Gå til innhold

Brokobling av forsterker, for lite watt til høyttaler?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har Cerwin Vega CLS 215, en Cerwin Vega 2.6kw effekt forsterker og en Harman Kardon AVR 330. i helgen tok jeg en test å satte cerwin vega forsterkeren i brokoblet modus så jeg fikk all effekten ut på 1 kanal, å koblet den ene høyttaleren til den kanalen å så gjikk der en høyttaler kabel fra den høyttaleren til den andre. det funket fint, men da fann jeg ut at da kunne jeg ikke skru like høgt opp volumet sånn som før jeg satte den i brokoblet modus, for da begynte det å skrape, skyldes det at forsterkerene ikke klarer å opprettholde kontinuerlig kraft til høyttalerene? å visst det er det som er grunnen, ville de da ha ordnet seg om jeg hadde kjøpt en: CERWIN-VEGA CXA-10 Effektforsterker å koblet den sammen med Cerwin Vega 2.6kw som jeg da har fra før?

 

Takk for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kobler sammen 2 høyttalere blir det forskjellig impedans. Ved parallell kobling blir det halve impedansen, ved seriekobling blir det dobbelt.

En forsterker vil gi mer effekt ved lavere impedans. Forutsatt at forsterkeren takler impedansen.

Har du 4-ohms høyttalere bør du ikke parallellkoble, mange forsterkere tåler ikke 2 ohm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...