av hormoner (eller prekursorer til hormoner) vanligvis regnes som mer "uskyldig" enn bruk av medisiner som virker direkte på de aktuelle reseptorene. Det jeg ville spør deg om, dog: Har du forsøkt å kjøre en real treningsøkt før sengetid? Helst utholdenhetstrening av noe slag? For meg gjør det underverk. Edit: Siterte post; var ikke meningen. Endret 21. desember 2010 av Shulgin Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg er usikker på hvordan melatonin forholder seg til nevnte medisiner på dette området, men jeg tror det er verdt å undersøke, da inntak av hormoner (eller prekursorer til hormoner) vanligvis regnes som mer "uskyldig" enn bruk av medisiner som virker direkte på de aktuelle reseptorene. Det regnes som mer uskyldig fordi folk ikke har peiling, ikke fordi det gir mindre problemer enn kunstig medisin. "Naturlig" høres så snilt ut. Men det er jo slett ikke naturlig å ta hormoner i tablettform. Jeg anbefaler heller et antihistamin (Vallergan/Atarax/etc). Det er kunstig, men ufarlig. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg slet også veldig med å sovne og lå mye våken. Legen skrev ut noen piller til meg, men det hadde liten eller ingen virkning. Det løste seg derimot etter at jeg mer eller mindre tilfeldig begynte å ta magnesiumtilskudd på ca. 600 mg pr. dag fordelt på morgen middag og kveld. (Det kan virke lakserende hvis man tar alt på en gang, så fordel det utover dagen så mye som mulig) Etter et par-tre uker var alt som normalt, samt at jeg følte meg generelt bedre, men det siste er vondt å sette fingeren på da det selvsagt kan komme av bedre nattesøvn Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 http://www.lommelegen.no/sovn/ Trinn 1 søvnhygiene Trinn 2 stimuluskontroll Trinn 3 søvnrestriksjon Trinn 4 kognitiv terapi Trinn 5 avslapningsteknikker Prøv dette først. Man blir lett avhengig av sovemedisin og det har (som alle medikamenter) bivirkninger. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Vallergan, Phenergan o.l er helt ypperlig søvnmedisin. De varer ganske lenge, du må kanskje ta dem et par timer før leggetid. I motsetning til rene innsovningsmedisiner funker de hele natta - og litt utpå dagen, så det tar noen gangers bruk før den litt tunge følelsen i kroppen slipper taket når du står opp. Ikke vanedannende. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Før man eventuelt begynner å ta medikamenter bør man finne årsaken til problemet. Er det så enkelt som at man mangler f.eks magnesium lønner det seg å få orden på det i første omgang. Enten via kosttilskudd eller kosthold. Her kan sikkert legen ta noen prøver. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Bruker selv Melatonin, det funker veldig bra. prøvde Vallergan først, men fikk så jævlig hangover av dem så bytta. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Før man eventuelt begynner å ta medikamenter bør man finne årsaken til problemet. Er det så enkelt som at man mangler f.eks magnesium lønner det seg å få orden på det i første omgang. Enten via kosttilskudd eller kosthold. Her kan sikkert legen ta noen prøver. Lite magnesium slår ofte ikke ut på prøver, fordi prøvene tester om man har magnesiummangel. Men kroppen er så smart at om den begynner å få lite så strammer den inn forbruket for å forhindre at det blir tomt. Derfor er magnesiummangel skjelden, men man kan likevel ha nytte av ekstra magnesium for å fungere optimalt. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Det var Imovane jeg fikk hos mormor. Den funket bra. Sovnet og fikk sove hele natten. Ringte legen og fikk resept på imovane nå. Ser det er noen som nevner magnesium. Jeg tar faktisk magnesium/kalsium tilskudd, men det hjelper ingenting mot søvnproblemene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Ser det er noen som nevner magnesium. Jeg tar faktisk magnesium/kalsium tilskudd, men det hjelper ingenting mot søvnproblemene. Det hjelper ikke hvis du tar det sammen med kalsium. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Hvorfor? Jeg tåler ikke melk, og tar derfor kalsiumtilskudd. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Hvorfor? Jeg tåler ikke melk, og tar derfor kalsiumtilskudd. Fordi magnesium brukes til mange ting i kroppen. En av de tingene er benbygning (sammen med kalsium). Når du tar kalsium og magnesium bruker kroppen det så du får sterkere benbygning. Problemet er at sterkere benbygning ikke gjør at du sover bedre. Du kan f.eks. ta kalsium og magnesium til middag, og så en ny dose magnesium til kvelds. Da vil du få i deg så mye magnesium at det er "umulig" at alt brukes til benbygning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå