Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk, hvilken side?

Anbefalte innlegg

Eg tror eg er en "left wing". Er ikek sikker så da lurer eg på hva vil en typisk "left wing" stå for og hva vil en typisk "right wing" stå for? Og nå har eg helt glemt hva en liberalist var. hviss noen kunne si meg hva de forskjellige var ville det vert utrolig hjelpsomt ;)

nå skal du tenke; Yes her er en eg kan overbevise til min politiske stilling! :dribble: way to go!

EDIT: lotsa leifs

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Left wing" og "Right wing" kan bety så mye rart, da det er veldig vanskelig å plassere noe slikt politisk begrep i båser.

Det har også veldig forskjellig mening avhengig av om det brukes i Norge eller USA.

Rent historisk var "Konservativ / Høyre" de som ikke ønsket forandring og de som støttet adelen, kongen, kirken etc.

Mens "Liberalisme, frihetstenkning, mindre skatter og mindre offentlig styring", etc ble sett på som venstresiden.

I dag har høyre-siden tatt venstre-sidens historiske verdier.

Mens man idag snakker om "venstresiden" som sosialisme eller kommunisme, eller generelt kollektivisme, ofte statlig styring og kontroll, men ikke nødvendigvis.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Enig med Drogin, begrepene er meningsløse i dag. Aksen forteller ingenting når for eksempel religiøs fascisme hører hjemme på høyresiden mens kommunismen hører hjemme på venstresiden.

Partiene bør i stedet deles inn på en autoritær vs. anti-autoritær-akse.

Endret av sandbobla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...