Gå til innhold

Hjelp til valg av stereo/surroundanlegg

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå til innkjøp av stereo/surroundanlegg rett over jul. Har sett litt rundt på nett og butikker og har fått en liten anelse om alternativene. Prismessig hadde jeg tenkt å bruke ca 10-15 000 men viss jeg kjøper delvis kan jeg gå litt over budsjettet.

Kommer til å bruke anlegget hovedsaklig til musikk (cd'er og spotify, mest rock/metall men hører på det meste) men også spilling, tv og film (action). Skal koble til Ps3, dekoder og en multimediapc, samt streame musikk fra bærbar/mobil med bluetooth.

Har sett for meg disse receiveralternativene:

Harman/Kardon AVR260 (litt usikker på denne)

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=192,197&id=1732

Onkyo TX-SR608

http://www.surround.no/product/571585/Onkyo-TX-SR608-Silver.html

DENON AVR-1911

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-1911_hjemmekinoreceiver_sort.htm

Når det kommer til høyttalere har jeg ikke så mye peiling. Trur det ville vært smart å satset på noen som spiller musikk bra da jeg hovedsaklig kommer til å bruke anlegget til dette, men det bør være brukbart til film også (er det forskjell på musikk og filmhøyttalere?)

har sett noen pakker på nett:

http://www.surround.no/product/445799/Dynavoice-Definition-pakke-med-sub-i-Eik-farge.html

http://www.surround.no/product/569945/Onkyo-TX-SR608-Black-m-Dynavoice-M-65-EX-5.0-Black-%2B-XTZ-W99-12.16-Piano.html

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/system/dali_concept-6_hoyttalersystem.htm

Til bluetooth-streaming tenkte jeg å bruke denne geniale saken:

http://www.hifiklubben.no/produkter/barbart/apple-tilbehor/qed_uplay-bluetooth-receiver_-.htm

så kan jeg streame spotify fra mobil/bærbar.

Vet heller ikke om jeg skal bruke ps3 til cd-avspilling eller kjøpe ekstern, feks denne:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/cd-spillere/denon_dcd-510ae-_cd-spiller_sort.htm

Har en grei CD samling som jeg ønsker å bruke.

Bor i Trondheim så mener jeg kan få testet anlegg til hifiklubben.

Hvis noen har noen bedre alternativer eller inspill mottas dette med takk, dette er første gangen jeg går til innkjøp av hifi og håper å få det rett på første forsøk :)

var innom Hifiklubben og hørte en kombo av denon receiveren og et par av disse:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/bw_dm685_hoyttalere_sort-ask.htm

De to alene spillte helt sykt rått, men skal jeg kjøpe en surroundpakke med dette blir det greit dyrt. hva forskjellen mellom disse og pakkene jeg har listet opp er vet jeg ikke, men tenker jeg skal ta turen og prøve denon/dali pakken. Viss jeg skal kjøpe fra nett blir det fort et par tusen ekstra i frakt så er en liten bonus å kjøpe lokalt :)

Noen mente også at det ikke var sikkert jeg trengte "sløse" penger på surround, og at det blir fett nok med to høyttaler, hva sier dere til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

jeg har et lite inspill når det gjelder surround og stereo, du skulle spille, da er det fint med surround, men når du skal ta det med ro å høre på musikken din, da ville jeg gått for stereo lyd, mer penger å bruke på færre høgtallere.

jeg har hatt, og testa mye rart når det gjelder lyd annlegg. Cerwin Vega er det feteste!

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/cerwin-vega_ve-15f_hoyttalere_sort.htm

og forsterker.. for å drive to 15" tommere bør du ha litt å watt å rutte med, NAD lever no så til de grader!

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c356bee_integrert-forsterker_grafitt.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/cerwin-vega_cxa-8_effektforsterker_sort.htm

du vil trenge en effekt forsterker i tillegg! vega sin er veldig fin! i og med at du bor nærme hifiklubben bør du absolutt spørre om du kan få høre pa Vega høgtallerene ! dem er morsomme!

Lenke til kommentar

Noen mente også at det ikke var sikkert jeg trengte "sløse" penger på surround, og at det blir fett nok med to høyttaler, hva sier dere til dette?

Hei.

"Noen" kommer i dette tilfellet med et meget godt poeng. Med et budsjett på 10 lapper og et bruksområdet med over 50% musikk så er et rent stereo oppsett rette veien å gå. Du får da tilgang på høyttalere som fungerer mye bedre til musikk. En ren stereoforsterker til 3-5 lapper vil også formidle musikk bedre enn en multikanals receiver i samme prisklasse, men du kan til nød gå for en multikanals også for å få muligheten til surround i fremtiden.

Siden du bor i Trondheim vet jeg du har tilgang på minst to Hifi butikker som huser høyttalere som kan passe deg (Tonart og hifiklubben). Det er viktig å høre på flere da de vil låte ulikt og noen kan passe deg bedre enn andre.

Forslag 1:

B&W 685 + Stereoforsterker fra Cambridge eller receiver fra Denon

Forslag 2

B&w cm1 + Stereoforsterker fra Cambridge (Disse er meget gode på msuikk og fortjener virkelig en god stereforsterker! )

Forslag 3

Dali lektor 3/ikon 2 mk2 + Stereforsterker/receiver fra Nad

Forslag 4

Dali lektor 6 + Stereforsterker/receiver fra Nad (godt oppsett hvis rommet er litt større, havner en tusenlapp over budsjett)

Forslag 5

Klipsch (Rb61, rb81, rf52 eller rf62) + Stereforsterker/receiver fra Marantz (nb! viktig at du velger riktig matchende forsterker til Klipsch. Marantz funker meget bra)

Som du ser er forslag 1-4 fra Hifiklubben og forslag 5 fra Tonart. Kan virkelig anbefale deg å stikke innom Tonart å høre på Klipsch før du bestemmer deg. Dette er høyttalere som fungerer meget godt til både musikk og film, Det gjør forsåvidt alle forslagene, men Klipsch vil overgå de andre på film og morrofaktor.

Ellers så er B&W cm1 en meget god høyttaler til musikk! Hvor stort er rommet ditt forresten? Grunnen til at jeg listet opp så mange Klipsch er fordi størrelsen på rommet vil avgjøre hvem som fungerer best.

Edit: kom 2 svar mens jeg skrev inlegget og det er klart du bør stikke innom soundgarden også. Noe fra System audio eller Dynaudio kan være interessant. Cerwin vega som nevnes må du gjerne høre på, men det er ikke no særlig til koselytting og nyting av musikk, det er mere en partyhøyttaler.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Hei.

"Noen" kommer i dette tilfellet med et meget godt poeng. Med et budsjett på 10 lapper og et bruksområdet med over 50% musikk så er et rent stereo oppsett rette veien å gå. Du får da tilgang på høyttalere som fungerer mye bedre til musikk. En ren stereoforsterker til 3-5 lapper vil også formidle musikk bedre enn en multikanals receiver i samme prisklasse, men du kan til nød gå for en multikanals også for å få muligheten til surround i fremtiden.

Siden du bor i Trondheim vet jeg du har tilgang på minst to Hifi butikker som huser høyttalere som kan passe deg (Tonart og hifiklubben). Det er viktig å høre på flere da de vil låte ulikt og noen kan passe deg bedre enn andre.

Forslag 1:

B&W 685 + Stereoforsterker fra Cambridge eller receiver fra Denon

Forslag 2

B&w cm1 + Stereoforsterker fra Cambridge (Disse er meget gode på msuikk og fortjener virkelig en god stereforsterker! )

Forslag 3

Dali lektor 3/ikon 2 mk2 + Stereforsterker/receiver fra Nad

Forslag 4

Dali lektor 6 + Stereforsterker/receiver fra Nad (godt oppsett hvis rommet er litt større, havner en tusenlapp over budsjett)

Forslag 5

Klipsch (Rb61, rb81, rf52 eller rf62) + Stereforsterker/receiver fra Marantz (nb! viktig at du velger riktig matchende forsterker til Klipsch. Marantz funker meget bra)

Som du ser er forslag 1-4 fra Hifiklubben og forslag 5 fra Tonart. Kan virkelig anbefale deg å stikke innom Tonart å høre på Klipsch før du bestemmer deg. Dette er høyttalere som fungerer meget godt til både musikk og film, Det gjør forsåvidt alle forslagene, men Klipsch vil overgå de andre på film og morrofaktor.

Ellers så er B&W cm1 en meget god høyttaler til musikk! Hvor stort er rommet ditt forresten? Grunnen til at jeg listet opp så mange Klipsch er fordi størrelsen på rommet vil avgjøre hvem som fungerer best.

Edit: kom 2 svar mens jeg skrev inlegget og det er klart du bør stikke innom soundgarden også. Noe fra System audio eller Dynaudio kan være interessant. Cerwin vega som nevnes må du gjerne høre på, men det er ikke no særlig til koselytting og nyting av musikk, det er mere en partyhøyttaler.

Har kjennskap til cerwin vega og kommer nok ikke til å kjøpe dem. partyhøyttalere som du sier :)

Grunnen til at jeg ønsker en surroundreceiver er at jeg skal ha så mange innganger til den (dekoder, pc, ps3 osv). Er dette anlegget som kommer til å spille av all lyd til TV-bruk i tillegg, derfor jeg vurderer surround :)

Å oppgi romstørresle blir litt for dumt da jeg bor i bofelleskap og ikke vet hvor lenge jeg blir boende. Dumt å beregne høyttalerne til stua her viss jeg bestemmer meg for å flytte om ett halvt år, vet ikke hvor jeg studerer neste høst :).

Lenke til kommentar

Skjønner, men forventer du å flytte inn på 10kvm kan det være dumt å kjøpe rf82 feks. En stativhøyttaler er kanskje like greit. Da synes jeg du skal lytte til alle stativhøyttalerne jeg listet over og kanskje Dynaudio i tilegg (soundgarden). :thumbup:

Blir nok ingen 10kvm med det første, får ikke plass til tv'n da ;) Leier en leilighet med noen venner nå men stuen er en katastrofe,45kvm, skråtak og 5m takhøyde, kjøkkenkrok med skillevegg samt trapp i stua. ikke akkurat ideelle omgivelser.

Fikk heller ikke noe svar på om jeg skal gå for PS3 som CD-avspiller eller kjøpe en ekstra CD-spiller? hvor stor er forskjellen? og må man ha en for-forsterker mellom CD-spiller og receiver? Har brukt hjemmekinoanlegget vi har nå til dette (designeranlegget til samsung som vant så mye priser for noen år siden... makkverk) men det har ikke fungerende cd/dvd-drev lengre.

Lenke til kommentar

Du trenger ingen forforsterker mellom cd cd-piller og receiver siden receiveren består av en forforsterker og effektdel.

Så lenge du kobler ps3 digitalt til receiveren så fungerer den helt fint som cd spiller.

Ellers er det ikke noe galt med 5 meter under taket, snarere tvert imot!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var vi tilbake etter romjulas herjinger.

Solgte et trommesett jeg hadde stående så har kjøpt forsterker. valget ble denne:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/systemer/nad_t747-t557_hjemmekinoanlegg.htm

Da mangler jeg bare høyttalere, og økonomien ligger på ca det samme, pristak ca 10 000kr, har sett på ett par alternativer

- B&W DM685

- B&W DM685 + SUB (enten en fra hifikjeden eller http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html , har hørt mye bra om XTZ, men er åpen for alle alternativer)

- B&W DM684 (eventuelt B&W 683 hvis de ikke blir for tungdrevne?)

- Dali Lektor 6

- Noen andre?

Tok turen innom Soundgarden men var ikke mye anlegg å se der så fikk ikke hørt noe da, tok også turen innom TonArt men de er stengt pga. oppussing.

Noen anbefaling i fohold til valg av høyttalere med tanke på valg av forsterker og bruk?

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde gått for Lektor 6 og en sub =) Lektor 6 er relativt lettdrevne i forhold til B&w og spiller etter min mening noe mer rocka. Til film og noe musikk (hip hop feks) så mangler de litt dypbass og kan dra fordel av en sub. Xtz 10" vil nok passe godt.

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde gått for Lektor 6 og en sub =) Lektor 6 er relativt lettdrevne i forhold til B&w og spiller etter min mening noe mer rocka. Til film og noe musikk (hip hop feks) så mangler de litt dypbass og kan dra fordel av en sub. Xtz 10" vil nok passe godt.

Vi får se om Lektor 6 overbeviser meg :) har bare hørt dm685 enda og de var knall! Trur du det går bra om jeg tar med ett par flac filer på en usb pinne til de når jeg skal høre?

Lenke til kommentar

Tror en cd plate er greiest, men hvem vet. :whistle:

Får se om jeg finner ett program som kan brenne Flac filer. WMP ville ikke åpne filene og cd'ene jeg ville teste får jeg ikke før i februar.

hva er styrker og svakheter til gulvhøytalere vs små høyttalere + sub?

Lenke til kommentar

Kort oppsumert kan det være vanskelig å integrere to små høyttalere sammen med en sub. Det krever litt jobb med plassering for å få det til å låte som et sammensveiset anlegg. Ofte vil du kanskje miste noe mellombass også. Fordelen med 2.1 er at bassen nesten alltid går dypere og man kan lettere få bort "boomete" bass i et lite rom.

Selv hadde jeg valgt gulvstående hvis det skal brukes endel til musikk og rommet ikke er veldig lite.

Lenke til kommentar

Kort oppsumert kan det være vanskelig å integrere to små høyttalere sammen med en sub. Det krever litt jobb med plassering for å få det til å låte som et sammensveiset anlegg. Ofte vil du kanskje miste noe mellombass også. Fordelen med 2.1 er at bassen nesten alltid går dypere og man kan lettere få bort "boomete" bass i et lite rom.

Selv hadde jeg valgt gulvstående hvis det skal brukes endel til musikk og rommet ikke er veldig lite.

Det gir mening ja :) rommet er ett sted mellom 30-40 kvm. åpen stue-kjøkken-trapp løsning. Har hørt noen har hatt problemer med litt mye / ukontrollert bass i gulvhøyttalere. Er dette vanlig eller bare typisk ved små rom? stiller vel delefilteret lavere ved gulvhøyttalere?

Hvis jeg kjøper gulvhøyttalere må jeg vente litt med innkjøpet av subben hvertfall. Må kjøpe nytt tv-bord så mangler litt penger til subben :p

Lenke til kommentar

Med så stort rom hadde jeg valgt gulvhøyttalere ja. Bassen blir oftest et problem i små rom eller hvis bassporten sitter bak og du må plassere de helt intill bakveggen. Lektor 6 har vel port på forsiden så de er hvertfall enkle å plassere.

Lenke til kommentar

Med så stort rom hadde jeg valgt gulvhøyttalere ja. Bassen blir oftest et problem i små rom eller hvis bassporten sitter bak og du må plassere de helt intill bakveggen. Lektor 6 har vel port på forsiden så de er hvertfall enkle å plassere.

jess. de havner begge minst 0,5m fra vegg. den ene havner i ett hjørne, men blir nok 0,5 fra begge veggene der og. så også at tonart er ferdig med oppussing så da er det muligheter for å teste klipsch. Hvilken klipscch burde jeg teste med tanke på romstørrelsen, og vil de gå bra sammen med min NAD T747? de har jo ikke NAD der så får ikke testet de sammens.

Endret av kyllingjazz
Lenke til kommentar

Klipsch er absolutt å anbefale og da i ditt tilfelle ville jeg sett på rf62 eller rf82. Merk at Rf82 er meget store og ruvende, Kan fort bli litt voldsomt for selv snille samboere :cool:

Klipsch og Nad er desverre ikke kjent for å matche spesielt bra, men det kan likevel være verdt å prøve. Jeg hadde jeg tatt med Nad'n ned på Tonart og testet med den. Den har nok krefter, men noen mener Nad kan låte litt spisst i toppen med Klipsch.

Du kan jo høre på Klipsch først og hvis du liker lyden godt kan du senere dra med deg Nad'n og høre med den også =)

Lenke til kommentar

Klipsch er absolutt å anbefale og da i ditt tilfelle ville jeg sett på rf62 eller rf82. Merk at Rf82 er meget store og ruvende, Kan fort bli litt voldsomt for selv snille samboere :cool:

Klipsch og Nad er desverre ikke kjent for å matche spesielt bra, men det kan likevel være verdt å prøve. Jeg hadde jeg tatt med Nad'n ned på Tonart og testet med den. Den har nok krefter, men noen mener Nad kan låte litt spisst i toppen med Klipsch.

Du kan jo høre på Klipsch først og hvis du liker lyden godt kan du senere dra med deg Nad'n og høre med den også =)

får ta med pappeska ned, har ikke pakket den ut enda :) men ska sjekke ut hifiklubben først. blir jeg overbevist der så kjøper jeg liksågodt med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...