KarlRoger Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Det eneste forhold man burde ha til klær i skolen, er om det hindrer undervisningen eller ikke. Hvis noen dekker til ansiktet sitt i større eller mindre grad, så kan det være ødeleggende (vanskeligere for eleven å følge med, vanskeligere å holde samtale med eleven for andre, osv.). Det bør ikke ha noe som helst å si hvorfor de har det på, med mindre det er av medisinske årsaker. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg er uenig i at forbudene ikke tjener noe relevant formål. Det at man definerer yttertøy som yttertøy og at man ikke har på seg yttertøy inne har en helt klar hensikt, som jeg skrev i en post litt lenger oppe. På min skole var det lov for 18-åringer å snuse helt til man oppdaget snus i alle tak, alle vegger, alle ganger osv. På samme linje, så stengte de melkesalget på ungdomsskolen en uke fordi at elevene ikke greide å plukke opp etter seg. Og uansett, man møter i det voksne liv et hav av forbud man gjerne ikke forstår formålet bak. Man må lære før eller siden at man skal forholde seg til de regler som er satt av en autoritetsperson (enten det er sjefen, konen eller onkel politi) uavhengig om man forstår formålet bak forbudet. Jeg er rett og slett uenig i at det tjener en hensikt. Dersom det er et høyere mål og en generell forståelse i samfunnet at man tar av seg yttertøyet innendørs (og da mener jeg ikke bare at det er fornuftig, som at man bør spise grønnsaker for å få i seg vitaminer), men at det regnes, og bør regnes, som dårlig oppførsel (som å kalle andre mennesker hestkuker, det regnes generelt sett som dårlig kotyme i de fleste områder, kanskje med unntak for Mo i Rana), da er det så sin sak. Men dersom det ene og alene handler om at noen syns det er dumt å gå med ytterklær inne, da syns jeg ikke det er formålstjenelig. Det er ikke noen generell enighet om dette, for ikke å snakke om at det ikke har noen særlig forankring i historien heller. Selv om overklassen gjerne var seg bevisst at man ikke skulle gå ut uten frakk og hatt var det for de brede lag av folket mindre relevant. Og om man først hadde en frakk var det ikke sikkert denne ble tatt av inne, selv om de fleste kanskje tok av seg hatten. I alle fall i kirken og når de snakket med formannen på arbeidsstedet. Mye av det jeg vil frem til er at samfunnet har endret seg siden da. For det første er det ikke bare slik at man bruker klær fordi klær skal dekke kroppen. I dag er klærne man bruker en del av en identitet. I svært stor grad. Min klesstil gjenspeiler at jeg personlig er desperat umoderne, og det passer meg. Men andres klesstil vil gjenspeile andre uttrykk. I mine øyne er dette for det første en del av ytringsfrihet, men det handler også om toleranse overfor andres måte å kle seg. Å bruke lue inne kan ikke betegnes som universell dårlig oppførsel. Så lenge vi har en obligatorisk skolegang i Norge bør vi ha svært høy takhøyde for hva man kan gjøre i skolen, så lenge det ikke er direkte destruktivt for læremiljø og sosialt miljø. Det betyr at jeg ikke ønsker at elever får kalle hverandre hestkuker, mens de gjerne må få kalle matteprøven "jævla vanskelig". Det er mye puritanisme som henger igjen i reglene hos mange skoler. Angående snus er det et semantisk interessant spørsmål. Nordland Fylkeskommune la i sin tid ned forbud mot bruk av "rusmidler og røyk" på fylkets videregående skoler. Nå har det seg slik at det forbudet strengt tatt ikke gjelder snus, i alle fall ikke om en leser det språklig og semantisk korrekt. Forbudet gjelder rusmidler og alle former for røyk, altså sigaretter, rulletobakk, sigar og pipe. Til og med bøtte. Men snus (og annen tobakk) regnes faktisk ikke som rusmidler av den norske stat. Snus og annen tobakk regnes som nytelsesmiddel. Morsom semantisk problemstilling. Ikke at det endret noe særlig på hvordan reglene i prinsipp ble håndhevd. I praksis var det et forbud mot snusing på skolen. Dette ble håndhevet av enkelte lærere, de fleste valgte likevel å la det være. Jeg har bakt snus foran undervisningsinspektører, for ikke å snakke om rektor ved en anledning uten å få noen påtale for det. Det var et problem med kasting av snus i taket. Dette ble konfrontert av oss elever. Så vi noen gjøre det sørget vi for at de forsto at de ikke skulle gjøre det. Det er aldri en god ide å ramme en større gruppe for mindretallets handlinger. Ellers, glad for å se at du er aktiv igjen i kategorien, trodde du hadde gitt deg en stund Hyggelig å høre. Hadde litt eksamenspress en stund, mest derfor. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Så hva er konklusjonen? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Som lektor ved en ungdomsskole kan jeg dele noen erfaringer og tanker angående dette. Ved vår skole blir lueforbudet håndhevet, men det er faktisk ikke full enighet blant lærerne om dette. Ved et par anledninger er forbudet tatt opp blant kollegiet, og det er en liten andel som faktisk ikke har sett poenget med å forby luer inne. Foreløpig er derfor forbudet blitt stående, og blir derfor håndhevet av samtlige lærere i varierende grad, for noen mest av lojalitet overfor arbeidsplassen. Jeg mistenker at det er en del lærere av den eldre generasjonen som fremdeles holder liv i regelen, de synes fremdeles det er forferdelig uhøflig å ha hodeplagg på innendørs. Samtidig innser mange av de yngre lærerne at tidene forandrer seg, og man har samtidig en utfordring i forhold til religiøse hodeplagg (som er tillatt). Elevene klager overraskende lite på forbudet, men de må til stadighet minnes på det. De ser heller ikke ut til å reagere særskilt på at enkelte også får dispansasjon (religiøse grunner, eller medisinske), det virker ofte som det er blant lærerne at de største diskusjonene rundt dette finner sted. Poenget mitt her er at det ikke alltid er full enighet blant lærerne om problemstillingen, elevene kan ofte møte forståelse der, selv om lærerne selvfølgelig må forholde seg til skolens regler som er satt av ledelsen. Det er altså ikke alltid for å være vanskelig og vrang at lærerne gjør dette, selv om det nok også kan forekomme. For min egen del, som relativt ung lærer (30 år), så plager ikke hodeplagg meg i noen særlig grad, med mindre de skygger helt for øyenkontakt med eleven. Jeg ville reagert mye sterkere om elevene insisterte på å gå med mørke solbriller inne, og det hender at jeg må ta meg selv i å ikke reagere om en elev bærer lue inne. Når jeg må be elevene om å fjerne luene er det altså kun fordi skolens reglement pålegger meg dette, ikke fordi jeg synes det er uhøflig eller forstyrrer undervisningen. Om jeg skulle gjort noe med bekledning ville jeg heller lagt inn et poeng om at boblejakker skulle taes av i undervisningen, dere aner ikke hvor mye gnissing og bråk disse kan lage, og det forstyrrer relativt ofte undervisningen. Samtidig har jeg forståelse for at det ikke er særlig fristende å ta av seg ytterklærne så lenge man opplever klasserommet som litt kjølig, og jeg har derfor ikke gjort noe med denne saken, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Vel, vet ikke hvor mye dere fikk ut av denne posten, men her fikk dere mine erfaringer og tanker i det minste. *Hilsen en lærer som forsøker å behandle elever på en positiv og respektfull måte* Endret 21. desember 2010 av ChaosPredicted 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 enkelte også får dispansasjon (religiøse grunner, eller medisinske) Stusset over at man må søke skolen din om dispansasjon for religiøst hodeplagg. Har hele tiden trodd at det var en rettighet hjemlet i lovverket, men hos dere kan man altså bli nektet? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Så hva er konklusjonen? Min konklusjon er den samme som tidligere. Jeg mener ikke at problemet ikke er at hijab tillates i skolen, men heller at problemet er at luer er forbudt. Jeg finner det arkaisk og gammeldags. Som lektor ved en ungdomsskole kan jeg dele noen erfaringer og tanker angående dette. Ved vår skole blir lueforbudet håndhevet, men det er faktisk ikke full enighet blant lærerne om dette. Ved et par anledninger er forbudet tatt opp blant kollegiet, og det er en liten andel som faktisk ikke har sett poenget med å forby luer inne. Foreløpig er derfor forbudet blitt stående, og blir derfor håndhevet av samtlige lærere i varierende grad, for noen mest av lojalitet overfor arbeidsplassen. Jeg mistenker at det er en del lærere av den eldre generasjonen som fremdeles holder liv i regelen, de synes fremdeles det er forferdelig uhøflig å ha hodeplagg på innendørs. Samtidig innser mange av de yngre lærerne at tidene forandrer seg, og man har samtidig en utfordring i forhold til religiøse hodeplagg (som er tillatt). Elevene klager overraskende lite på forbudet, men de må til stadighet minnes på det. De ser heller ikke ut til å reagere særskilt på at enkelte også får dispansasjon (religiøse grunner, eller medisinske), det virker ofte som det er blant lærerne at de største diskusjonene rundt dette finner sted. Poenget mitt her er at det ikke alltid er full enighet blant lærerne om problemstillingen, elevene kan ofte møte forståelse der, selv om lærerne selvfølgelig må forholde seg til skolens regler som er satt av ledelsen. Det er altså ikke alltid for å være vanskelig og vrang at lærerne gjør dette, selv om det nok også kan forekomme. For min egen del, som relativt ung lærer (30 år), så plager ikke hodeplagg meg i noen særlig grad, med mindre de skygger helt for øyenkontakt med eleven. Jeg ville reagert mye sterkere om elevene insisterte på å gå med mørke solbriller inne, og det hender at jeg må ta meg selv i å ikke reagere om en elev bærer lue inne. Når jeg må be elevene om å fjerne luene er det altså kun fordi skolens reglement pålegger meg dette, ikke fordi jeg synes det er uhøflig eller forstyrrer undervisningen. Om jeg skulle gjort noe med bekledning ville jeg heller lagt inn et poeng om at boblejakker skulle taes av i undervisningen, dere aner ikke hvor mye gnissing og bråk disse kan lage, og det forstyrrer relativt ofte undervisningen. Samtidig har jeg forståelse for at det ikke er særlig fristende å ta av seg ytterklærne så lenge man opplever klasserommet som litt kjølig, og jeg har derfor ikke gjort noe med denne saken, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Vel, vet ikke hvor mye dere fikk ut av denne posten, men her fikk dere mine erfaringer og tanker i det minste. *Hilsen en lærer som forsøker å behandle elever på en positiv og respektfull måte* Takk for et svært interessant og informativt innlegg. Siden du tross alt er lærer skal jeg sette dette opp som en prøve. Hevn! Oppgave 1.a I hvor stor grad overser enkelte lærere regelen? Oppgave 1.b Hvilke årsaker mener du dette har? Oppgave 2.a Det er etablert at eldre lærere er tilhengere av regelen. Er de yngre lærerne som helhet motstandere? Oppgave 2.b Hvis ja eller nei, hva tror du er årsaken til dette? Oppgave 3.a Når regelen er oppe til diskusjon, hva er de endelige argumentene som fra skolens side regnes som utslagsgivende? Oppgave 3.b Hvilke styrker og svakheter har disse argumentene i dine øyne? Oppgave 3.c Analyser hvorvidt disse argumentene kan kobles mot arbeiderklasselyrikk i mellomkrigstiden. Du bedømmes ut fra kunnskap om faget, men også evne til å drøfte vil telle inn i vurderingen. - Greit. Det ble litt tøys fra min side, men jeg kunne ikke dy meg. Men jeg ville være svært interessert i å få vite dine tanker og observasjoner om dette. (Du trenger egentlig ikke å svare på Oppgave 3.c) enkelte også får dispansasjon (religiøse grunner, eller medisinske) Stusset over at man må søke skolen din om dispansasjon for religiøst hodeplagg. Har hele tiden trodd at det var en rettighet hjemlet i lovverket, men hos dere kan man altså bli nektet? Jeg antar at man gir en generell dispensasjon ut fra et generelt reglement. Endret 21. desember 2010 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg antar at man gir en generell dispensasjon ut fra et generelt reglement. Det var da fælt så generell du var da Men jeg har prøvd å google litt på dette, og kan se ut som det er opptil hver enkelt skole (muligens kommune) å ha sine egne regler Dog ikke skråsikker så correct me if iam wrong, anyone Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 enkelte også får dispansasjon (religiøse grunner, eller medisinske) Stusset over at man må søke skolen din om dispansasjon for religiøst hodeplagg. Har hele tiden trodd at det var en rettighet hjemlet i lovverket, men hos dere kan man altså bli nektet? Jeg vet ikke akkurat hvordan det praktiseres på skolen der ChaosPredicted jobber, men generelt er det ingen motsetning mellom at noe er en "rettighet" og at man må søke for å utløse rettigheten. Det handler om å holde litt kontroll - blant annet å sile ut dem som ikke tilfredstiller kriteriene, og å holde styr på hvem som har fått innvilget. (Jeg husker at en del jeg var i militæret med syntes det var blodig urettferdig at de måtte søke om velferdspermer de mente de hadde krav på. Jeg forstod aldri om de mente at de burde kunne bare reise vekk og bli borte en ukes tid uten å avtale noe som helst på forhånd.) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Generell og generell, poenget mitt er bare at man gjerne kan gi en føring om et unntak på generell basis, slik at man slipper å ta en avgjørelse hver eneste gang i mer eller mindre likedane tilfeller. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 merket av noen jeg kjenner at de ikke har lov å ha lue på skolen. ikke noe galt med det...men de som er muslimer kan bruke jibab? er ikke dette forskjellsbehandling? Ja og nei. Det er en form for forskjellsbehandling, men det vil også være en form for forskjellsbehandling å ikke gi noen dispensasjoner fra et hodeplagg-forbud. Folks utgangspunkt er forskjellig. Dermed blir konsekvensene av generelle regler forskjellig. Da kan litt forskjellsbehandling være riktig for å sørge for at konsekvensene av regelverket blir noenlunde likt. I akkurat dette tilfellet er det for de fleste en helt triviell sak å ta av seg luen. For noen troende er det derimot et stort samvittighetsproblem å bli tvunget til å ta av seg en hijab eller kippa. enten kan alle ha ting på hue eller ingen? ellers kan man bare si at jeg tror på osteguden.. så jeg må ha ost på hue i timen? Nei, du kan ikke "bare" si at du tror på osteguden. Det er rimelig av skolen å undersøke om troen din - og det tilhørende påbudet om å gå med en ost på hodet - er reellt eller bare en dårlig spøk. Men ja, regler om fritak på religiøst grunnlag (eller andre overbevisningsgrunner) åpner for avveininger omkring hvilke og hvor sterke overbevisninger man skal kreve. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 ok, en oppdatering på den juridiske biten. Fant tilslutt dokumentet jeg "visste" jeg måtte finne Det slås fast at offentlige skoler ikke kan ha regelement som forbyr hijab (men burka og niqab som helt/delevis dekker ansiktet, kan reguleres) Justis- og politidepartementet http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/kampanjer/tolkningsuttalelser/forvaltningsrett/opplaringsloven/-2-9-og-3-7---Forbud-mot-hijab-i-skolen.html?id=598628 Og var vel derfor Frp nylig forsøkte seg med eget lovforslag om hijab-forbud på skolen, men dette ble nedstemt av ALLE andre partier på Stortinget! (heldigvis vil jeg si http://www.p4.no/story.aspx?id=386270 Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 På skolen min var det en lærer som dro av lua på en gutt som nylig hadde hatt kreft. Uten hår på huet satt den stakkars gutten der, på gråten. Synes det er tragisk at lærere skal legge seg borti hva folk har på hodet. Jeg kan med nød og neppe strekke meg til at man skal ta av hodeplagg når man spiser, men ellers? Jeg husker ikke mere om Sokrates, Det Gylne Snitt, eller nynorsk om jeg IKKE har på meg lue? Heller ikke mere om jeg har på meg lue. Synes skolen har blitt litt militæraktig. Elever starter skoledagen med å stå rett opp og ned og hilse, man blir med en gang kommandert og alle ytterplagg blir bedt om å kastes i gangen. Hvis ikke, blir det anmerkning. For noen konservative tullinger. (Eksempler fra nærområdet og min egen skole) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 På skolen min var det en lærer som dro av lua på en gutt som nylig hadde hatt kreft. Uten hår på huet satt den stakkars gutten der, på gråten. Håper foreldrene tok opp dette med skolen?? Den kødden av en læreren fortjener jo en skikkelig reprimande Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Synes skolen har blitt litt militæraktig. Elever starter skoledagen med å stå rett opp og ned og hilse, man blir med en gang kommandert og alle ytterplagg blir bedt om å kastes i gangen. Hvis ikke, blir det anmerkning. For noen konservative tullinger. Det stemmer ikke helt overens med egne erfaringer. De fleste av mine lærere er alt for greie og bruker for mye tid på å være pedagog ovenfor elever som bråker - noe som selvfølgelig ikke fungerer samt senker kvaliteten på undervisningen vesentlig. At man skal kle seg som man selv vil, og ikke holde fast ved sære tradisjoner, tar jeg som en selvfølge, men man kan ikke tillate at bråkete enkeltelever ødelegger undervisningen. På det området må faktisk læreren ha autoritet til å bruke tiltak av ymse arter. Men igjen - jeg synes det er direkte forkastelig at skolen i det hele kan legge seg opp i hva som er tillatt av måter å kle seg på og ikke. De formidler intolerante og konservative verdier (med konservativer verider viser jeg til den kristne lovmålsparagrafen - en jeg er svært misfornøyd med). Endret 21. desember 2010 av Crash Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 På skolen min var det en lærer som dro av lua på en gutt som nylig hadde hatt kreft. Uten hår på huet satt den stakkars gutten der, på gråten. Håper foreldrene tok opp dette med skolen?? Den kødden av en læreren fortjener jo en skikkelig reprimande Kan ikke påstå at jeg husker hvordan det endte, men den læreren er ikke normal. Synes skolen har blitt litt militæraktig. Elever starter skoledagen med å stå rett opp og ned og hilse, man blir med en gang kommandert og alle ytterplagg blir bedt om å kastes i gangen. Hvis ikke, blir det anmerkning. For noen konservative tullinger. Det stemmer ikke helt overens med egne erfaringer. De fleste av mine lærere er alt for greie og bruker for mye tid på å være pedagog ovenfor elever som bråker - noe som selvfølgelig ikke fungerer samt senker kvaliteten på undervisningen vesentlig. At man skal kle seg som man selv vil, og ikke holde fast ved sære tradisjoner, tar jeg som en selvfølge, men man kan ikke tillate at bråkete enkeltelever ødelegger undervisningen. På det området må faktisk læreren ha autoritet til å bruke tiltak av ymse arter. Men igjen - jeg synes det er direkte forkastelig at skolen i det hele kan legge seg opp i hva som er tillatt av måter å kle seg på og ikke. De formidler intolerante og konservative verdier (med konservativer verider viser jeg til den kristne lovmålsparagrafen - en jeg er svært misfornøyd med). Forstår synspunktene dine og er forsåvidt enig, men hvordan hvordan man kler seg kan påvirke undervisningen forstår jeg ikke helt. Lue eller ikke. Boblejakke eller ikke. (Om boblejakken er så stor at du sperrer for tavleutsiken for en fem-sju elever er det forståelig, men om man fryser er det vel ikke noe problem. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Stusset over at man må søke skolen din om dispansasjon for religiøst hodeplagg. Har hele tiden trodd at det var en rettighet hjemlet i lovverket, men hos dere kan man altså bli nektet? På de to skolene jeg har jobbet må man selvsagt ikke søke, i all hovedsak er det enkelte muslimer dette gjelder, samt noen ganske konservative kristne menigheter, og da har det i disse skolene holdt for foreldrene å si fra i begynnelsen av skoleåret at de ønsker at barnet skal få lov til å beholde hodeplagget på innendørs. Det er ikke verre enn det. Forøvrig har vi også hatt tilfeller hvor medlemmer av en spesiell kristen menighet har sagt fra at barna ikke kan se på levende bilder, altså film, og da har også skolen lagt til rette for dette. Takk for et svært interessant og informativt innlegg. Bare hyggelig, godt å kunne bidra med noe i tråden. Siden du tross alt er lærer skal jeg sette dette opp som en prøve. Hevn! Oppgave 1.a I hvor stor grad overser enkelte lærere regelen? I veldig liten grad faktisk, de fleste lærere er meget lojale overfor arbeidsplassen, og ser også at en forskjellsbehandling (uansett personlig utgangspunkt) vil føre til mer masing fra elevene, samt at noen lærere automatisk vil bli mer, eller mindre populære, og kan oppleve dette som et problem i forhold til undervisningen. Skolen som helhet er tjent med å ha felles kjøreregler, slik at elevene merker at lærerne kjører en felles linje. Oppgave 1.b Hvilke årsaker mener du dette har? Lojalitet til arbeidsplassen og kollegaene sine, se ellers over. Oppgave 2.aDet er etablert at eldre lærere er tilhengere av regelen. Er de yngre lærerne som helhet motstandere? At de eldre lærerne er tilhengere av regelen er mitt inntrykk, men det nødvendigvis ikke representativt, all den tid jeg kun har erfaring fra to skoler. Når det gjelder de yngre ser det ut til å være større uenighet dem i mellom, uten at jeg egentlig vet hva dette skyldes. Oppgave 2.bHvis ja eller nei, hva tror du er årsaken til dette? Se over. Oppgave 3.aNår regelen er oppe til diskusjon, hva er de endelige argumentene som fra skolens side regnes som utslagsgivende? Det er rimelig vage argumenter, men det faller vel tilbake til folkeskikk og god oppdragelse. Noen forsøker gjerne også å trekke fram argumentet om å kunne se eleven, men dette fører gjerne til en intern debatt igjen. Konklusjonen blir som regel: "Vi beholder regelen som den er nå, så tar vi det opp igjen til diskusjon ved neste korsvei". Oppgave 3.bHvilke styrker og svakheter har disse argumentene i dine øyne? Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, jeg personlig har ikke særlig mange gode argumenter for å beholde regelen. Det at jeg reagerer når jeg ser en elev med lue inne nå, kommer gjerne av at det er gammel vane. God folkeskikk kan muligens stemme, men det er nå litt gammeldags uansett, og ikke noe jeg legger særlig vekt på hvertfall. Det er nok generelt en del regler i skolen som er sedvane, de henger igjen fra gammelt av, og ingen har lenger spesielt gode argumenter for å beholde dem. Likevel henger de ved, og enkelte faller bort i stillhet. Slik vil det nok kanskje bli med denne regelen også, men man vet jo aldri. Oppgave 3.cAnalyser hvorvidt disse argumentene kan kobles mot arbeiderklasselyrikk i mellomkrigstiden. "Lærer, hunden min spiste leksen min". Hehe, neida. Når klokken nærmer seg halv syv på morgenen, og jeg har jobbet dobbelt (først som lærer på skolen, siden som dørvakt og bartender ved et utested) så er jeg ikke helt klar for store analyseoppgaver. Jeg mistenker dog at mellomkrigstidens moral og forventninger til oppførsel har blitt hengende igjen helt til i dag på noen områder i skolen, blant annet denne regelen. Vi må ikke glemme at det er mange lærere som nærmer seg pensjonistalderen, og fremdeles tar med seg sitt tankegods inn i skolehverdagen, kanskje på godt og vondt. Vi er nok en litt annen type generasjon en de som vokste opp under krigen, og vi har kanskje litt lettere for å tilpasse oss endringene i samfunnet. Det minner meg på en liten historie om min bestemor; hun vokste opp under krigen, og har alltid vært vant til å spinke og spare. Nå flyttet hun nettopp fra en stor enebolig til en ganske fin og romslig leilighet, siden det var vanskelig å holde en hel enebolig alene som enslig i en alder av åtti. Da vi hjalp henne å flytte fant vi ut at hun hadde samlet opp nok til å brødfø en hel landsby, vi fant nærmest paller med sukker, hermetikk fra 60-tallet, og en drøss med liknende eksempler. I tillegg bygde hun i sin tid ut hytten på fjellet, slik at det skulle bli plass til hele familien i tilfelle krig. Dette er noe vi kan smile litt av, men det illustrerer ganske bra skillet mellom generasjonene, og viser kanskje også litt hvorfor det "gamle" tankegodset fremdeles får lov til å leve videre i skolen. Vel, det ble en lang digresjon, dere får ha meg unnskyldt. Du bedømmes ut fra kunnskap om faget, men også evne til å drøfte vil telle inn i vurderingen. Hva ble karakteren min? Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 På skolen min var det en lærer som dro av lua på en gutt som nylig hadde hatt kreft. Uten hår på huet satt den stakkars gutten der, på gråten. Håper foreldrene tok opp dette med skolen?? Den kødden av en læreren fortjener jo en skikkelig reprimande Kan ikke påstå at jeg husker hvordan det endte, men den læreren er ikke normal. Synes skolen har blitt litt militæraktig. Elever starter skoledagen med å stå rett opp og ned og hilse, man blir med en gang kommandert og alle ytterplagg blir bedt om å kastes i gangen. Hvis ikke, blir det anmerkning. For noen konservative tullinger. Det stemmer ikke helt overens med egne erfaringer. De fleste av mine lærere er alt for greie og bruker for mye tid på å være pedagog ovenfor elever som bråker - noe som selvfølgelig ikke fungerer samt senker kvaliteten på undervisningen vesentlig. At man skal kle seg som man selv vil, og ikke holde fast ved sære tradisjoner, tar jeg som en selvfølge, men man kan ikke tillate at bråkete enkeltelever ødelegger undervisningen. På det området må faktisk læreren ha autoritet til å bruke tiltak av ymse arter. Men igjen - jeg synes det er direkte forkastelig at skolen i det hele kan legge seg opp i hva som er tillatt av måter å kle seg på og ikke. De formidler intolerante og konservative verdier (med konservativer verider viser jeg til den kristne lovmålsparagrafen - en jeg er svært misfornøyd med). Forstår synspunktene dine og er forsåvidt enig, men hvordan hvordan man kler seg kan påvirke undervisningen forstår jeg ikke helt. Lue eller ikke. Boblejakke eller ikke. (Om boblejakken er så stor at du sperrer for tavleutsiken for en fem-sju elever er det forståelig, men om man fryser er det vel ikke noe problem. Vel, det har i og for seg lite med hvordan undervisninga går, med mindre man sitter med så mye/rare klær på at man/andre blir ukonsentrert. Det skal godt gjøres. Lenke til kommentar
Aksel114 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 protester. hele klassen vår utenom et par jenter gjikk til "angrep" på rektor ang dette. ordensreglene ble omskrevet og vi får gå med det vi vil på hodene våre Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 I veldig liten grad faktisk, de fleste lærere er meget lojale overfor arbeidsplassen, og ser også at en forskjellsbehandling (uansett personlig utgangspunkt) vil føre til mer masing fra elevene, samt at noen lærere automatisk vil bli mer, eller mindre populære, og kan oppleve dette som et problem i forhold til undervisningen. Skolen som helhet er tjent med å ha felles kjøreregler, slik at elevene merker at lærerne kjører en felles linje. Det kan jeg godt forstå. Det er nok slik på de fleste arbeidsplasser, og jeg er enig i at det ville være rart om skolen skulle være annerledes. At de eldre lærerne er tilhengere av regelen er mitt inntrykk, men det nødvendigvis ikke representativt, all den tid jeg kun har erfaring fra to skoler. Når det gjelder de yngre ser det ut til å være større uenighet dem i mellom, uten at jeg egentlig vet hva dette skyldes. Fair enough. Jeg antar jeg stilte et spørsmål som går litt utenfor pensum. Det er rimelig vage argumenter, men det faller vel tilbake til folkeskikk og god oppdragelse. Noen forsøker gjerne også å trekke fram argumentet om å kunne se eleven, men dette fører gjerne til en intern debatt igjen. Konklusjonen blir som regel: "Vi beholder regelen som den er nå, så tar vi det opp igjen til diskusjon ved neste korsvei". God gammeldags beslutningsvegring, med andre ord. Jeg tror det ofte er et spørsmål om å beholde tradisjoner, etter fin Detroit-mentalitet. If it ain't broke, don't fix it. Det minner meg også om kjøkkenpersonalet på folkehøgskolen jeg gikk, det tok tre år med kampanjer og masing fra elevene og en del lærere før de gikk fra å skjære tomatene i båter til å skjære dem i skiver. Old habits die hard. Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, jeg personlig har ikke særlig mange gode argumenter for å beholde regelen. Det at jeg reagerer når jeg ser en elev med lue inne nå, kommer gjerne av at det er gammel vane. God folkeskikk kan muligens stemme, men det er nå litt gammeldags uansett, og ikke noe jeg legger særlig vekt på hvertfall. Det er nok generelt en del regler i skolen som er sedvane, de henger igjen fra gammelt av, og ingen har lenger spesielt gode argumenter for å beholde dem. Likevel henger de ved, og enkelte faller bort i stillhet. Slik vil det nok kanskje bli med denne regelen også, men man vet jo aldri. Har foreldre noen innspill? "Lærer, hunden min spiste leksen min". Hehe, neida. Når klokken nærmer seg halv syv på morgenen, og jeg har jobbet dobbelt (først som lærer på skolen, siden som dørvakt og bartender ved et utested) så er jeg ikke helt klar for store analyseoppgaver. Jeg mistenker dog at mellomkrigstidens moral og forventninger til oppførsel har blitt hengende igjen helt til i dag på noen områder i skolen, blant annet denne regelen. Vi må ikke glemme at det er mange lærere som nærmer seg pensjonistalderen, og fremdeles tar med seg sitt tankegods inn i skolehverdagen, kanskje på godt og vondt. Vi er nok en litt annen type generasjon en de som vokste opp under krigen, og vi har kanskje litt lettere for å tilpasse oss endringene i samfunnet. Det minner meg på en liten historie om min bestemor; hun vokste opp under krigen, og har alltid vært vant til å spinke og spare. Nå flyttet hun nettopp fra en stor enebolig til en ganske fin og romslig leilighet, siden det var vanskelig å holde en hel enebolig alene som enslig i en alder av åtti. Da vi hjalp henne å flytte fant vi ut at hun hadde samlet opp nok til å brødfø en hel landsby, vi fant nærmest paller med sukker, hermetikk fra 60-tallet, og en drøss med liknende eksempler. I tillegg bygde hun i sin tid ut hytten på fjellet, slik at det skulle bli plass til hele familien i tilfelle krig. Dette er noe vi kan smile litt av, men det illustrerer ganske bra skillet mellom generasjonene, og viser kanskje også litt hvorfor det "gamle" tankegodset fremdeles får lov til å leve videre i skolen. Vel, det ble en lang digresjon, dere får ha meg unnskyldt. Du er unnskyldt. For fem år siden flyttet min egen bestemor fra enebolig til leilighet. Vi opplevde mye det samme. Tror det var tyttebær fra 1973 i fryseren. Slik er det ofte. Hva ble karakteren min? En sterk firer. Jeg tror karakteren din kunne blitt bedre om du drøftet bedre rundt oppgave 1.b. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 man har samtidig en utfordring i forhold til religiøse hodeplagg (som er tillatt).Om Hijab er et religiøst plagg så vil jeg vite for hvilken religion. For Islam er det ikke for et slikt påbud står ikke i Koranen. Nordmenn er veldig naive når det gjelder muslimers påstander om hva koranen pålegger dem og sjekker nesten aldri om det stemmer. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå