Gå til innhold

Realfag for å søke ingeniørstudie

Martindani

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å søke et ingeniørstudie til høsten, men har funnet ut at jeg mangler matematikk R1 og R2 og fysikk 1 (har kun generell studiekompetanse).

Derfor lurer jeg på om noen her vet hvordan jeg kan få tatt disse fagene på et halvt år (jan-juni/juli)? Jeg er lite interessert i å betale rundt 10k per fag. Det har jeg rett og slett ikke økonomi til.

Det er forøvrig kun tilbud på østlandet som er aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo en del privatskoler, som bjørknes, akademiet osv. Og dersom du skal klare å komme deg igjennom de to fagene der på et halvt år og få en OK, om så ståkarakter, bør du tenke på å betale for litt undervisning. Det koster deg litt, men det er nok verdt det. Å ta de fagene som privatist uten å få noe undervisning er ganske vanskelig, spesielt uten noe erfaring med slik matematikk.

Lenke til kommentar

Har vurdert det, men tror det er sinnsykt vanskelig når man ikke har noen bakgrunn innenfor noen av fagene. Og heller ingen lett tilgjengelig hjelp når man står fast.

Men såklart, er det eneste mulighet så får man ihvertfall gi det et forsøk.

Ballus: Har vurder Bjørknes, men jeg mener å huske at prisen vil komme på rundt 30 000,-, og det har jeg ikke mulighet til, selv om jeg vet at det antakeligvis er det beste for å oppnå gode karakterer.

Endret av Shlaps
Lenke til kommentar

Har vurdert det, men tror det er sinnsykt vanskelig når man ikke har noen bakgrunn innenfor noen av fagene. Og heller ingen lett tilgjengelig hjelp når man står fast.

Men såklart, er det eneste mulighet så får man ihvertfall gi det et forsøk.

Jeg kan jo prøve å forklare litt hvor vanskelig det er.

Jeg har hatt begge disse fagene på vgs. I R1 fikk jeg 5, i R2 fikk jeg 4 og 3 på eksamen. For å komme inn der jeg vil må jeg ha 4 i R2, og siden jeg fikk 3 på eksamen må jeg ta det opp på nytt.

I hele høst har jeg sittet å gjort oppgaver, og lest selv til eksamen. Det som er, at eksamensoppgavene er ganske spesielle i forhold til de som står i bøker og diverse, så jeg er redd jeg får 3 på denne ekamenen også, og må ta den opp på ny til våren. Jeg har allerede hatt ett års undervisning i faget, og et halvt år, hvor jeg har gjort matematikk nesten hver dag.

Uten erfaring med faget, blir det nok ikke lettere.

Lenke til kommentar

Høres skremmende vanskelig ut, og jeg har ikke akkurat en selvdisiplin det lukter svidd av, så jeg tror jeg ville fått store problemer med å ta det som privatist. Jeg har alltid hatt matte som mitt sterkeste felt, og jeg tar det meste relativt greit, men r1 og r2 blir vel noe litt annet enn den matematikken jeg er vant med.

Lenke til kommentar

Det største problemet ditt er at det er tidkrevende. Jeg kjører samme løpet som deg, bare at jeg tar det over 1 år. Jeg har bare fullført R1 til nå (venter på eksamenskarakter) og jeg mener å tro at det gikk greit, men det var tøffere enn jeg hadde forventet. Ønsker du å havne i øverste del av karakterskalaen, samtidig som du fullfører R1, R2 og 2FY på 6 måneder - så har du ikke tid til stort annet

Edit: Retting.

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hadde du vært litt raskere så kunne du ha tatt et halvårig realfagkurs hvor du fikk Fysikk 1 og R1/R2 matematikk, dessverre så gikk søknadsfristen ut i november for skolestart er januar og skoleslutt er juni.

Lenke til kommentar

Meld deg opp på en tresemesterordning, det er flere skoler som har det. Da begynner du på ingeniørstudiet og tar fagene du mangler som det kommer. Hvis ikke kan du gå på forkurs på skolen du vil studere på. Anbefaler begge disse formene framfor å ta fagene på bjørklund eller som privantist.

PS: Jeg gikk på "tres" og hoppet av særlig pga matten, så er mitt beste tips til å stå i kalkulus og 3MX å kjøpe en veldig god kalkulator, type TI-89, som kan regne integraler ;)

Endret av RIP
Lenke til kommentar

Bare for å roe deg ned litt:

Jeg gikk musikklinja, og har ALDRI vært noe mattefyr. Etter musikklinja tok jeg ett år på en 80% offentlig 20% privat skole hvor jeg tok F1, R1 og R2. Jobbet ikke så mye i starten, men noen solide skippertak gjorde at jeg klarte å få gode nok resultater til å komme inn på sivingstudie på universitet. Matten der er ikke så mye vanskeligere, det er bare litt mer å lære. Det er vanskeligere å få gode resultater, men det eneste du trenger er jo å stå.

Lenke til kommentar

Jeg gikk musikklinja, og har ALDRI vært noe mattefyr. Etter musikklinja tok jeg ett år på en 80% offentlig 20% privat skole hvor jeg tok F1, R1 og R2. Jobbet ikke så mye i starten, men noen solide skippertak gjorde at jeg klarte å få gode nok resultater til å komme inn på sivingstudie på universitet. Matten der er ikke så mye vanskeligere, det er bare litt mer å lære. Det er vanskeligere å få gode resultater, men det eneste du trenger er jo å stå.

Litt OT, men siden du har gått samme vei som jeg planlegger - så håper jeg det går greit at jeg spør deg. Hvor flink bør man være i R1 og R2 for å henge med på universitetsmatten ? Diverse folk har fortalt meg at man minst bør ha en 4`er i R2 for å kunne henge med på høyere studier. Er det korrekt ?

Lenke til kommentar

Klarer du å jobbe deg til en firer på vgs klarer du deg på universitet (derfor dette ofte er grensen for om man får komme inn). Man må ikke bli "klokere" for å klare den videre matten (iallefall ikke for å stå), man trenger bare pugge flere teknikker.

Uansett: Ikke la "frykten" for matte stoppe deg fra å ta utdanningen du vil ha. Du kommer gjennom det, det tar bare noen ekstra timer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Litt OT, men siden du har gått samme vei som jeg planlegger - så håper jeg det går greit at jeg spør deg. Hvor flink bør man være i R1 og R2 for å henge med på universitetsmatten ? Diverse folk har fortalt meg at man minst bør ha en 4`er i R2 for å kunne henge med på høyere studier. Er det korrekt ?

Du MÅ ha minst 4 i R2 matematikk ellers så er du ukvalifisert for studiet bokstavelig talt, å ha 4 i R2 er en del av inntakskravet på sivilingeniør studiene. Inntakskravet er generell studiekompetanse med R1 og R2 matematikk og Fysikk 1.

Lenke til kommentar

Du MÅ ha minst 4 i R2 matematikk ellers så er du ukvalifisert for studiet bokstavelig talt, å ha 4 i R2 er en del av inntakskravet på sivilingeniør studiene. Inntakskravet er generell studiekompetanse med R1 og R2 matematikk og Fysikk 1.

På NTNU that is. Det finnes faktisk andre universiteter/høgskoler.

Jeg vi si at det er kjekt å ha karakteren 4 eller bedre, men det er ikke livsviktig så lenge du kommer inn. Nå studerer jeg realfag og ikke ingeniør, men kjenner flere som ikke var flinke i matte på VGS, men som klarer seg stort sett greit og får C eller D i matte på universitetet. Det viktige er bare å jobbe godt med fagene i hele semesteret, og litt ekstra mye før eksamen så går det nok helt fint.

Endret av strek
Lenke til kommentar

Fysikk er et fag jeg hadde vært hjelpeløs i uten en lærer eller noen som kan faget, bøkene er etter min mening helt hjernedøde, og pensummålene veldig forvirrende. R1 derimot har ikke hatt noe overraskende vanskelig i seg fram til nå. Vil si at pensum er like lett som T1 nå fram til jul. Altså lettere enn T1 pga jeg er flinkere i matte nå enn når jeg startet på T1.

Har forresten ikke gode karakterer i R1 engang, faget har til nå vært såpass lett at jeg har funnet ut at den mest produktive metoden for meg å studere det er å finkjemme alt med skippertaks lesning og oppgave løsning før tentamen. Altså nesten som privatist. Liker matte så gleder meg faktisk litt til å begynne å repetere før juletentamen. ligger på rundt 4 på alle prøvene og har hatt med boken hjem kanskje et par ganger dette semesteret.

Kjenner folk som er flinke i matte og valgte S1-S2 veien fordi de ikke ville jobbe særlig med matematikk, Jeg kan garantere deg at det har tatt 4 til 5 dager(1500-1800) for meg, som ikke har særlig gode karakterer selv å hjelpe de til en solid femmer på jule tentamen.

Og selv synes jeg funksjons lære(pensum fram til våren) er det interessante i pensumet. Spørs om det kanskje er dette som skal være det vanskelige i R1 pensumet, men har man et godt grunnlag fra T1 og går inn med rett studieteknikk så kan jeg umulig forstå at funksjons lære skal være det vanskeligste. Virker på meg som at flinke folk presser seg selv ned når det gjelds matte-faget. Når man først ikke får til noe, som deretter viser seg å være enkelt så nekter de å kaste følelsen av at det er vanskelig, og setter opp barrierer for sin egen læring og gjør det vanskeligere for seg selv. Går ikke ann å lære seg noe skikkelig når man sitter å tenker at det er uoverkommelig. Man begynner å ta snarveier og man lærer stoffet dårlig og gjør flere feil.

Matematikk, R1, definitivt overkommelig som privatist på et halvt år.

Fysikk 1, veldig innefektivt å ta dette som privatist uten lærer eller venn som kan hjelpe. Satt noen ganger på starten av året i over en time med enkelt oppgave bare for å måtte se meg slått. Deretter komme på skolen og læreren viser en enkel og grei løsning, som ikke engang er hintet fram til i boken. Dette har skjedd flere ganger med hele klassen.

Fysikk har på grunn av dette blitt et fag jeg liker veldig godt. Det får meg til å tenke litt hardere enn jeg vanligvis gjør siden jeg vet at hvis jeg får til akkurat den oppgaven så er det godt mulig at jeg er den eneste i klassen som fikk den til. Dette skaper et veldig godt miljø der man presser seg selv litt hardere enn i andre fag.

Har lært mer dette halvåret i fysikk enn jeg har lært i noen andre fag gjennom hele grunnskolen og VG1. Hvis jeg skulle ha rangert meg selv i logisk tenkning, fra 1-100 i starten av skoleåret og nå etter et halvt år med fysikk, ville jeg ha sagt (start: 5) (nå: 25)

Matematikk, R2, vet ikke.

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Det er kun NTNU som har et slikt krav her i landet. Alle andre universitet og høgskoler stiller ikke spesifikke karakterkrav til matematikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Da viser det seg at det bare er NTNU som krever karakter 4 i R2 matematikk, men ellers så trenger du minimum karakter 2 i R2 matematikk ellers har du ikke bestått i faget.

Lenke til kommentar

Har hørt at man i tillegg trenger minst karakteren 2 i nynorsk og kroppsøving for å søke 5-årig master i teknologi ved NTNU.

...

Ellers bør det ikke være noen problem å ta fagene over ett halvt år.

Tar du dem over ett år, har du god tid. Det spørs selvfølgelig hva du planlegger utenom. Skal du jobbe fulltid, i tillegg til å ta fagene på ett halvt år, kan det bli knapt med fritid (for dem som liker det). Skal du ikke jobbe, eller kun jobbe deltid, bør det være rimelig greit å gjøre det på et halvt år. Det du trenger er egentlig selvdisiplin, og en person du kan spørre hvis du lurer på noe; enten det er lærer, bekjent som er god i fagene eller her på forumet.

Hvis du ikke har planer om å jobbe utenom, kan du tenke på realfagene som en 8-timers arbeidsdag. Sitter du med matte og fysikk åtte timer daglig, blir du fort god i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...