Gå til innhold

Så Hijab er lov, men ikke lue?

Evilfish

Anbefalte innlegg

merket av noen jeg kjenner at de ikke har lov å ha lue på skolen. ikke noe galt med det...men de som er muslimer kan bruke jibab? er ikke dette forskjellsbehandling? enten kan alle ha ting på hue eller ingen?

ellers kan man bare si at jeg tror på osteguden.. så jeg må ha ost på hue i timen?

bullshit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er helt idiotisk at man ikke kan gå med lue/caps i timen.

Det er jeg tilbøyelig til å være enig med deg i. Det underliggende problemet er at det er en slags ide om at det er dårlig folkeskikk å bruke lue innendørs. Det gamle spørsmålet om man får lov til å "bruke lue hjemme?" er dessuten ganske utdatert. De fleste får det, og om de ikke får det ser jeg liten grunn til at man skal oppdra barna på akkurat dette feltet i skolene.

Å bruke lue innendørs var regnet som dårlig folkeskikk for mange år siden. For en del år siden ble det også regnet som så dårlig folkeskikk for en herre å gå ut uten frakk og hatt at det ble brukt som parlamentarisk virkemiddel. Spesifikt, i 1911 stemte House of Lords over Lloyd Georges "folkebudsjett". Mange lorder ønsket å stikke fra en upopulær votering, så en av de sterkeste motstanderne av budsjettet stjal frakken og hatten fra en Lord.

I parantes bemerket var den aktuelle Lorden så nervøs og usikker at han faktisk stakk av uten hatt og frakk. Uhørt i 1911. Poenget mitt er at tidene endrer seg, og at det er tøysete å nekte barn og unge å bruke lue i klasserommet. For meg vil det nok være i overkant varmt, men noen liker det jo.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis noen har lyst til det så synes jeg at man skal respektere det, uansett om det er hijab eller lue. Kan bare ikke helt skjønne hva slags problemer det medfører.

edit:

Vi postet vist samtidig Simon Aldra. =P Interessant bakgrunn om temaet :)

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Nå er jo uansett hijab OGSÅ også et relativt nymotens symbolsk virkemiddel som muslingene gladelig benytter for å skille seg fra oss mindreverdige.... Kan virkelig ikke forstå at skolevesenet tillater uniformering av grupperinger blandt elever.....

Og, at Frk. LekseFryd er så til de grader er gagget av det samme demokratiet som muslingene bevisst utnytter, samtidig som hun slår ned lueplagg uten religiøs tilknytning ser jeg ikke på annet enn en moralsk krampetrekning, et slags siste åndedrag av autoritet.

Endret av iRobot
  • Liker 5
Lenke til kommentar

De tillater ikke uniformering? Jeg minnes hele grupper med idrettsungdom i det lokale idrettslagets treningsklær, uansett årstid da jeg gikk på skolen.

Uten at jeg skal si så mye om hijabs teologiske bakgrunn, så kan jeg jo si det slik. Skrifting er ikke noe som pålegges av bibelen, men for en milliard troende katolikker er det fortsatt en religiøs plikt. Jeg sier ikke at de to er det samme, men det jeg ønsker å påpeke er at dersom en er oppdratt til å tro at hijab er en del av ens gudstro, og selv tror dette, da er hijab en del av gudstroen. Jeg liker ikke plagget, men det er mye annet jeg heller ikke liker. At jeg ikke liker det er ikke en god grunn til å forby det.

Som sagt, problemet er ikke at muslimske jenter får bruke hijab, problemet er at enkelte skoler er merkelige nok til å faktisk forby bruk av lue innendørs. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang fikk høre at allværsjakker ikke var lov å ha på inne. Så hvorfor det skal være forbudt å bruke en pelslue i ett oppvarmet skolebygg om man er merkelig nok til å ønske det, forstår jeg altså ikke.

Skolen bør ikke oppdra elevene i hvordan de skal kle seg. Utover at det er forbudt å sprade naken rundt i Norge, det er også et lovforbud (om det er berettiget kan jo diskuteres), og derfor noe litt annet.

Edit: For ordens skyld, selv om jeg ikke vil betegne det som idiotisk å kle seg med lue innendørs (rent bortsett fra at det sikkert er komfortabelt nok for mange, er det sikkert de som fryser også), syns jeg kanskje det er litt rart. That said, da jeg sto utendørs i minus tredve på Hedmarken i t-skjorte var det de som mente det også var rart (tør jeg si idiotisk?), så folk er vel forskjellige.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

merket av noen jeg kjenner at de ikke har lov å ha lue på skolen. ikke noe galt med det...men de som er muslimer kan bruke jibab? er ikke dette forskjellsbehandling?

Er det så vanskelig? Lue og hatt har alltid vært ansett som ytterplagg

ellers kan man bare si at jeg tror på osteguden.. så jeg må ha ost på hue i timen?

Tviler.. bør jo helst ha et snev av seriøsitet? F.eks. Amish sekt elns. der jenter har hodeplagg

post-10740-0-32856700-1292830471_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er det samme hodeplagget som de andre jentene i bildet går med, bare sett fra en litt ugunstig vinkel, men det antar jeg at du forstod ;)

Få deg en lue eller caps med stort kors på og si det er ett religiøst hodeplagg og at hvis de får, så skal du også? :p

Lenke til kommentar

Jeg har. Gjennom alle årene på skolen faktisk. I en periode fikk vi til og med ta jakkene med inn i klasserommene pga mye tyverier når de hang på gangen.

Det går for disiplin for min del. Læreren/skolen setter premissene for hvilke regler elevene har å forholde seg til. Dette har alle arbeidsgivere, og elevene må lære å tilpasse seg før eller siden. For min del kunne de ha bestemt at ingen skal ha på seg klokke inne, venstre erme på genseren skal brettes tre ganger opp og høyre skoen skal av. Elevene må lære seg å forholde seg til autoritetspersoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har. Gjennom alle årene på skolen faktisk. I en periode fikk vi til og med ta jakkene med inn i klasserommene pga mye tyverier når de hang på gangen.

Det går for disiplin for min del. Læreren/skolen setter premissene for hvilke regler elevene har å forholde seg til. Dette har alle arbeidsgivere, og elevene må lære å tilpasse seg før eller siden. For min del kunne de ha bestemt at ingen skal ha på seg klokke inne, venstre erme på genseren skal brettes tre ganger opp og høyre skoen skal av. Elevene må lære seg å forholde seg til autoritetspersoner.

Glimrende formulert ! Er hjertens enig!

Men kanskje like fullt til frustrasjon for TS, når enkelte grupperinger med demokrati og osteguden som verktøy kan bryte med denne disiplinen, i flokk...

Vi må ikke bli så tolerante at vi utsletter vår egen kultur, en kultur som også bygger på verdier som umulig kan formidles i et totalt fravær av displin.

Lenke til kommentar

Disiplin i skolen handler om at vi skal vise respekt for lærerer og andre medelever. Det handler om å ha disiplin til å lære, ro i timene og at man ikke prater når læreren underviser. At man ikke sitter og spiller CS på laptopen i timene.

Det er nyttig disiplin. Lueforbud er overfladisk og uten generell nytteverdi i mine øyne. Det skaper en unødvendig konflikt. Det minner meg mye om enkelte skolers arkaiske forbud mot bruk av banneord på skolen. Greit nok når man bruker det mot andre, men å si at man er "satans lei av reality-TV" i et friminutt er ikke dårlige manerer. Det er ganske normale manerer. Kampen mot banning er også overfladisk tull, men den diskusjonen tror jeg at jeg ble nedstemt i en annen gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ser på "luedisiplin" isolert sett, så er det idiotisk. Akkurat som hvis du ser på fotball som en gjeng menn som løper rundt etter en lærkule er det også idiotisk.

Lærerern er ansvarlig for at det er et miljø i klassen som elevene kan lære i. Er helt sikker på at læreren skaper et bedre miljø i klassen om folk sitter naturlig kledd, og ikke pakket inn i klær. Hva gjør de forresten når de kommer ut? Da blir jo det beinkaldt!

Lenke til kommentar

Hvis du ser på "luedisiplin" isolert sett, så er det idiotisk. Akkurat som hvis du ser på fotball som en gjeng menn som løper rundt etter en lærkule er det også idiotisk.

Lærerern er ansvarlig for at det er et miljø i klassen som elevene kan lære i. Er helt sikker på at læreren skaper et bedre miljø i klassen om folk sitter naturlig kledd, og ikke pakket inn i klær. Hva gjør de forresten når de kommer ut? Da blir jo det beinkaldt!

Jeg har ikke en eneste gang sagt at jeg syns det er smart med lue innendørs, jeg sier bare at jeg ser på det som unødvendig og tåpelig å håndheve et forbud, akkurat som jeg ser på det som tåpelig å håndheve et forbud mot snusing blant 18-åringer i videregående skoler, og forbud mot banning på ungdomsskoler. Forbudene tjener ikke noe relevant mål, og bør derfor ikke forekomme. Ang. snus vil jeg si at jeg ikke ser problemer her fordi snus tross alt gjør nikotinavhengige mer konsentrerte og rolige i timen, samt at passiv snusing er noe litt tvilsomt i timene uansett, om du forstår hva jeg mener.

Jeg ble langt mer distrahert av jenter med store pupper og gutter med morsomme t-skjorter. Skal vi forby store pupper og morsomme t-skjorter i norsk skole? Nei.

Edit: Glemte en 'i'.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at forbudene ikke tjener noe relevant formål. Det at man definerer yttertøy som yttertøy og at man ikke har på seg yttertøy inne har en helt klar hensikt, som jeg skrev i en post litt lenger oppe.

På min skole var det lov for 18-åringer å snuse helt til man oppdaget snus i alle tak, alle vegger, alle ganger osv. På samme linje, så stengte de melkesalget på ungdomsskolen en uke fordi at elevene ikke greide å plukke opp etter seg.

Og uansett, man møter i det voksne liv et hav av forbud man gjerne ikke forstår formålet bak. Man må lære før eller siden at man skal forholde seg til de regler som er satt av en autoritetsperson (enten det er sjefen, konen eller onkel politi) uavhengig om man forstår formålet bak forbudet.

Ellers, glad for å se at du er aktiv igjen i kategorien, trodde du hadde gitt deg en stund :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...