Ajaco Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hei! Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny skjerm. 22" er det jeg hovedsaklig ser for meg. Den skal brukes til gaming, film og bildebehandling. Jeg lurer derfor på om folk har noen anbefalinger? LCD vs. LED? Håper gjerne på en begrunnelse også. Om noen har konkrete forslag, taes det varmt imot! Prisen bør ikke overstige 2000, da jeg ikke har så mye penger for øyeblikket. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Her er et tips: DELL U2211H Det finnes nok andre interessante alternativer i denne prisklasse, men denne burde du ikke gå galt med. Bortsett fra at jeg ikke er helt sikker på hvordan responstiden eller input-lag er. Men det finner du fort ut av på nett. Muligens du kan kikke på de nye 24" benq med VA-panel og led hvis du kan leve med så stor skjerm. Koster også 2k nøyaktig. Sånn ellers så går det ikke an å si "LCD vs. LED". Det som ville vært rett i denne sammenheng er, CCFL vs LED. Den betydelige forskjell er mindre strømforbruk for skjermer med LED belysning. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Takk for svar! Men LED-skjermer har (etter hva jeg har sett) bedre kontrast, dog. Det er jo en fordel når jeg driver mye med grafisk design. Viktig at fargene er korrekte. Jeg vil vel også tro at kontrasten er med på å øke bildekvaliteten også? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Jo, det blir ofte oppgitt skyhøye dynamisk kontrast tall, men virkeligheten er at etter et visst punkt (25000 eller noe mener jeg å huske) så har dette ingenting å si. Dette har jeg fra en troverdig kilde, lurer på om det ikke var TFTCentral. Fra samme plass har jeg også blitt opplyst om at VA-panel er veien å gå, dersom man er ute etter best kontrast. Men VA type panel og IPS panel er begge svært overlegne TN panel, de jeg har nevnt bruker ikke TN panel. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Du skal ikke tenke LCD vs LED, nei. Som andre sier, så er det panel-type som gjelder, enten IPS eller (M eller P)VA. Da får du også ordentlige innsynsvinkler, og ikke bare 160 grader begge veier (som vil si at du alltid må sitte på nøyaktig samme sted foran skjermen for å få rette farger). Jeg har en NEC med S-IPS-panel som jeg er veldig fornøyd med. Så fornøyd at jeg har 2. Fin liste over IPS-skjermer. Dansk side med info. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Nå har jeg en LCD-skjerm som er et par år gammel, så har ikke helt hengt med i utviklingen. Jeg er på utkikk etter en ny skjerm, som trådstarter, og lurer på et par ting. Hvis hovedfokus er spill, vil ikke da TN-skjermer fortsatt være et bedre valg på grunn av lav responstid? Eksempelvis: http://www.dustinhome.no/pd_5010317591.aspx Denne har en bildefrekvens på 120 hz og 3 ms responstid, sammenlignet med f.eks. DELL U2211H som har 8 ms og sikkert 60 hz. Eller er 8 ms såpass godt at kun "hardcore" spillere som er avhengig av 120+ FPS på spill ser forskjellen? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Nå har jeg en LCD-skjerm som er et par år gammel, så har ikke helt hengt med i utviklingen. Jeg er på utkikk etter en ny skjerm, som trådstarter, og lurer på et par ting. Hvis hovedfokus er spill, vil ikke da TN-skjermer fortsatt være et bedre valg på grunn av lav responstid? Eksempelvis: http://www.dustinhome.no/pd_5010317591.aspx Denne har en bildefrekvens på 120 hz og 3 ms responstid, sammenlignet med f.eks. DELL U2211H som har 8 ms og sikkert 60 hz. Eller er 8 ms såpass godt at kun "hardcore" spillere som er avhengig av 120+ FPS på spill ser forskjellen? Altså, her burde du ikke bry deg om oppgitt respons tid, det er omtrent like veiledende som dynamisk kontrast-tall. Ja, det er sant at gjennomsnittlig er TN panel baserte skjermer bedre på spilling, men ikke enerådende. Hvilke "ikke TN" skjermer som duger til spilling har jeg ikke oversikten på for tiden, men de finnes. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Nå har jeg en LCD-skjerm som er et par år gammel, så har ikke helt hengt med i utviklingen. Jeg er på utkikk etter en ny skjerm, som trådstarter, og lurer på et par ting. Hvis hovedfokus er spill, vil ikke da TN-skjermer fortsatt være et bedre valg på grunn av lav responstid? Eksempelvis: http://www.dustinhome.no/pd_5010317591.aspx Denne har en bildefrekvens på 120 hz og 3 ms responstid, sammenlignet med f.eks. DELL U2211H som har 8 ms og sikkert 60 hz. Eller er 8 ms såpass godt at kun "hardcore" spillere som er avhengig av 120+ FPS på spill ser forskjellen? Altså, her burde du ikke bry deg om oppgitt respons tid, det er omtrent like veiledende som dynamisk kontrast-tall. Ja, det er sant at gjennomsnittlig er TN panel baserte skjermer bedre på spilling, men ikke enerådende. Hvilke "ikke TN" skjermer som duger til spilling har jeg ikke oversikten på for tiden, men de finnes. Jeg har lest et par omtaler av den aktuelle skjermen, og den får mye skryt for respons og nesten ikke-eksisterende etterslep. Men som de fleste andre TN-skjermer har den ikke like bra innsynsvinkler, fargegjengivning og bildekvalitet som de bedre VA-skjermene. Så hvis det er mulig å få det beste fra begge verdener, går jeg lett for en "ikke-TN"-skjerm! Noen andre som har innspill om "ikke-TN"-skjermer som egner seg bra til spilling? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Hvis man ser på omtalene hos feks tftcentral, prad.de og kanskje flatpanels.dk... Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Har skummet noen reviews av denne, og den virker absolutt helt grei. Det er en S-IPS med 5 ms: HP ZR24W - http://www.dustinhome.no/pd_5010384363.aspx "Bildekvaliteten" er ikke helt på høyde med Dell U2410 eller NEC EA231WMi, men det er jo en billigere skjerm, og den er raskere med tanke på spill enn disse to. Så i mine øyne er det et bra alternativ. Er det noen som har erfaring med denne eller lignende skjermer, eller ellers har noe å tilføye? Jeg er som sagt ganske rusten på LCD-teknologi og kan ha oversett noe. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Har skummet noen reviews av denne, og den virker absolutt helt grei. Det er en S-IPS med 5 ms: HP ZR24W - http://www.dustinhome.no/pd_5010384363.aspx "Bildekvaliteten" er ikke helt på høyde med Dell U2410 eller NEC EA231WMi, men det er jo en billigere skjerm, og den er raskere med tanke på spill enn disse to. Så i mine øyne er det et bra alternativ. Er det noen som har erfaring med denne eller lignende skjermer, eller ellers har noe å tilføye? Jeg er som sagt ganske rusten på LCD-teknologi og kan ha oversett noe. Det ser ut som en utmerket skjerm du har funnet der. Hadde kanskje kjøpt den selv hvis det ikke var for et par småting jeg savner, eller venter på. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 Endte opp med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607604 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå