Gå til innhold

Får ikke Dolby Digital / AC3 / DTS lyd med SPDIF fra PC

Anbefalte innlegg

Jeg har digital SPDIF utgang på PC fra et Avance AC97 lydkort og en Sony receiver STR-DB780 som har coax digital inngang, kjøpt ny coaxial digital kabel også, men jeg får kun "Pro Logic" lyd på filmer fra PC med Windows XP.

Får fint Dolby Digital osv på DVD filmer med stuespilleren, men jeg får ikke Dolby Digital / AC3 / DTS lyd med SPDIF fra PC. Det som vises i receiver displayet er "Coax", "Pro Logic" og "PCM 48 khz". Jeg ville anta at hvis receiveren tolket signalet riktig så skulle det stått "Dolby Digital" i displayet som ved filmavspilling på DVD stuespilleren.

Jeg har testet med DivX/XviD/Mpeg filmer og MP3 filer som er spilt inn i DD / AC3 osv i Mediaplayer og PowerDVD, men får kun "Pro Logic" lyd ut. Har satt PowerDVD til "use SPDIF" som lydutgang men vet ikke hvordan dette stilles i Mediaplayer. Vet noen? Må noe stilles under lyder i kontrollpanel også? Takk for tips...

Mvh,

Morten Skjelbred

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører også coax, fra pc til min str-db1070QS. Det som jeg vil tro skjer med deg er at ikke du har enablet DD på lydkortet.

Jeg får opp PCM 48 khz som deg når jeg ikke har skrudd på dolby digital...

Når jeg har enablet DD, så får jeg DD inn på receiveren hele tiden, ikke bare når jeg spiller film, alltid. Det skal ikke ha noe å si om filmen har DTS/DD osv. Pcn skal lage signalet sjæl!

Og bare for at det skal være sagt, reciveren oppdager et DD signal automatisk hvis den er stilt inn på A.F.D (tror du også har det)

Lenke til kommentar

Hvordan skrur jeg på Dolby Digital på PC da? Er det innstillinger i kontrollpanel, i Mediaplayer/PowerDVD eller er det feil på kabelen?

Lenke til kommentar
Jeg kjører også coax, fra pc til min str-db1070QS. Det som jeg vil tro skjer med deg er at ikke du har enablet DD på lydkortet.

Når jeg har enablet DD, så får jeg DD inn på receiveren hele tiden, ikke bare når jeg spiller film, alltid. Det skal ikke ha noe å si om filmen har DTS/DD osv. Pcn skal lage signalet sjæl!

Og bare for at det skal være sagt, reciveren oppdager et DD signal automatisk hvis den er stilt inn på A.F.D (tror du også har det)

Har du nForce lydkort?

Lenke til kommentar

Har du nForce lydkort?

Yupp

Lenke til kommentar

Hurra, jeg fikk AC3 filmer til å avspille i Dolby Digital!

Jeg slettet en fil som klikket mediaplayer (mmswitch.ax)

og fikk plutselig receiveren til å avspille i DD på alle filmer

med audio codec: AC3Filter. Dette gikk både i Mediaplayer 9 og

ZoomPlayer. Men hva med de andre filmene med annen audio

codec som ikke er AC3, feks mest vanlige MPEG Layer-3 Decoder?

Vil ikke disse avspille av i DD, kun Pro Logic? Noen tips...

Morten

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at det finnes noen måter å emulere DD, men jeg vil påstå at det høres verre ut enn/likt som originalsporet, da det sikker vil bli overdrevet kanalseparasjon, eller være likt ut som originalsporet. Dolby Pro Logic kan være bra, dersom det er kodet bra. Min Blade Runner DVD med pro logic høres bedre ut enn noen av mine DVDer med DD.

Lenke til kommentar

Vil ikke disse avspille av i DD, kun Pro Logic? Noen tips...

Dekoderen vil naturligvis ikke behandle ikke-DD lydstrømmer på samme måte som rene DD/DTS-strømmer, så det kan du bare glemme.

Har du analoge 5.1-utganger på lydkortet ditt, og en nyere versjon av f.eks PowerDVD, kan du med fordel bruke ProLogic II, som er en kraftig forbedret algoritme for flerkanalsemulering av stereo/mono/faseinnkodete lydstrømmer.

Har du PLII i forsterkeren, er det intet problem. Skru på, og nyt.

Dolby Pro Logic kan være bra, dersom det er kodet bra. Min Blade Runner DVD med pro logic høres bedre ut enn noen av mine DVDer med DD.

Da er det nok ikke ren ProLogic, eller så har DD-dvdene dine grusomme lydmikser. Tenk bare på begrensningene i ProLogic (f.eks frekvensbegrenset mono bak-kanal, simpel senterkanalutledning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...